Ugeavisen Møldrup-Aalestrup

Friske fisk, øl og snaps: Med friplejehjemmet i sommerhus

Traditionen tro fik deltagerne i sommerhusturen efter udpakningen friske fisk fra havet - med en øl og en bette snaps til. PR-foto
Friske fisk fra havet og øl og snaps, oplevelsesture ud i området og besøg hjemmefra gjorde sommerhusferien til en helstøbt oplevelse.
Annonce

Klejtrup: Vejret var ikke just sommervejr, da nogle ferielystne beboere fra Klejtrup Friplejehjem, Kløverbakken, mandag 6. maj drog afsted på sommerferie nordpå til et sommerhus i Tversted. Men ved ankomsten til sommerhuset skinnede solen lystigt.

- Vi var seks beboere og fire personaler, der tog vores nye bus i brug, og som beboerne sagde: "super god bus og chauffør", lyder det fra Friplejehjemmet.

- Vel ankommet til sommerhuset gik snakken højt, der var travlhed med at få fundet de enkeltes senge, og humøret var højt. Et stort ønske og traditionen tro, fik vi efter udpakningen friske fisk fra havet og med en øl og en bette snaps til. Efter aftensmaden hyggede vi med kortspil og malede på sten fra stranden, de skulle bruges som bordkort den næste aften, hvor vi fik besøg "hjemmefra".

Den næste dag var vi en tur ved havet i Tannisby, for at se de store bølger, en tur omkring Råbjerg Mile, en enkelt beboer i kørestol var en tur helt ude i sandet, og en gående beboer kom op på toppen af ørkenen. Turen forsatte omkring campingpladsen, hvor en i personalet har sin campingvogn stående. Her fik vi pølser og kartoffelsalat. Til aften fik vi besøg hjemmefra og havde en hyggelig aften med pårørende og andre personaler der havde taget turen til Tversted.

Ved Råbjerg Mile: En enkelt beboer i kørestol var en tur helt ude i sandet, og en gående beboer kom op på toppen af ørkenen. PR-foto

På besøg i Skagen

- Onsdag gik turen til Skagen by, hvor vi fik brug for lommepengene, der blev shoppet og vi var en tur i Bolsjeriet, hvor der var lækre smagsprøver. Videre gik turen til Grenen.

Hjemme i sommerhuset havde vi fået besøg, af nogle pårørende der havde arrangeret, festligt fødselsdagsbord med kagemand og varm chokolade, da en af feriegæsterne havde fødselsdag. Fødselsdagsmenuen bestod af flæskesteg og alt hvad der tilhører.

Så kom vi desværre til den sidste dag, hvor kufferterne blev pakket igen, og hjemad gik det med bussen. På hjemturen blev vi lidt sultne, og stoppede ved McDonald’s. Det var bestemt en sjov og god oplevelse, at spise så uvant mad.

- Vi er meget taknemmelige for den økonomiske støtte, vi har modtaget både fra vores støtteforening, beboergave og tilskud fra "pusterum" ved Mette og Jette fra Viborg. Det gør, at flere muligheder åbner sig, lyder det fra beboere og personale.