Annonce
Ugeavisen Faaborg

El-biler kan redde liv

El-biler er en god investering - både for ejeren, miljøet og for samfundet, mener klummeskribent Lars Kensmark i Ugens Indspark.
Annonce

Vi er ved at blive gode til at spritte hænder af og holde afstand og har dermed i Danmark forhindret tusindevis af dødsfald.

Det næste, vi kunne overveje, er at stoppe med at udlede udstødningsgasser.

Udstødningsgasser fra biler koster 900 mennesker livet om året grundet sygdomme i hjerte og lunger (kilde1). Og som om dette ikke var nok, så er udstødningsgasserne med til at skabe et unaturligt varmt klima globalt. Benzin kommer fra råddent organisk materiale, der har ligget under jorden i 100 millioner af år. Vi graver det op og futter det af i vores motorer og spreder gasserne i den højde, hvor vi også har den vane at trække vejret, motionere og leve.

Modsat coronaviruspandemien er der her tale om en ren selvforskyldt situation, som der også er en god teknisk løsning på. Faktisk er løsningen mulig grundet en opdagelse, som blev gjort af H.C. Ørsted, født 14. august 1777 i Rudkøbing.

Man kan roligt sige tillykke med fødselsdagen på fredag!

For H.C. Ørsted opdagede sammenhængen mellem strøm og magnetisme og skabte derved den viden, der danner baggrund for den moderne elektrificerede verden, herunder baggrunden for at lave biler, der kører på elektricitet.

Det er da lidt af en bedrift af en af vores lokale landsmænd, synes jeg selv.

Med H.C. Ørsteds banebrydende opdagelse kan vi i dag tage det valg at skifte benzindrevne biler ud med el-biler ved at gøre det økonomisk attraktivt og trygt for forbrugeren. El-biler forurener ikke, hvis den strøm, som bilerne kører på, kommer fra vandkraft, vindenergi eller solpaneler. Men en el-bil udfordrer vores vaner, vi skal tænke anderledes i vores dagligdag. En el-bil tager tid at oplade, men det smarte er, at den kan oplades hjemme, hvor vi bor.

Og her er det så heldigt, at en en bil sjældent kører mere end 7 % af dens levetid, resten af tiden holder den stille. Der er med andre ord rigeligt med tid, hvor den kan lades op.

Om skribenten: Lars Kensmark

Bopæl: Teglværksvej, Faaborg.

Beskæftigelse: Praktiserende læge og medejer af Lægerne i Holkegade.

Engageret i andet: Formand for Helios Film- og Kulturhus.

I den tid, el-bilen holder stille, kan den dertil også være nyttig. Vores el-fabrikker er noget overdimensionerede for at kunne klare de spidsbelastninger, der opstår, når vi alle sætter vand over til kaffe om morgenen. Resten af dagen kører de sådan lidt i tomgang, og overskudsstrøm sælges endda til spotpris på andre markeder.

Det danskledede “Parker Projekt” (kilde 2) har vist, at man kan bruge el-biler som reservebatterier for overskudsstrøm. Princippet er, at el-bilisten udlejer sit batteri til el-fabrikkerne og får derved en indtægt for at hjælpe el-fabrikken med at opbevare strøm og frigøre strømmen igen, når den kan sælges til en god pris på andre markeder. På den måde kan overgang til el-bilisme ikke blot spare 900 dødsfald om året, det kan også give nogle uventede men konkrete muligheder for at skabe en bedre energiforsyning til i vores samfund og en indtægt til el-bilejeren.

Vi kan med andre ord bruge de videnskabelige resultater fra en af vores lokale landsmænd til at udvikle bilismen i en retning, der kan spare os for 900 dødsfald om året. Det er tankevækkende set i forhold til, at 617 mennesker er døde med coronavirus i 2020.

Kilde 1: https://hjerteforeningen.dk/wp-content/uploads/2018/01/rapport-luftforurening-og-hjerte-kar-sygdomme-19102017-final-version.pdf

Kilde 2: https://parker-project.com

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce