Annonce
Ugeavisen Møldrup-Aalestrup

Glemt knallert skal frem i lyset

Henrik Bygholm med sin velo-knallert. Håbet er, at flere vil kaste deres kærlighed på knallerten, der egentlig er en cykel med hjælpemotor. Privatfoto.
Veló Solex er en for mange lidt glemt - og nogle gange udskældt - knallert. Det vil Aalestrup Classic Bil og MC Klub gerne ændre lidt på.
Annonce

Aalestrup: En gruppe knallertentusiaster fra Aalestrup har nu kastet deres kærlighed på en lille, fransk knallert. Der er tale om en VéloSoleX, der siden 1946 er blevet produceret i over syv millioner eksemplarer. Alligevel er det ikke hverdagskost at se disse knallerter i gadebilledet, og det vil veteranklubben Aalestrup Classic Bil og MC Klub gerne ændre lidt på. Klubben har i forvejen en knallert-afdeling for veteranknallerter, Aalestrup Classic 50cc, men laver nu en ny afdeling for de gamle Velo knallerter, VéloSoleX og Velo Vap.

VéloSolex kaldes en knallert, men der er oprindelig tale om en cykel med hjælpemotor. Den lille motor yder cirka en halv hestekraft, og det giver en topfart - i bedste fald - på cirka 28 kilometer i timen.

Aalestrup Classic Bil og MC Klub

Klubben startede i 2002.

Klubben er for alle med knallerter, motorcykler og biler, der har mindst 25 på bagen.

Klubben startede knallertafdelingen "Aalestrup Classic 50cc" i 2012

Klubben har lige under 500 medlemmer.

Klubben har aldrig haft et år med stilstand eller tilbagegang, og i 2019 fik klubben 97 nye medlemmer.

Cirka en tredjedel af medlemmerne kører knallerter.

Der kommer aktive medlemmer fra Vejle i syd og til Sindal i Nord. (og Læsø)

Klubben har været i Norge to gange med biler, og også i Trollhättan i Sverige fire gange med knallerter.

Klubben har lavet en tur med 38 medlemmer til verdens største stumpemarked i USA, og i det hele taget har klubben over 50 arrangementer om året.

Der er typisk mellem 30 og 50 deltagere på turene.

De større knallertture deltager der op til 70 knallerter.

Klubben har klubhus på Vandværksvej i Aalestrup.

Klubben har 2 klubaftner om måneden i klubhuset i vinterhalvåret.

Der er op til 90 deltagere til klubaftnerne.

Klubben har sit eget træf hvert år i juni - Aalestrup Classic-Træf. Derudover afholder klubben et weekendtræf hvert år i august. Hver torsdag aften fra maj til oktober er der træf på Hobro havn. Klubben laver også knallertløbet "Himmerlandsturen 50cc".

Klubben afholder flere spisearrangementer med fuldt hus. Det vil sige 73 personer.

Klubben kører et par gange om året med plejehjemsbeboere, og så udstiller man til byfester, open by night m.m.

Annonce

Et godt valg

I forhold til de mere almindelige veteranknallerter som eksempelvis Puch, Yamaha, Kreidler, har veloen svært med at følge med rent hastighedsmæssigt. Samtidig taber den hurtigt pusten på selv mindre bakker.

- Det lyder alt sammen som om, Veloen er helt håbløs og noget, man skal holde sig fra. Det skal man måske også, hvis man gerne vil have lidt fart på knallerten, men vil man ud og nyde naturen og have en lille nem og billig knallert, så er en Velo et godt valg. I forbindelse med at vi skulle starte den nye gruppe for Veloer, bestemte jeg mig for, at jeg hellere måtte erhverve mig sådan en lille fransk maskine. Jeg havde den samme holdning og fordom, som mange andre, der kører veteranknallert – at en Velo var for svag til at kunne bruges til noget, fortæller formanden for Aalestrup Classic Bil & MC Klub, Henrik Bygholm og fortsætter

-Jeg fandt en VeloSoleX der ligner noget, der har været med i flere krige. Den er rusten og bulet, ja faktisk ser den forfærdelig ud, men mekanisk er den fin. Jeg syntes, den er meget charmerende med alt det patina, som vi kalder det, og jeg kan ikke drømme om at lave om på det. Den skal have de knubs og skrammer, som 54 år nu engang har givet den. Jeg kunne nøjes med at smide 1500 kroner for den, så det er en billig måde at komme til at køre knallert på, siger han og tilføjer at hans velo-model 3800 er fra 1966 - samme år som han selv.

Annonce

Billigt kørende

Henrik Bygholm har i forvejen flere nyere veteranknallerter, så han er ikke ny i faget. Alligevel overraskede den lille franske knallert ham positivt.

- Jeg havde på ingen måde forestillet mig, at jeg ville blive så glad for den. Jeg benytter hver en mulighed for at smutte en tur på den. Jeg tager den ofte, når jeg handler, og når jeg kører i klubhuset. Jeg kan endda finde på at tage en "smut-omvej" for at få en længere tur på den. Jeg nyder at høre den lille stille motor og kan fint affinde mig med, at den lige er en anelse langsommere og skal have lidt hjælp i pedalerne af og til, fortæller Henrik Bygholm, der dog foretrækker de nyere veteranknallerter på de lidt længere ture over 50 kilometer.

Derudover udmærker veloen sig ved, at priserne ligger sådan, at de fleste finder det overkommeligt. På mange andre veteranknallerter er priserne forholdsvis høje.

- Man kan faktisk nemt skaffe sig et køreklar eksemplar til et par tusinde og nogle gange endda billigere. Vil man ofre et par tusind mere, så kan man nemt finde et flot eksemplar. En veteran ansvarsforsikring på en Velo koster under 500 kroner om året, så det vælter heller ikke budgettet. Så er man interesseret i mekanik og gerne vil have en spændende og sjov hobby, så er det en god mulighed at starte med at køre Velo, siger han.

Der lægges blandt andet op til værkstedsaftner, hvor der skal makkes med velo'er, ligesom Ejnar Noe er i gang med her.
Annonce

Værkstedsaftner

Velo-ejerne har nu sat sig for at skulle ud og køre ture sammen. Tovholderne for Velo-gruppen er for uden formanden Henrik Bygholm, også Ejner Noe, Aalestrup. Ejner Noe har mange års erfaring som Nimbuskører og er tidligere formand for Himmerlands Nimbusklub.

Egentlig var det planen, at projektet skulle skydes i gang med en klubaften i april, men det satte corona-krisen en stopper for.

- Vi håber, at der bliver åbnet op for, at vi må forsamles flere her i juni måned, og så går vi for alvor i gang. Vi glæder os naturligvis til, vi kan blive flere om at dele oplevelserne, siger Henrik Bygholm.

Blandt andet er der to større ture i støbeskeen. En ad Himmerlandsstien og en tur rundt i Aalborg- og Nørresundby-området.

Classic-klubben har også planer om Velo-klubaftner i klubhuset i Aalestrup i vinterhalvåret. Der er ligeledes planer om værkstedsaftner i vinterhalvåret, hvor de fine værkstedsfaciliteter i klubben skal i brug.

- Veloen er på én gang både meget simpel, men også meget anderledes i forhold til mere almindelige veteranknallerter. Jeg har selv haft stor glæde af at makke med vores Veloer sammen med Ejer Noe. Det har vi begge lært meget af. Der er en del Velo-ejere i klubben, men vi tror også, at der er flere derude, der gerne vil lære mere om Veloens mekanik, og andre, der kan bidrage med viden, siger Henrik Bygholm.

En Veló Solex-afdeling er på vej i Aalestrup Classic Bil og MC Klub.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce