Annonce
Ugeavisen Nordfyn

Kasper Sjødahl slår rekorder i corona-forår

Lageret er fyldt med robotplæneklippere, der lige nu venter på at komme ud på græs. Foto: Thomas Gregersen
Mens mange brancher bider negle i denne tid, så går det stærkt hos K. Sjødahl i Søndersø.
Annonce

Søndersø: På parkeringspladsen foran den tidligere trælast i Søndersø venter to nye hvide kassevogne lige nu på at få monteret firmalogo og blækket er dårligt tørt på den seneste ansættelseskontrakt med en ny medarbejder. Hos K. Sjødahl i Søndersø har man aldrig oplevet noget, der har mindet om dette forår.

- Jeg kunne godt ansætte flere nye medarbejdere med den fart det hele kører med lige nu, men jeg holder igen, fordi jeg er lidt skeptisk i forhold til om det virkelig kan fortsætte i samme gear, siger indehaver Kasper Sjødahl.

Han startede firmaet der handler med nye og brugte have- og parkmaskiner til både private og professionelle for knap fem år siden.

Dengang var det et hyggeprojekt i hans private garage, som han passede ved siden af et fuldtidsjob.

Nu er hyggeprojektet ikke bare Kasper Sjødahls eget levebrød, men det er det også for fire en halv fuldtidsansatte medarbejdere.

- Det havde jeg overhovedet ikke forestillet mig, da jeg startede for snart fem år siden, indrømmer han.

Men selvom væksten er øget år for år, så tegner 2020 til at blive noget helt exceptionelt.

Annonce

Kunder over hele landet

- Vi kan mærke, at den nye webshop har udvidet vores opland til hele Danmark. Vi har for eksempel lige fået en ordre på flere professionelle maskiner til Lolland, men det der virkelig er stukket helt af i år er salget af robotplæneklippere. Vi sælger stadig almindelige plæneklippere og havetraktorer, men robotterne vinder hastigt frem. Ikke mindst takket være en ny slags lejeaftale, som åbenbart har ramt plet hos kunderne, fortæller Kasper Sjødahl.

Her har man robotklipperen hele græsklipningssæsonen, hvorefter K. Sjødahl henter, servicerer og opbevarer maskinen hele vinteren. Efter klargøring bliver den leveret igen til foråret, når græsset vokser igen.

- På den måde kender kunden sine udgifter og står ikke pludselig med en dyr robot, der er gået i stykker efter garantiens udløb. Det er plæneklippernes "all inclusive", mener Kasper Sjødahl.

Han mener den ekstraordinære travlhed skyldes, at kunderne efterhånden kan se, at udlandsrejsen nok ikke bliver til noget i år. Så der er ikke alene penge på kontoen, men også et ønske om at plænen passer sig selv.

- Robotterne klarer det hele mens man er i sommerhus eller plejer plænen i sommerhuset, hvis man for eksempel lejer det ud. Så er man fri for at køre i sommerhus bare for at slå græsset. Med den her robottype kan man styre det hele med en app på telefonen og man får en advarsel, hvis maskinen for eksempel er kørt på en nedfalden gren, fortæller Kasper Sjøgren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce