Pedalkraft over polarcirklen: Gamle spejderkammerater sætter kurs mod Nordkap

- Vi skal nyde friheden og naturen - og måske fundere over hvad vi har opnået og hvor vi er nået til i vores liv, siger 63-årige Jens Henrik Lassen fra Ore. Han cykler til Nordkap sammen med sin gamle spejderkammerat og skal overnatte i et lille telt i den norske natur den næste måneds tid. Foto: Thomas Gregersen
I 2019 cyklede Jens Henrik Lassen de 3500 kilometer fra Nordfyn til Athen. Nu er et nyt cykeleventyr sat på hjul, hvor målet er Nordkap.

Ore: - Vi er stort set bare et par store spejderdrenge, der er tilbage, hvor vi startede. Det er jo ikke en selvfølge, at vi i vores alder stadig både gider og kan sidde på en cykel en hel dag, sove på et liggeunderlag og være i stand til at rejse os og fortsætte den næste morgen, mener 63-årige Jens Henrik Lassen.

I 2019 cyklede han de 3500 kilometer til Athen, hvor varmen på store dele af turen var en voldsom modstander. Blandt andet knækkede hans teltstænger i 45 græske graders varme.

Denne gang bliver det dog næppe varmen, der driller den pedaldrevne eventyrer, for nu har Jens Henrik Lassen pakket taskerne med uldstrømper og sat kursen mod nord, hvor polarcirklen skal krydses i selskab med hans gamle spejderkammerat Jørn Engel Holm.

Annonce

Målet er Nordkap, og selvom efteråret allerede er så fremskredent på de kanter, at temperaturen nærmer sig frysepunktet, så føler makkerparret sig parat til strabadserne.

Turen til Athen i 2019 har betydet, at Jens Henrik Lassen har haft meget udstyr på lager, men alligevel har han været på indkøb på nettet. Blandt andet et stort myggenet, varmt cykeltøj og nye cykelsko. Den sidste pakke med uldstrømper blev leveret nogle få timer før afgangen i fredags. Foto: Thomas Gregersen

- Det første stykke vej følger vi pilgrimsruten fra Oslo mod Trondheim, og derfra følger vi Euro Velo 1, der snor sig helt ude ved kysten og inkluderer en række øer, fortæller Jens Henrik Lassen.

Op ad bakke

I alt skal der trampes omkring 2500 kilometer på de hårdt pakkede cykler og med lidt højdemeter undervejs.

Mine erfaringer er, at man kan planlægge nok så meget og have en masse forventninger hjemmefra, men det bliver altid noget andet. Så vi kaster os ud i det - og tager tingene, som de kommer.

Jens Henrik Lassen

Teltet er det samme som på ekspeditionen til Athen, men der er købt nye teltstænger og Jens Henrik Lassens datter Freja har gået syningerne igennem og udskiftet lynlåsen.

- Vi er jo godt klar over, at det bliver nogle andre udfordringer, end jeg oplevede på vej til Athen, men der er pakket termotøj, og jeg har lige fået en pakke med det sidste udstyr. Blandt andet norske uldstrømper, handsker og galocher. Det vigtigste er at holde hænder, fødder og ører varme, mener Jens Henrik Lassen.

Det var hans cykelmakker Jørn Engel Holm, der under en hyggetur til Vestkysten fortalte om sin drøm om at nå Nordkap på cykel, og Jens Henrik Lassen skulle ikke bruge meget overtalelse, før han tog mod invitationen.

Ude i vildmarken

- Mod Athen kørte jeg det meste af turen alene, men Jørn og jeg er gamle venner helt fra FDF-spejdertiden i teenageårene, og vi skal såmænd nok få brug for de gamle spejderdyder. På turen sydpå var det jo altid til at finde et sted at overnatte, men her bliver der noget længere mellem bebyggelserne, så det bliver mest teltet, vi skal bruge. Men vi er gode til at tage tingene som de kommer, fortæller Jens Henrik Lassen.

Han håber, at den meget kystnære rute vil betyde, at der ikke ligger sværme af sultne norske myg i baghold og venter på de to danskere.

Jens Henrik Lassen ved den kroatiske kyst i 2019. Dengang cyklede han det meste af turen alene. Foto: Privat

- Det er livsbekræftende at komme derud, hvor det er de helt nærværende og banale ting, der tæller. Herhjemme står jeg arbejdsmæssigt i en brydningstid, hvor jeg i mange år har haft personaleansvar og ledet projekter som ingeniør i Aarsleff. Jeg havde egentlig planlagt at tage imod en seniorordning i år, men så fik jeg tilbuddet om at være med og planlægge arbejdet på Femernprojektet. Det bliver ikke meget større i min branche, så det sagde jeg selvfølgelig ja til, fortæller Jens Henrik Lassen, der brugte de sidste dage inden turen på at lukke ned og overdrage sine opgaver i Aarsleff.

Jens Henrik Lassen

Cirka 80 kilometer om dagen

De 2500 kilometer til Nordkap er hjemmefra planlagt med etaper på cirka 80 kilometer om dagen, men planen er ikke strammere, end at der kan stoppes og nydes lidt storslået natur undervejs.

- Mine erfaringer er, at man kan planlægge nok så meget og have en masse forventninger hjemmefra, men det bliver altid noget andet. Så vi kaster os ud i det - og tager tingene, som de kommer, fortæller Jens Henrik Lassen.

Han har gået udstyret igennem mange gange og købt en del nyt for at være klædt så godt på som muligt til polaregnene. Navigationen foregår på gammeldags analog vis med en kortbog.

Start fredag

- Jeg brugte en cykelcomputer, da jeg kørte sydpå, men jeg er nok for gammel til det elektroniske. Jeg kan godt lide, at jeg kan se det videre forløb i sin helhed og det synes jeg er svært, når man skal sidde og zoome ind og ud. Jeg kan bare godt lide at lægge den daglige rute på papiret, siger Jens Henrik Lassen.

Starten gik fredag aften med færgen fra Frederikshavn, og efter besøg hos nogle venner nåede de to langturscyklende søndag til byen Hamar, hvor Jens Henrik Lassens cykel skulle have en reparation.

- Vi har tilbagelagt cirka 1500 højdemeter og haft supergodt vejr og medvind, fortæller han fra Norge.

Planen er, at når Nordkap er nået, så vil de cykle tilbage til byen Alta, hvor det er muligt at komme med et fly til Oslo.

Ugeavisen Nordfyn

Danmarks bedste portrætmaler får fast galleri i Bogense

Flensborg kommer til Nordfyn: Sønderjyderne i Morud inviterer til foredrag om byen lige over grænsen

Forsiden netop nu

Vildeste maskiner: Særslev går traktor-jubilæums-amok

Sjællandske Spiderman sparer Bogense Kirke for mange tusinde kroner

Håndværk og skallesmæk: Vikingerne slår lejr ved Glavendrup

Ugeavisen Nordfyn

Lær de fem kærlighedssprog flydende

Morud skyder traditionsrig byfest i gang: - Det er i hvert fald ikke velvilje, der mangler

Hædret på havnen: Henning fik en havfrue for sin indsats

Ugeavisen Nordfyn

Kulturposten er klar med masser af tilbud

Pedalkraft over polarcirklen: Gamle spejderkammerater sætter kurs mod Nordkap

Svær stafet: Gennemblødt start blev til pæn succes

Ugeavisen Nordfyn

Unge kvinder kommer gamle mænd til undsætning

Fest i Skamby: Kopibands er lig med ægte festivalstemning

Væv'li profil: Mudderpøl er blevet lækkert bytorv med kunst

Ugeavisen Nordfyn

Har du en idé til en ny sti i kommunen? Ny digital løsning til indsamling af stiønsker

Helt ny serie: Danmarks bedste portrætmaler udstiller i Galleri Huset Knægt

Nu kan man officielt følge den nye del af den nordfynske kyststi fra Skåstrup til Bogense

Her er vinderne: Mere end 700 ballonbilleder

Højt niveau: Internationale topmusikere i Bogense Kirke

Revyfolk i gensynsglæde: Pølsepoul går lige i mellemkødet

Ugeavisen Nordfyn

Den spanske syge kommer til Nordfyn

Præriekoncerter var et hit: Ditlevsdal planlægger allerede flere koncerter næste sommer

Fest på fire hjul: Bogense bliver fyldt af alt fra finpudsede veteraner til nye elbiler