Annonce
Ugeavisen Nordfyn

Kunstnergruppe vil have kunsten ud til folket: Morud-elever fik en lektion i kunst

Sammen med to andre medlemmer af Kunst ud til Folket har Søren Mølstrøm besøgt over 4000 børn i 10 forskellige kommuner. Tirsdag var turen blandt andet kommet til børnene fra 2.a på Havrehedskolen i Morud. Foto: Anders Ranthe
I samarbejde med gruppen Kunst ud til Folket lykkedes det eleverne på Havrehedskolen i Morud at give både bjørneskulpturen og træerne nyt liv.

Morud: Mange vil nok forbinde ordet "kunst" med storslåede udstillingshaller på dyre museer. En almen opfattelse, som gruppen Kunst ud til Folket længe har forsøgt at gøre op med.

Tirsdag besøgte de Havrehedskolen i Morud. Her havde de taget deres nye og smarte opfindelse med. Den gør det muligt at tale med kunstværkerne. Det gav blandt andet eleverne fra 2.a og 3.b muligheden for at tale med skolens velkendte bjørneskulptur, der gerne ville have hjælp til at komme igennem den forheksede trylleskov.

Siden 2018 har gruppen rejst rundt i hele landet i forsøget på at engagere og udfordre børn og unges kunstopfattelse. Men som noget nyt har de også fået øjnene op for landsbysamfundene.

Annonce

- Normalt har vi holdt os til hovedbyen i den kommune, vi besøgte. Herfra inviterede vi så de omkringliggende skoler uden for byen til at være med. Men efter noget tid blev vi stillet spørgsmålet: "Hvorfor kommer I aldrig til os?", fortæller Søren Mølstrøm fra Kunst ud til Folket.

Med deres nye opfindelse på trækvognen, rejser Christina Bennetzen (tv), Søren Mølstrøm og Ida Dybdal rundt for at formidle lokalkunsten til landets folkeskoleelever. Foto: Anders Ranthe

Det gav dem ideen til at fokusere på kunsten i folks eget lokalmiljø. I begyndelse havde de selv svært ved at få øje på den. Sidenhen har det dog vist sig, at der er rigeligt at tage af.

- Der er masser af kunst ude i de små lokalsamfund. Landet er stort set plastret til med skulpturkunst. Hvis man skal rykke børns begejstring for kunsten, kan man lige så godt tage udgangspunkt i det, man allerede har, siger Søren Mølstrøm.

Leg og fantasi

Når eleverne skal tale med skulpturerne, foregår det som del af en historiefortælling. Her får børnene selv muligheden for at digte med på handlingen. Dermed kommer kunsten til at danne rammen for en endnu vigtigere læring, der ifølge Søren Mølstrøm er uvurderlig.


I sidste ende er det deres egen fantasi og evne til at lege med, der driver værket.

Søren Mølstrøm, Kunst ud til Folket


- Når vi sammen med børnene kan få en bjørneskulptur til at tale, så skyldes det jo primært børnene selv. I sidste ende er det deres egen fantasi og evne til at lege med, der driver værket. Vi møder børnene med den præmis, at de i sidste ende styrer historiens retning. Så kan det godt ende med at blive virkelig barnligt. Men det har vi det egentlig også fint nok med. Det vigtigste er bare, at børnene har haft muligheden for at udfolde sig, forklarer han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce