Annonce
Ugeavisen Grindsted

Elektrisk: Elcykler er populære - men el-løbehjul er ikke slået an i Grindsted

Ifølge Michael Tronborg fra cykelforretningen Bike Concept er Grindsted for lille en by til de eldrevne løbehjul. Foto: Martin Ravn
Cykelforretningen Bike Concept har kun solgt ganske få el-løbehjul, siden de blev lovlige. Det ser helt anderledes ud med elcykler, som snart kører fra de almindelige cykler.
Annonce

Grindsted: El-løbehjul ser ikke ud til at være slået igennem i Grindsted og omegn - endnu.

Siden 1. januar har det ellers været lovligt at suse rundt på både el-løbehjul, selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards, men indtil videre er det ikke mange af disse eldrevne køretøjer, som har været set i gadebilledet i Grindsted.

Hos cykelforretningen Bike Concept i Nørregade lyder meldingen, at Grindsted by ikke er stor nok til de el-drevne løbehjul.

- Vi har haft nogle få stykker hjemme, og vi har solgt tre-fire stykker. De var for dyre, og jeg tror ikke på el-drevne løbehjul her i byen. De hører mere hjemme i de større byer, hvor der er mange turister, og hvor løbehjulene kan lejes. Vi har dog altid et stående, som man kan prøve og vi kan naturligvis skaffe dem hjem efter ønske, siger Michael Tronborg, der sammen med Kenni Jensen har drevet Bike Concept siden 2017.

Det ser altså ud til, at Grindsted er for lille til el-løbehjul i større målestok.

Bike Concept

Det er Michael Tronborg og Kenni Jensen, der står bag cykelforretningen Bike Concept i Nørregade i Grindsted.

Bike Concept åbnede 1. december 2017, hvor der både er salg af cykler og tilbehør og værksted.

Bike Concept har både almindelige cykler til både børn og voksne og elcykler i flere prisklasser.

Michael Tronborg er opvokset i Grindsted, men bor i dag i Silkeborg. Han er udlært cykelmekaniker i Vejle, og kørte derefter som professionel cykelrytter i 12 år. Blandt andet på de danske hold, Team Designa Køkken og Team Cult. Inden han stoppede sin aktive karriere, var han også professionel i et par år i Luxembourg.

Kenni Jensen er også fra Grindsted. Han er udlært cykelmontør i 2011 hos Cykelsmeden i Grindsted. Da der ikke var arbejde efter læretiden, gik han i lære som murer, hvor han var udlært i 2014. Efter et års arbejde som murersvend blev han turguide hos John Ekkenbergs Amakulu Safari i Sydafrika, hvor han arbejdede i 13 måneder.

Kenni og Michael lærte hinanden at kende ved, at Kennis ekskæreste er Michaels kusine, og de har samme interesse for cykler og cykelsport.

Annonce

El-cykler er for alle

Byen - eller området - er til gengæld ikke for lille til cykler med hjælpemotor.

- Elcyklerne kører kun en vej, og det er fremad. Om højst fem år har cykelhandlerne nok flere el-cykler end almindelige cykler. I dag kan man få alle slags cykler med el, fortæller Michael Tronborg.

Han aflyser på stedet alle myter og fordomme om, at el-cykler kun er til ældre og svagelige mennesker. Og en unge pige, der kommer ind og skal have en elcykel, bekræfter cykelhandlerens udsagn.

- Her i området er det mest folk på 50-60 og ældre, der køber elcykler. Mange har nogle skavanker og med en elcykel har de mulighed for at få nogle gode oplevelser. I de større byer er det også unge mennesker, der køber el-cykler, fortæller Michael Tronborg.

Han har selv en yderst avanceret el-drevet mountainbike stående ude i gården. En cykel der ligger i den helt dyre ende af prisskalaen.

- Den koster 36.000 kroner. Jeg bruger den ofte til at køre i skovene omkring Silkeborg, hvor jeg bor. Jeg er ikke længere i så god form, men når jeg kører på den eldrevne, så kan jeg alligevel godt følge med mine kammerater, der er i bedre form end mig, siger Michael Tronborg.

Annonce

Lynhurtig el-cykel

De normale elcykler har en topfart på 25 kilometer i timen, så slår de fra. Men hvis man vil køre hurtigere, så er der også råd for det.

- Man kan vælge en "Speed Pedlec", der har en topfart på 45 kilometer i timen. Der kommer mange og spørger efter de hurtige cykler, men når de hører, at prisen er omkring 32.000 kroner, så vælger de en almindelig elcykel, der kan fås fra 13.000-15.000 kroner for en god en af slagsen, fortæller Michael Tronborg.

Elcyklerne fås både med ud- og indvendige gear og flere modeller har også tandremme i stedet for kædetræk. Det gør, at disse cykler stort set er vedligeholdelsesfrie. Batterier er efterhånden også blevet så gode, at de kan holde i rigtig lang tid.

- De kan nemt holde i cirka otte år, alt afhængig af kvaliteten på batteriet, siger Michael Tronborg.

De almindelige cykler er dog endnu i overtal i cykelbutikken i Nørregade, hvis største konkurrenter er varehuse som Kvickly, Bilka og T.Hansen.

- Indenfor to-tre år, så sælger vi lige så mange elcykler som almindelige cykler, forudsiger Michael Tronborg.

Det varer ikke længe, før elcykler fylder mere på både salg og reparationer hos Bike Concept end almindelige cykler. Foto: Martin Ravn
En almindelig elcykel har en topfart på 25 kilometer i timen. Sådan en fætter her, en "Speed Pedlec", har en topfart på 45 kilometer i timen. Den koster dog også næsten dobbelt så meget som en almindelig elcykel, nemlig 32.000 kroner. Foto: Martin Ravn
Flere modeller indenfor elcykler har ikke kædetræk, men tandremme. Foto: Martin Ravn
Michael Tronborg bruger sin egen mountainbike i skovene ved Silkeborg. Den koster 36.000 kroner. Foto: Martin Ravn
Den tidligere professionelle cykelrytter, Michael Tronborg, åbnede sammen med Kenni Jensen cykelforretningen Bike Concept i 2017. Foto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Grindsted

Grindsted Kirke tilbyder familiekor: - Her skal der synges, klappes og danses i Grindsted kirkes imponerende kirkerum

Annonce