Annonce
Ugeavisen Møldrup-Aalestrup

Forstander: - Jungleloven gælder ikke her

Vesterbølle Efterskole er inde i en god gænge. Skolen har udvidet fra 92 til 103 pladser i næste skoleår, og kun to pladser er tilbage. Samtidig står man overfor at skulle ansætte flere lærere og bygge nye elevboliger. Det glæder forstander Martin Diget Aamann. Foto: Dorte Søgård Schou.
Vesterbølle Efterskole oplever succes på flere fronter. Søgningen til skolen er stor og man står over for at skulle udvide. Det skyldes blandt andet en særlig kultur, hvor eleverne kerer sig ekstra meget om hinanden, mener forstander.
Annonce

Vesterbølle: Når Vesterbølle Efterskole i august byder eleverne velkommen til et nyt skoleår, så er det på en efterskole, der er inde i en rigtig god gænge. Således udvider skolen fra næste skoleår til 103 elever fra de nuværende 92.

- Vi har haft ganske stor søgning af elever, og det er rigtig dejligt, for det er noget, der ikke er givet for tiden med små årgange. Og selvom søgningen har været på lavt blus under corona-krisen, så er den ikke gået i stå, fortæller forstander Martin Diget Aamann, der blot mangler at afsætte to pladser før efterskolen må melde om fuldt hus.

Eleverne vendte i sidste uge tilbage til det gode liv på efterskolen efter en lang periode hver for sig på grund af corona-krisen.
Annonce

Forskellige mennesker

Martin Diget Aamann tror på, at det ikke kun er tilfældigt at de unge vælger Vesterbølle i en efterskoleverden, hvor der ellers er mange om buddet. Efterskolen er ikke specialiseret med et specielt mål for sigte, og tilbyder så forskellige fag som outdoor adventure, musik, volleyball, e-sport, en kunstlinje, gastronomi og triatlon. Det sikrer skolen et meget bredt udsnit af unge mennesker og forskellige typer, om man vil.

- På den måde møder man forskellige mennesker og hører forskellige menneskers historie. Der er megen variation, og det mener jeg er et plus i en verden, hvor man fra det tidspunkt man begynder sin ungdomsuddannelse færdes i de samme kredse og omgås de samme mennesker. Så medmindre man aftjener værnepligt, så er det for mange sådan, at man aldrig bliver ligeså meget blandet med andre mennesker, som på en efterskole, fortæller forstanderen og tilføjer

- Vi oplever da at de unge siger, at fleksibiliteten tiltaler dem meget, og at de føler sig ganske meget hjemme i at kunne lave flere ting, siger han.

Annonce

Med i fællesskabet

De mange forskellige mennesker skaber også en speciel kultur på stedet, og selvom den slags kan være svært at beskrive med ord, så handler det i sidste ende om, at eleverne passer på hinanden.

- Eleverne har det godt med hinanden. Jeg tør godt sige, at jungleloven ikke eksisterer her, som man måske kender den fra skolegården. Når nogle af eleverne vender tilbage som andenårselever, så har de kulturen med sig og de nye elever kigger på dem. Og de ser tydeligt, at det giver mange flere gode point at tage folk med i fællesskabet, fortæller Martin Diget Aamann.

- Sådan noget med kultur er jo lidt en skør ting, for man kan jo ikke love, at det er på en bestemt måde. Men også mine kolleger tager den gode kultur for givet, og det er en ting, der er meget unik, og som jeg sætter stor pris på, siger forstanderen.

Eleverne på efterskolen er inddelt i familiegrupper med 8 elever, der bor og færdes tæt sammen, i hver. Og med behørig afstand mellem grupperne går det både med fællessamlinger og sågar sang.
Annonce

Efterskoleliv på afstand

Selvsamme kultur har man forsøgt at værne om i den seneste tid, hvor eleverne jo har været sendt hver til sit. I sidste uge genoptog eleverne skolegangen igen efter måneder med hjemmeundervisning, adskillelse og måske også savn.

- Hvis man kigger på det boglige, så har det egentlig været nemt nok her under corona-krisen. Motivationsdelen har været noget sværere, for man kan godt sige, at efterskolelivet er umuligt at leve på afstand, siger Martin Diget Aamann, der sammen med lærerkollegerne har forsøgt alt muligt - og umuligt - for at fastholde eleverne i fællesskabet.

- Og det er gået godt med at fastholde det, vi havde. Hvis eleverne ikke gad efterskolefællesskabet på afstand, var det jo umuligt, men det gjorde de, og lærerene har været supergode til at finde på aktiviteter. Måske kan man sige, at fællesskabet er blevet styrket, selvom man selvfølgelig kunne få mere ud af den samme tid ved at være sammen. Men vi har vist, at vi står sammen, når det er svært, og det kan vi, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce