Annonce
Ugeavisen Nordfyn

Veterantid: Der er plads til fem i Ullas corona-bobbel

Forårsjævndøgn og veteranbilernes vinterperiode er officielt slut. Siden sidste uge har landets veteranbils-ejere endelig fået mulighed for at støve deres elskede køretøjer af og trille ud på årets første ture.

Søndersø: - Åh, vi vil bare så gerne afsted. Vi higer efter snart at komme ud, lyder det fra Ulla Simonsen fra Søndersø. Det har været en lang kedelig vinter , hvor myndighederne gang på gang har opfordret til, at man skulle holde sig indenfor sine egne små coronabobler.

For Ulla Simonsen har alt den bobbel-snak, betydet at hun har kastet mange hede blikke ud i garagen, hvor hendes egen røde bobbel med blød hat bare har stået og ventet.

Og ventet.

Ovenpå et 2020, hvor stort set alle de faste veteranbilstræf blev aflyst på stribe, rykker abstinenserne efterhånden i hende for at kunne dreje nøglen, puste liv i den lille luftkølede motor og få vind i håret igen.

Boblen er en lidt sjælden model 1302 fra foråret 1972, der blev født med en 1300 kubik motor, som ydede 32 hestekræfter.

Sjælden fordi, 1302'eren kun blev produceret fra 1970 til 1972 og dermed er antallet af cabrioletudgaver heller ikke så stort.

Annonce

Splittet ad og samlet igen

Den postkasserøde VW blev importeret fra Californien i 2007 og to år senere faldt Ulla Simonsen for den på nettet.

- Jeg kørte i den det første år og så blev den splittet fuldstændigt ad hos en ældre VW-ekspert i Jylland. Der var svejset nogle lidt kreative løsninger på den gennem årene, så han startede helt forfra og renoverede boblen fra bunden, fortæller hun.

Egentlig var VW'en født i en gul originalfarve, men da Ulla Simonsen købte den, var den orangerød.

- Jeg tænkte, at når den alligevel ikke havde sin originalfarve, så ville jeg have malet den postkasserød, som jeg altid havde drømt om, siger Ulla Simonsen, der selv er blandt de årgange, der kan huske barndommens søndagsture på bagsædet af en VW Boble.

- Det er en bil, der har sin egen personlighed og som de fleste af os kan forholde os til. Det betyder noget for mig, mener hun.


Det er en bil, der har sin egen personlighed og som de fleste af os kan forholde os til. Det betyder noget for mig, mener hun.


For at kunne trække en lille campingvogn til veterantræf rundt omkring i landet, fik hun installeret en lidt større motor, da den originale motor ikke kunne mere.

- Jeg har sådan en lille 600 kilo campingvogn, så jeg fik lagt en 1600 kubik motor med 64-65 hestekræfter i. Det var jo næsten en fordobling fra de originale 32 heste, så nu kan den godt klare det, griner Ulla Simonsen.

Annonce

Kilometer på kontoen

I løbet af en normal sommer deltager hun i tre-fire større VW-træf rundt omkring i landet og hver tirsdag aften i sommerhalvåret er hun med til at arrangere et blandet træf på havnen i Bogense, hvor veteranbiler i alle afskygninger ofte trækker flere hundrede mennesker til havnen.

Ulla Simonsen var med til at starte træffet i Bogense i 2014 og gennem årene er det bare vokset og vokset, så der nogle aftener har været langt over 100 biler.

- Som begrænsningerne er lige nu, må vi ikke lave noget officielt træf, men sidste år var der mange der mødt op spontant og bare parkerede deres biler, fortæller hun.

Hvis en bil skal køre registreret som veteranbil, må man højst køre et bestemt antal kilometer per år mellem at bilen skal synes.

Det er nok det eneste gode, Ulla Simonsen kan finde på at sige om sidste års nedlukning. For hendes vedkommende røg der en del kilometer i overskud på regnskabet, som så kan køres, når der bliver åbnet op igen.

Annonce

God med pudsekluden

- Jeg bliver nogle gange drillet lidt af de andre på træffene, for hver gang bilen har været ude på den mindste tur, så er jeg over den med pudsekluden. De der døde insekter skal af med det samme, mens de er friske. Ellers bliver det for besværligt, griner hun.

Pudsekluden er hendes eget vigtigste værktøj, for de mekaniske evner rækker ikke meget længere end til at tjekke olie på motoren.

- Jeg er bruger. Det andet får jeg heldigvis god hjælp til af mit netværk, siger Ulla Simonsen, der håber, at der også fremover bliver ved med at være en interesse for at holde liv i de ældre årgange af biler.

- Vi snakker meget om, hvad der sker, når de her biler er væk. Nutidens biler er blevet brug og smid-væk. De har simpelthen ikke en holdbarhed, der gør at der vil være ret mange af dem, der når at blive 30 år, mener hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce