Annonce
Trekantens Folkeblad

Befolkningshygiejne og tvangssterilisation på Fredericia Gymnasium

Gymnasieeleverne har forsket i selve grundmaterialet - herunder de tvangssteriliseredes journaler. Privatfoto
Rigsarkivet og elever på Fredericia Gymnasium har samarbejdet om at belyse sager fra De Kellerske Åndsvageanstalter og Brejning.
Annonce

Fredericia: Gennem de seneste par måneder har elever fra 2.m på Fredericia Gymnasium arbejdet med at udvikle formidlingsmateriale, der fortæller historien om den befolkningshygiejne, som i sin tid blev praktiseret på De Kellerske Anstalter i Brejning. Arbejdet er sket i samarbejde med blandt andre Rigsarkivet og Museet Kellers Minde, og resultatet er nu blevet fremlagt.

Spørgsmålet, som skulle belyses - og måske besvares - var: Kan man etisk forsvare tvangssterilisation af åndssvage på De Kellerske Anstalter i den tidlige velfærdsstat?

Rigsarkivet hjalp eleverne med at finde sterilisations-journaler fra indlagte på de Kellerske anstalter i Brejning, ligesom eleverne har haft virtuel undervisning med Rigsarkivets afdeling i Odense.

Eleverne arbejdede med syv sterilisationssager og har med afsæt i dem lavet et konkret forslag til formidling på museet Kellers Minde i Brejning. Materialet henvender sig til de 15-25-årige.

Projektet gav eleverne mulighed for at arbejde som rigtige historiekere: Forskning og formilding kombineres. Og de fik respons fra både museet, Rigsarkivet og selvfølgelig fra deres egne lærere.

Det er store etiske spørgsmål, der er på spil i emnet. Men i sidste ende skal der tages en ja/nej-beslutning: Kan det etisk forsvares at tvangssterilisere mennesker? Privatfoto
Annonce

Begejstret forskning

Projektet har begejstret Rigsarkivet og Kellers Minde. Men også gymnasieeleverne selv kunne mærke forskerglæden rulle i blodet.

- Det har været et meget spændende projekt og historisk emne, som nok har manglet at blive formidlet. Jeg har i hvert fald kun hørt begrænset om det. Det har også været spændende at sidde med de gamle journaler over patienternes sterilisationssager. Og det har været virkelig fedt, at vi har kunne ende ud med et produkt, som muligvis skulle bruges på et rigtigt museum, siger Signe Matthiesen.

Eleverne er vant til at arbejde med materiale, der allerede har været gennem historikeres hænder. Men her var de helt nede i det ubehandlede, historiske grund-materiale. Og det var spændende.

- Det er interessant at vide, at man er den første, som arbejder med dette materiale. Man føler sig lidt som en historiker, siger Erik Medom Madsen.

Tanken om, at deres materiale skulle bruges til fremtidig formidling, kunne mærkes, fortæller eleverne.

- Det, at man skal lave noget, som andre skal kunne bruge i det virkelige liv, gør, at jeg vil gøre mig mere umage og reflektere mere over mine beslutninger. Jeg vil gerne lave noget endnu bedre, når det er noget, andre mennesker skal kunne drage nytte af, siger Iben Vind.

/PFA

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce