Annonce
Ugeavisen Faaborg

Jeg vil være chef-kombardo på Als-færgen

Ugens klummeskribent drømmer om en fremtid som kombardo på Als-færgen. Foto: Palle Søby
Annonce

Regelmæssige læsere af ugeavisens klumme vil vide, at jeg holder enormt meget af færgen mellem Bøjden og Fynshav - og at jeg ikke har ret meget til overs for planerne om en Als-Fyn-bro.

Allerede da jeg var barn, havde jeg en stor passion for færger. Ofte tog jeg med min far ud til Knudshoved Færgehavn, og så stod vi dér og så, hvordan bilerne kørte af og på færgerne.

Jeg var især fascineret af, hvordan færgemændende formåede at få de sidste biler bugseret på plads på den helt optimale måde. Nogengange var det noget med, at en bil måtte bakke ud igen, og så måtte de prøve at gøre det på en anden måde, for at de kunne udnytte det sidste lille hul.

Det var længe før broen, så det var vigtigt at få så mange med som muligt. For der kunne let være en time til næste afgang.

Engang byggede jeg en stor færge af spånplade og krydsfiner. Jeg malede den sort og hvid udvendig - ligesom DSB-færgerne - og vogndækket malede jeg grønt med hvide striber. Ligesom på færgerne i Knudshoved.

Så kørte jeg alle mine biler - Tekno, Corgi, Matchbox - om bord på færgen, og nu havde jeg samme udfordring som færgemændene ude i Knudshoved: At få pakket færgen optimalt, så flest mulige biler kunne komme med, inden færgen sejlede hen over gulvtæppet fra den ene ende af mine forældres stue til den anden.

Alt det dukkede op i hovedet forleden, da jeg sammen med min søn kørte om bord på færgen i Bøjden. Vi skulle et smut til Tyskland og tog naturligvis færgen som altid. Her stod færgemænd på dækket og anviste, hvilken bane vi skulle køre frem i. Og så vinkede de os frem, indtil vi holdt helt oppe i røven på bilen foran.

- Kom bare, do! Kom bare, do! Hoooooold!

Min søn fortalte mig, at sådan nogle færgemænd med et moderne udtryk kaldes "kombardoer", fordi de hele tiden siger "Kom bare, do".

Da var det, at tanken pludselig slog mig: Nu er jeg omtrent to tredjedele igennem mit arbejdsliv. I næsten 30 år har jeg arbejdet som journalist. Og medmindre de går helt amok og sætter pensionsalderen op til 80-90 år, kan jeg se frem til at gå på pension som udslidt og halvdød om cirka 15 år.

Men hvem siger, at jeg skal arbejde hele mit arbejdsliv som journalist? Det er jo så trendy at være omstillingsparat. Så måske kunne det give rigtig god mening at prøve noget helt andet.

Og det var her, Als-færgen og dens kombardoer kom ind i billedet. Det er da dét, jeg skal være: Jeg vil være kombardo på Als-færgen! Det må da lige være noget for mig!

Først vil jeg søge om at komme i lære som kombardolærling. Min læretid vil sikkert blive afsluttet med en svendeprøve, som måske består i, at jeg helt alene skal pakke færgen en hektisk lørdag i juli med lange karavaner af tyskere med campingvogne.

Når jeg så er udlært, vil jeg blive ansat som fast kombardo på færgen. Hvis jeg er dygtig nok, vil jeg efter nogle år avancere til over-kombardo. Og hvis jeg gør det rigtig godt, kan jeg måske lige akkurat nå at komme helt til tops i hierarkiet og gå på pension som chef-kombardo på Als-færgen.

Vi ses i Bøjden Færgehavn! Kom bare, do! Hoooooooold!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Faaborg

Aktiv herre fylder rundt

Ugeavisen Faaborg

Vinderen er fundet

Annonce