Annoncørbetalt indhold

Sådan kommer du igang med en antiinflammatorisk kost

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Antiinflammatorisk kost er blevet særdeles populært - og det er med god grund. Det er nemlig mirakel-kosten, der kan holde dig i både mental og fysisk topform. Måske har du overvejet at kaste dig ud i det, men synes, at det virker en smule uoverskueligt? Bare rolig - her kommer en guide til at få dig igang.

Hvad er antiinflammatorisk mad og hvordan virker det?

Annonce

Antiinflammatorisk kost er en strategi, som handler om at spise en masse lækker mad bestående af en masse kål, nødder, fede fisk, avocado, ingefær og bær - og så skære ned for sukker og alkohol.


Vi er mange som præger vores hverdag med inflammatorisk kost, der alt sammen kan have en negativ effekt på vores krop. Mange sygdomme som fx diabetes, blodpropper og skader, mistænkes for at have skjult inflammation som årsag dvs. en kronisk form for betændelsestilstand, som nedbryder din krop indefra. Men studier viser, at antiinflammatorisk kost kan sænke risikoen for mange af disse sygdomme.


Faktisk har studier vist, at hvis man bare spiser antiinflammatorisk kost i bare én måned, så kan det måles og gøre en forskel i din krop.

Er det for uoverskueligt at spise antiinflammatorisk kost?

Det kan måske virke en smule uoverskueligt at kaste sig ud i antiinflammatorisk kost, men heldigvis er det vigtigt at huske på, at alt tæller. Så fokusér på lidt frem for at skulle skrue ned for det hele med det samme, hvis det virker bedre for dig.


Virker det fx bedre for dig at tage fiskeolie i stedet for at spise fede fisk, så start med det. Og så kan du tage fat på den næste vane, når du er klar.

Hvad skal jeg spise, når jeg spiser antiinflammatorisk kost?

For at en råvarer kan være en del af antiinflammatorisk kost, skal den kunne leve op til mindst en af følgende krav: Den skal holde dit blodsukker i ro, den skal indeholde omega-3-fedt, den skal sænke dit kolesteroltal, den skal beskytte dig med antioxidanter eller den skal være en madvarer, som holder din tarmflora sund.


Og hvilken type mad, lever så op til en af de krav. Her kommer 5 forskellige slags mad, der alle kan indgå i en antiinflammatorisk kost.


Grøntsager og bær: Her gælder det om at spise så varieret som muligt. Det bedste at gå efter er kål, spinat, broccoli, blåbær, blommer og æbler.


Fede fisk: Jo federe fisk, desto bedre. Især laks, makrel, ørred og sild er godt.

 

Fuldkorn: Gå efter groft brød og kogte fuldkorn som perlebyg og quinoa.


Sunde olier: Brug rapsolie, hørfrøolie og spis masser af mandler og valnødder.


Krydderier og urter:  Mange stærke krydderier er geniale til en antiinflammatorisk kost. Gå især efter kanel, gurkemeje, hvidløg, ingefær, citronsaft og chilli.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.