Turistavisen - DK

På to hjul til Lyngvig Fyr og tilbage igen: Ruteforslag til det kystnære Vestjylland

Den cyklende reporter gør sig klar til at bevæge sig ud i det coronafri vestjyske landskab. Foto: Mikael Sand
En tur fra Ringkøbing over Hee Engbro, Lodbjerg Hede og Søndervig til Lyngvig Fyr og tilbage igen over Bagges Dæmning viser det flade, forblæste Vestjylland og "kystbjergkæden" fra sin bedste side.
Annonce

RINGKØBING/LYNGVIG: Man kan føle sig meget lille, som man aser af sted på sin cykel på den snoede vestkyststi i en strid vestjysk modvind.

Foran lokker Lyngvig Fyrs tårn forjættende, blændende hvid i den skarpe forårssol. Oven over én hvælver en gigantisk krystalklar, lyseblå forårshimmel sig, og ude mod vest rejser "havbjergene" sig som bjergkæde med sne på toppen.

Kort sagt, hvis man skulle være i tvivl om, hvad den særlige magi ved det flade, kystnære Vestjylland består i, skal man bare cykle turen Ringkøbing-Lyngvig og retur - med et par afstikkere.

Min personlige yndlingstur - jeg har cyklet den mange gange, siden jeg for få år siden købte en mountainbike - er på 47 kilometer, men kun sølle 65 højdemeter, så den mulige modvind er en større potentiel modstander end de stort set ikke-eksisterende bakker.

Den kan sagtens gennemføres på en almindelig cykel, men bemærk, at meget af ruten foregår på grusveje, der dog generelt er nemt passable. Sæt minimum en halv dag af til turen, gerne mere.

Kortet viser den rute på 46 kilometer, som fører én gennem det vestjyske kystlandskab. Kort: Naviki

Hee Engbro

Fra udgangspunktet ved Dagbladets redaktion i Ringkøbing kører du nordpå ad Holstebrovej; der er cykelsti til Hee.

Når du har passeret viadukten et par kilometer før Hee, drejer du til venstre ad Voldbjergvej, der fører gennem et typisk vestjysk landbrugslandskab.

Når asfalten slipper op, drejer du til venstre ad grusvejen J. Bjerg Thomsens Vej, der fører til Hee Engbro. Her kan du passende få en tår vand, beundre den fine bro og det madpakkehus i luksusklassen, som de gode borgere på Holmsland har anlagt. Landskabet, som Vonå snor sig igennem, er storslået og særegent.

Fortsæt derefter ad en grusvej, der et par kilometer før Kloster bliver til asfaltvej igen.

I Kloster drejer du til højre ad Klostervej og derefter til venstre ad Røjklitvej. Fortsæt et par kilometer, og drej så til højre mod Røjklit Havn ad grusvejen. Du bør ikke snyde dig selv for en afstikker til den hyggelige lille havn, der er en lidt overset perle ved Stadil Fjord.

Vend tilbage, og drej så til højre, og følg grusvejen (Røjklitvej) langs Stadil Fjord; udsigten er rigtig fin.

Søndervig

Hvor Røjklitvej svinger til venstre, fortsætter du lige ud gennem sommerhusområdet Lodbjerg Hede - der er en cykelsti - indtil du når asfaltvejen Stadilvej, hvorefter du drejer til højre og cykler lige ud mod klitterne i det fjerne.

Ved Houvig Klitvej drejer du til venstre og kører mod Søndervig ad Houvig Klitvej. Kontrasten mellem det flade land til venstre og klitterne til højre er noget helt specielt.

I Søndervig kan du jo passende holde en lille pause og køre op for enden af Badevej for at nyde udsigten over havet. Den er en vinder i al slags vejr - undtagen tæt tåge...

Kør så tilbage, og drej mod syd ad Nordsøvej lige før Meny, og nu skal du bare følge afmærkningerne for Vestkyststien.

Denne del af turen fører gennem et interessant sommerhusområde, og her kan godt være mange cyklende og vandrende, så tag dig i agt.

Flot ser det ud ved Hee Engbro. Her Vonå og broen set fra madpakkehuset. Foto: Poul Osmundsen

Lyngvig Fyr

Fortsæt til Lyngvig Fyr; stien er nylig opgraderet, så den er en fornøjelse at cykle på. Landskabet er helt fantastisk, råt, vildt og storslået, så giv dig endelig god tid!

Lyngvig Fyr er et godt sted at holde endnu en pause og måske endnu engang trave ud til havet, før du kører ud til Holmsland Klitvej, og ad cykelstien kører mod nord, inden du en tre-fire kilometer længere fremme følger skiltet, der peger til højre mod Bagges Dæmning.

Ruten ad dæmningen over de to broer er ét af turens højdepunkter; udsigten er fantastisk, fuglelivet interessant, og det virker næsten, som om man har et 360 graders panorama, der omfatter alle naturtyper på én gang.

Fortsæt derefter til højre forbi Kloster Surfspot til Ringkøbing ad den smukke fjordsti - i øvrigt Danmarks ældste cykelsti med egen linjeføring.

Turen er lang, og den kan kortes af forskellige steder undervejs, men tager du hele ruten i én ombæring, får du garanteret vestjysk kyst- og fjordlandskab for alle pengene.

Eller rettere for ingenting: Naturen er trods alt stadig gratis!

Røjklit Havn er et godt sted at smide cyklen og tage sig en kort pause. Foto: Poul Osmundsen
Udsigten over Stadil Fjord fra Røjklitvej. Foto: Poul Osmundsen
Endelig! "Havbjergene" rejser sig i horisonten! Foto: Poul Osmundsen
Udsigten fra enden af Badevej i Søndervig er altid fantastisk. Foto: Poul Osmundsen
Den stærkt opgraderede vestkyststi på vej mod Lyngvig Fyr. Foto: Poul Osmundsen
Lyngvig Fyr - et godt sted at holde pause. Foto: Poul Osmundsen
Fra Bagges Dæmning har man en fantastisk udsigt over det vestjyske kyst- og fjordlandskab 360 grader rundt. Foto: Poul Osmundsen
Næsten tilbage i Ringkøbing igen: Gammelsogn Kirke set fra Danmarks ældste cykelsti. Foto: Poul Osmundsen