Annonce
Ugeavisen Nordfyn

Bidt af motorcykler: En skinnende BSA i garagen og en Panter på loftet

Bare rolig, Arne Gregersen kunne ikke finde på at køre af sted på sin BSA Gold Star uden den reglementerede påklædning og hjelm. Så det er kun til ære for fotografen, at han har trukket motorcyklen ud fra garagen denne formiddag. Foto: Betty Rasmussen
Arne Gregersens interesse for veteranmotorcykler blev tændt, da han købte en Triumph fra 1953. Lige nu er projektet en Nimbus med sidevogn, så fruen kan sidde behageligt, men det kniber med tiden, fordi han også lige skal lave tegningerne til et seniorbofællesskab.
Annonce

Kærby/Bogense: Motorcyklen, en BSA Gold Star anno 1958, havde ligget på loftet i mange år og ventet på, at dens ejer skulle få tid - som i mange ledige timer - til at tage den under kærlig behandling.

Men da en kammerat tilbød at hjælpe, brugte Arne Gregersen og kammeraten to vintre på at sætte BSA'en i stand, så den nu er skinnende, køreklar og på plader.

- Så nu er jeg ved at lave en Nimbus fra 1938 med sidevogn, fortæller Arne Gregersen. Og det med sidevognen ser hans hustru, Bente Gregersen, frem til, for hun har ikke længere sin egen motorcykel.

Hun har ellers ejet to veteranmotorcykler, først en Sarolea fra 1938, men den var for tung for hende at håndtere. I stedet købte de en Suzuki til hende, men den blev solgt, da hun ikke havde været ude at køre på den i fire år.

Rygstøtten gør det mere behageligt for Bente Gregersen at sidde bag på ægtemandens Yamaha. Foto: Betty Rasmussen

Så nu nøjes hun med at sidde bag på ægtemandens Yamaha, hvor der er kommet et lille rygstykke på bagsædet.

- Så ryger hun ikke bagud, når jeg gasser op, smiler Arne Gregersen.

Annonce

Begyndte med en Triumph

I dette mylder af motorcykel-navne kan det være på sin plads at nævne, at Arne Gregersen da også ejer en Triumph, en Harley Davidson og en Panter. Men sidstnævnte ligger stadig i en papkasse på loftet, for de "smededrenge", der ejede den før, havde brugt den til fræser og sat fræserknive på i stedet for baghjulet.

Så det kræver lidt arbejde, før den kan komme ud at køre. Men måske engang, når Arne får mere tid.

Lige nu er der noget andet, der lægger beslag på tiden for Arne Gregersen, der i en alder af 70 har fået nyt arbejde. Det er nemlig ham, der tegner ombygningen af den tidligere institution Bognæs, på Vestergade i Bogense, der er ved at blive omdannet til seniorbofællesskab med 24 lejligheder.

Interessen for veteranmotorcykler begyndte i 1979.

- I de helt unge dage var det jo knallerter, der fyldte, men så var der nogle ældre drenge, der havde et værksted i Skovby, og der stod en Triumph fra 1953. Jeg talte med ejeren, og han havde også en Panter, så den fik jeg også hjem, fortæller Arne Gregersen. Det er den Panter, der stadig ligger i en kasse på loftet i huset i Kærby.


I de helt unge dage var det jo knallerter, der fyldte, men så var der nogle ældre drenge, der havde et værksted i Skovby, og der stod en Triumph fra 1953.

Arne Gregersen


Annonce

Sommerture med udsigt

Passionen med de gamle motorcykler udlever Arne også sammen med de andre medlemmer af Danmarks Veteran Motorcykelklub, og om vinteren, når de gamle køretøjer ikke må luftes, mødes den fynske afdeling af klubben en gang om ugen i Tommerup, hvor der bliver nørdet igennem.

- Jeg er som regel ikke med om onsdagen, for jeg ved ikke, hvad de snakker om, siger Bente Gregersen, der siger "gammelt jern", når snakken går om manglende stumper til motorcyklerne.

I 1986 kørte Arne Gregersen med i sit første veteranløb, Egeskovløbet, som han siden har deltaget i 8-10 gange. Én gang har han kørt Skagenløbet, en tre-dages tur fra København til Skagen eller den modsatte vej. Foto: Betty Rasmussen

Men hun deltager gerne både i klubbens julehygge og i de månedlige madpakke-ture om sommeren, hvor et af medlemmerne lægger en rute og lægger adresse til morgenkaffen, hvorefter turen går ud i landskabet ofte ad små, smukke veje og måske forbi en herregård eller en anden seværdighed. Og i en adstadig fart, der levner mulighed for at nyde udsigten.

For naturen, den friske luft og sammenholdet er svaret fra Gregersen-parret, når journalisten spørger: Hvorfor de bruger så meget tid på gamle motorcykler?

- Alle går op i det samme, og det giver et godt sammenhold, og så kommer vi rundt og ser nogle gode steder, siger Bente Gregersen.

I 1986 kørte Arne Gregersen med i sit første veteranløb, Egeskovløbet, som han siden har deltaget i 8-10 gange. Én gang har han kørt Skagenløbet, en tre-dages tur fra København til Skagen eller den modsatte vej.

Som så meget andet er mange af de traditionelle veteran-løb aflyst i denne corona-sommer. Men ikke det lokale, Stjerneløbet, der i år køres for 27. gang, og igen med familien Gregersen som arrangører.

Lige nu arbejder Arne Gregersen på den røde Nimbus fra 1938. Den skal have en sidevogn, så Bente Gregersen kan sidde behageligt.  Foto: Betty Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce