Annonce
Turistavisen - DK

Usædvanlig og stærk fortælling på biblioteksmuren i Varde

Bei diesen Kunstwerken ist nicht viel polierte Granitoberfläche übriggeblieben. Die Tafeln sind Teil des Gesamtkunstwerks Perspektive 2015 von Bildhauerin Laila Westergaard.Der er ikke meget poleret granitoverflade tilbage på disse kunstværker, som er en del af det samlede kunstværk, Perspektiv 2015, som billedhugger Laila Westergaard har skabt. Foto: Malene Wonsbek
Poul Erik Bech Fonden har doneret endnu et kunstværk til Varde. Denne gang en barsk fortælling formidlet af stenhugger Laila Westergaard i 12 relieffer i blå Rønne granit. Budskabet er ikke politisk, men kunstneren håber, vi vil reflektere over værkerne.

Varde: Det nye kunstværk af billedhugger Laila Westergaard i Varde midtby skaber tanker. Og billeder. 12 relieffer i granit indrammer en uhyggelig begivenhed, der gjorde et så stort indtryk på kunstneren, at hun med en 600 grams hammer og en lille bitte bredmejsel skabte serien, som hun kalder Perspektiv 2015.

Der er ikke meget poleret granitoverflade tilbage på disse kunstværker, som er en del af det samlede kunstværk, Perspektiv 2015, som billedhugger Laila Westergaard har skabt. Foto: Malene Wonsbek

Det døde barn

- Jeg stod på mit værksted og hørte i mit høreværn med indbygget radio om flygtningestrømmene fra Syrien, der kom vandrende op igennem Europa. På computerskærmen så jeg billedet af den lille døde dreng, der var skyllet op på stranden, og tænkte, at det burde intet lille menneske opleve. Billedet gik hele verden rundt. Min egen fredfyldte morgen med kaffe på sengen og en ostemad på den musselmalede tallerken kom til at stå i skarp kontrast til de andres hverdag, eller måske nærmere mangel på samme, fortæller Laila Westergaard.

Laila Westergaard tager fat på barske situationer og emner til eftertanke i sine granitrelieffer. Foto: Malene Wonsbek

De 12 plader, der hver måler 60 x 60 centimeter, har hver deres historie, som man kan fortolke, som man vil. Den opmærksomme iagttager vil dog bemærke de bibelske referencer, som Laila Westergaard bevidst har tillagt sit værk. Hvorfor fastholde de ubehagelige billeder i sten, vil nogen sikkert spørge, og til det har kunstneren følgende svar:

Billedet af den lille døde dreng gik verden rundt og var med til at sætte fokus på flygtningestrømmene fra Syrien, der kom vandrende op igennem Europa. Kunstner Laila Westergaard vil med sine granitrelieffer skabe stof til eftertanke. Foto: Malene Wonsbek

- Konflikter og tragedier er en del af menneskehedens historie. Med nyhedsstrømmen kommer der til stadighed ikoniske billeder frem på skærmen. Det nemmeste er at rulle gardinet for, lægge avisen sammen, slukke for computeren og finde rødvinsglasset frem. Måske billederne kan minde os om de store privilegier, vi har i vores del af verden. Få os til at føle en

taknemmelighed for noget så simpelt som kaffen i koppen.

Udtryksfulde billeder i granit skabt  af Laila Westergaard og skænket til Varde af Poul Erik Bech Fonden. Foto: Malene Wonsbek
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Seneste nyt

Annonce