Annonce
Trekantens Folkeblad

Dine vaner kan sætte din aldring i slowmotion

Fysisk aktivitet er en af de bedste metoder til at forlænge dine cellers liv. Genrefoto: ivansmuk/Free
Med videnskaben i ryggen vil læge og professor Bente Klarlund guide dig hen til ungdommens kilde, så du kan få flere skrantefri år.
Annonce

Hvis du møder en gammel klassekammerat på gaden, så bliver du nok ikke bare sendt tilbage til klasselokalet. Du kommer også - ubevidst - til at vurdere, hvor godt de holder sig.

Faktisk spiller det en rolle for sundheden, om du ser ældre eller yngre ud end din biologiske alder. Studier af enæggede tvillinger viser, at den tvilling, der fysisk ser yngst ud, lever længere.

Ser du ung ud på ydersiden, er der en god chance for, at du også gør det på indersiden. Dine celler har en udløbsdato, men dine vaner har afgørende betydning for, hvor hurtigt dine celler - og dermed din krop - ældes.

Det behøver langtfra at være kedeligt at forkæle cellerne. Ud over kost og motion er der nemlig både venner og vin på menuen. Det slår professor Bente Klarlund fast i sin nye bog "Yngre med årene".

- Hvis man gerne vil leve længe, så er KRAM-faktorerne stadig vigtige - det vil sige kost, rygning, alkohol og motion. Men der er meget mere end det, siger Bente Klarlund, som er professor på Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet.

Annonce

Ti år uden sygdom

Prioriterer du KRAM-faktorerne, får du i gennemsnit 14 år mere forærende.

Hvis du som 50-årig begynder at spise rimelig sundt, holde vægten, droppe smøgerne, drikke moderat og motionere, kan du få ti år længere uden sygdom.

- Sociale relationer er også meget vigtige. At have plads til familie og venner.

- Det er også vigtigt at give af sin tid eller penge til andre. Den mentale og fysiske sundhed hænger utroligt tæt sammen. Og folk, der tænker ud over deres egen næsetip, lever længere og bliver senere syge, siger Bente Klarlund.


Den mentale og fysiske sundhed hænger utroligt tæt sammen. Og folk, der tænker ud over deres egen næsetip, lever længere og bliver senere syge.

Bente Klarlund, professor på Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet


Annonce

Et klippekort til livet

Du har fået et klippekort til livet. Det er i form af telomerer, som sidder for enden af dine kromosomer. Du kan tænke på det som de plastikdutter, der sidder for enden af dine snørebånd.

Hver gang en celle deler sig, hapser den et klip af telomererne. Hos babyer er telomererne lange og fulde af klip. Hos ældre er de meget kortere.

Ti råd til et længere liv

  1. Drop al tobak.
  2. Dyrk dagligt motion mindst 30 minutter - og gerne mere. Få pulsen op mindst to gange om ugen.
  3. Spis først, når du er sulten. Spis varieret, mest grønt og ikke for meget.
  4. Drik vin i moderate mængder - fordelt over hele ugen.
  5. Minimér din udsættelse for støj og forurening.
  6. Tag vare på din mentale sundhed. Vær optimistisk, og undgå unødig bekymring.
  7. Få rigeligt søvn - mindst syv timer i døgnet.
  8. Tro på noget. Oplev ærefrygt.
  9. Gør noget meningsfyldt for dig selv eller andre.
  10. Dyrk familie og venner. Og sæt dem gerne i kalenderen.

Når klippene er opbrugt, sker der en programmeret celledød. Du kan ikke stoppe klipperiet. Men du kan nedsætte tempoet.

Annonce

Få pulsen op

Inflammation sætter derimod tempoet op. Og den altoverskyggende vane, du skal ændre, får dig nok ikke til at falde ned af stolen af overraskelse. Rygning er nemlig den største årsag til inflammation i din krop.

- Hvis der hele tiden er inflammation, gør det os gamle og syge, fortæller Bente Klarlund.

Muskelaktivitet er en af de mest effektive måder at dæmpe betændelsestilstanden.

For at få den gavnlige effekt skal du prioritere fysisk aktivitet, hvor pulsen kommer op. Det kan være udholdenhedstræning som en lang løbetur eller intervaltræning som fodbold eller gentagne sprint.

Inflammation

Inflammation er en betændelsestilstand. Det er en del af kroppens eget forsvarsværk og er en midlertidig reaktion på infektion eller skader.

Hvis kroppen til gengæld hele tiden er udsat for betændelsestilstanden, tærer det på den. Og det ælder dig.

Der findes mange kogebøger, der sætter fokus på antiinflammatorisk kost. Men det, der har størst effekt, er at lade være med at ryge.

Det virker også antiinflammatorisk at dyrke motion - og at lade være med at hælde mad på systemet på hele tiden.

Vil du gerne støtte din antiinflammatoriske livsstil med kosten, så er middelhavskosten veldokumenteret. Der findes også en nordisk version, hvor du erstatter nogle af fødevarerne med dem, vi har på de nordlige breddegrader - eksempelvis kål.

Det fortæller Marie von Ahnen Hagman, som er ph.d.-studerende ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet

- Det er aldrig for sent at komme i gang med at dyrke motion i forhold til at udskyde aldringen, fortæller Marie von Ahnen Hagman og tilføjer:

- Tværtimod er der formentlig større sandsynlighed for at se en effekt på telomerlængden, hvis du er midaldrende eller ældre.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce