Annonce
Tørring Folkeblad

To tøjbutikker holdt omsætningen oppe, selvom de var lukket

Butiksejer Malene Schilling (th.) solgte udsalgsvarer via nettet, fordi hendes fysiske butik har været lukket. Foto: Elisabet D. Hyttel
Med live-salg på nettet har to lokale tøjbutikker formået at holde en stabil omsætning, selvom deres fysiske butikker har været lukket i januar og februar.

Uldum/Juelsminde: I januar og februar har du ikke kunnet gå ind i en fysisk butik og hive en varm sweater eller et par lune bukser ned fra hylden.

Men det har ikke forhindret to lokale tøjbutikker i at sælge stribevis af varer. De har nemlig flyttet deres tøjsalg online via livesalg på Facebook.

- Jeg har holdt min omsætning på samme niveau som januar sidste år. Jeg har ikke tjent nær så meget, fordi det har været udsalgsvarer, men jeg har kunnet bevare kontakten med kunderne og fået vintervarer ud af butikken, siger Malene Schilling, der har Lykke og Lykke i Juelsminde.

- Vi har holdt fast i både omsætning og indtjening på samme niveau som sidste år. Vi har kørt live-salg siden marts sidste år, så vi gearede op til to gange om ugen, da de fysiske butikker blev lukket, siger Mathilde Grosbøl fra tøjbutikken Grosbøl i Uldum.

Annonce

Stort forarbejde

Livesalg foregår via butikkernes Facebook-sider og kræver et stort forarbejde.

De forskellige sæt tøj skal mærkes med pris og nummer og der skal være styr på, hvilke størrelser de enkelte modeller er i.

Livesalg foregår typisk om aftenen. Butiksejeren viser et stykke tøj frem ad gangen, og kunderne kan derefter skrive en besked om, hvilket stykke tøj de vil købe og i hvilken størrelse.

Butiksejer Malene Schilling (th.) solgte udsalgsvarer via nettet, fordi hendes fysiske butik har været lukket. Foto: Elisabet D. Hyttel

- Vi er tre i butikken til livesalg. Jeg viser frem, en styrer Facebook-siden og holder øje med, hvem der køber hvad, og så har jeg en, der lægger tøj frem og tager fra, forklarer Malene Schilling.


Jeg var nervøs første gang og havde ikke forventet at sælge så meget, som jeg rent faktisk gjorde.

Malene Schilling, Lykke og Lykke


Hos Mathilde Grosbøl er butikkens medarbejder hjemsendt, så Mathilde Grosbøl klarer liveshowet selv med hjælp fra en veninde.

Den efterfølgende dag bliver brugt til at pakke og sende alt tøjet. Kunderne betaler selv for fragten, og det er ikke et problem.

- Vi har mest solgt udsalgsvarer, så når kunderne får en god pris, vil de gerne betale for fragt, forklarer Malene Schilling.

Et livesalg varer typisk et par timer, men rundt om kommer en masse arbejde, og for Lykke og Lykke er der ikke fulgt et stort overskud med, fordi det primært har været udsalgsvarer, der er røget ud via skærmen.

Annonce

Har løst fysisk problem

Alligevel er Malene Schilling ikke i tvivl om, at hun har gjort det rigtige.

- Jeg kastede mig også over livesalg for at løse et fysisk problem. Jeg havde jo bestilt masser af varer, som ville komme her i februar, så hvis jeg ikke fik vintertøjet ud af butikken, ville jeg slet ikke kunne være her,' forklarer Malene Schilling.

Hun lykkedes med at få så mange varer solgt, at der nu er plads til de nye forårsvarer.

- Rent psykisk har det også betydet meget at kunne sælge noget i stedet for bare at gå og være deprimeret over situationen, siger Malene Schilling, der er meget taknemmelig over den opbakning, hun har mødt fra kunderne.

De to butikker glæder sig selvfølgelig over, at de må åbne igen, men livesalget er kommet for at blive, selvom den fysiske butiksdør nu er åben.

- Jeg var næsten lidt trist, da jeg holdt livesalg i går for sidste gang i denne omgang, for det er faktisk rigtig hyggeligt. Jeg kommer også til at blive ved, men ikke så tit under nedlukningen, siger Mathilde Grosbøl.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tørring Folkeblad

Ugens politirapport uge 15

Tørring Folkeblad

Plantebyttemarked på Torvet

Annonce