Annonce
Ugeavisen Grindsted

80-årige Johannes rykker ud, når bilen ikke vil starte: - Folk vil se mit kørekort!

Vognmand Johannes Larsen har kørt for Falck i 17 år. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Johannes Larsen er 80 år og kører som selvstændig for Falck Vejhjælp ud til nødstedte bilister. Og det vil han blive ved med at gøre, for pensionisttilværelsen er end ikke i hans overvejelser.

Sdr. Omme: Historien om Johannes Larsen begynder længe før, vi en solrig formiddag mødes ved hans hjem lidt uden for Sdr. Omme.

Den begyndte derimod, da min bil ikke ville starte en hverdagsaften uden for redaktionen i Grindsted. Når man ikke har forstand på biler, var der ikke så meget andet at gøre end at ringe til autohjælp og ellers vente på, at nogen ville komme én til undsætning.

Og det gjorde Johannes Larsen.

I sin røde Iveco Falck-bil kom han kørende ned ad Jernbanegade, stillede bilen og sprang med lethed ud for at se nærmere på min ustartelige Peugeot.

Til trods for sin adrætte adfærd, lignede han en ældre herre, og jeg kunne ikke dy mig fra at spørge, hvor længe han havde kørt ud for at hjælpe nødstedte bilejere.

- Det har jeg i 17 år, sagde han og tilføjede:

- Jeg fylder snart 80 år, og det er sådan en god måde at holde sig i gang på.

Og heldigvis ville han også gerne mødes senere til en snak over en kop kaffe.

At hjælpe andre

- Man kan ikke lave noget større end at hjælpe folk, siger Johannes Larsen, da jeg spørger til motivationen for at arbejde med vejhjælp.

Johannes Larsen

80 år.

Kører som selvstændig for Falck Vejhjælp.

Bor nær Sdr. Omme.

Har fire børn, 10 børnebørn og et - snart to oldebørn.

- Jeg får lov til at snakke med en masse mennesker, og jeg kan altid hjælpe på den ene eller anden måde, fortsætter han.


Det er en leg!

Johannes Larsen, 80 år og selvstændig


Et af spørgsmålene der ofte melder sig hos bilisterne, er Johannes Larsens alder.

- De tror ikke på mig og vil se mit kørekort! siger han og bryder ud i latter.

Annonce

Vagt 24/7

Johannes Larsen kører for Falck Vejhjælp som selvstændig. Det betyder, at han bliver lønnet pr. time, når han bliver kaldt ud på opgave, og han er på vagt hele tiden alle døgnets timer. Også under interviewet.

- Hvis telefonen ringer, så tager jeg dig med, siger han, og jeg krydser fingre for, at nogen får brug for hans hjælp.

Når der er brug for autohjælp, får Johannes Larsen både et opkald og tilsendt opgaven til en tablet i bilen. Foto: Kristina V. Skjoldborg

Han hjælper for det meste strandede bilister i Billund Kommune, og med en lufthavn med mange parkerede biler ville han under normale omstændigheder have mange opgaver i området. Men både i år og i 2020 har der været en anelse stille.

- Der er jo ingen i lufthavnen, for jeg plejer at skulle derud fem-syv gange i løbet af ugen, det gør jeg slet ikke mere, fortæller han.

Annonce

Smed, landmand og meget mere

Johannes' vej til at blive selvstændig inden for vejhjælp er lang og broget. Han voksede op på en gård ved Nollund, har arbejdet på Grindstedværket og kom senere i lære som smed i Varde. Han har også solgt biler for Fiat i Grindsted i 1960'erne, og senere blev han landmand med både køer og grise ude i Eg. I 1980'erne ejede han desuden en maskinstation, som han solgte i 1995.

I 1995 tog livet også en alvorlig drejning, da hans kone blev syg med kræft. Hun døde i 1997.

Den røde vogn kan trække af sted med stort set alle størrelser personbiler. Foto: Kristina V. Skjoldborg

I 2000 begyndte han at køre for en vognmand, der kørte for budfirmaet Budstikken i Billund. Dette arbejde sendte Johannes Larsen flere steder rundt i Europa. Da han var 64 år, spurgte vognmanden, om han ikke kunne være interesseret i muligheden for at køre Falck-kørsel, både med autohjælp og dyreambulance. Så ville vognmanden nemlig sælge den del til ham. Det krævede dog, at Johannes Larsen skulle på skolebænken for at få sig en vognmandstilladelse.

- Det gør du bare, sagde han til mig, og så gjorde jeg det, fortæller Johannes Larsen.

Annonce

Bliver ved

Frem til Johannes Larsen var 71 år, kørte han primært med køer, der var blevet syge. Han arbejdede nu som selvstændig, og havde flere medarbejdere at trække på, når der skulle rykkes ud.

En medarbejder var dog interesseret i at købe delen med dyretransport, og Johannes Larsen slog til, for derefter selv at fortsætte ene mand med autohjælp. Og det har han gjort lige siden.

Hvornår overvejer du at stoppe? spørger jeg.

- Det gør jeg ikke, så længe Falck vil have mig til at køre, og helbredet er til det, bliver jeg ved, svarer han prompte.

Men er det ikke hårdt at skulle være tilgængelig alle døgnets timer?

- Hårdt? Det er en leg!

Johannes Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Grindsted

Konfirmationsliste

Ugeavisen Grindsted

25 år på Agrometer

Ugeavisen Grindsted

Spilletider byttet om

Annonce