Annonce
Ugeavisen Odense

300 borgere har underskrevet klagebrev: - Ingen synes, kommunen har gjort et godt stykke arbejde

Gregers Nielsen (tv) bor på Julagervænget og Erik Juul bor på Julagergårds Allé. De er begge stærkt utilfredse med de opkørselsramper, der blev lavet i forbindelse med etableringen af en cykelsti på Hjallesegade i efteråret 2018. Foto: Kristian Isaksen
For to år siden mundede et vejarbejde på Hjallesegade ud i en cykelsti og nye opkørsler til indkørsler og sideveje. Siden da har hundredvis af borgere begrædt det udførte stykke arbejde, som ifølge to grundejerforeninger har vakt langt mere irritation end glæde.
Annonce

Hjallese: Et bump på vejen. Det plejer at være en mindre forhindring på en færd, der ender godt.

Udtrykket er dog blevet en helt bogstavelig irritation og bekymring for en gruppe borgere i Hjallese, der på daglig basis møder dette fysiske bump på vejen. Ofte flere gange om dagen.

- Der er ingen her, der synes, at kommunen har gjort et godt stykke arbejde. Alle er trætte af de opkørsler. Hvorfor er de ikke bare blevet lavet som normalt, spørger Gregers Nielsen, der er formand i grundejerforeningen Julagervænget.

Hans opfattelse bliver delt af Erik Juul, der er Julagergårds Allés ditto.

De to veje er naboer til hinanden og har siden efteråret 2018 døjet med opkørsler, der gør det til en teknisk krævende manøvre at komme helskindet ud og ind til sit hjem.

Erik Juul hiver en bunke papirer frem. En to år lang korrespondance med diverse kommunale instanser og myndigheder fylder linjerne.

- Så længe opkørslerne er, som de er, så er de jo et irritationsmoment i hverdagen. Og det vil ikke ændre sig. Vi har ikke vænnet os til dem, selvom der er gået to år. Så vi lægger os ikke ned, men vi har svært ved at se, hvad der skal ændre sig, når kommunen så lang tid efter ikke kan se, hvor grelt det er, fortæller han.

Annonce

300 underskrifter

Cykelstierne blev i sin tid anlagt for at skabe mere sikkerhed for cyklister, der kører ad Hjallesegade. Den del bifalder de to mænd, men stiller sig altså stærkt kritiske over udformningen af opkørslerne ind til vejene.


Vi har samlet 300 underskrifter ind. Det er cirka 95 procent af alle dem, der bor her plus kirken, dens gæster og forsamlingshuset. De sidste fem procent har vi ikke spurgt. Så alle, der har haft muligheden har altså skrevet under. Det synes vi, fortæller en ensrettet historie

Gregers Nielsen


- Man kunne måske have sænket dem lidt mere, så man ikke skal bremse helt op, inden man skal ud og ind. Og hvis arbejdet er udført med henblik på at øge sikkerheden for de bløde trafikanter, synes vi, at kommunen har overset, hvordan rampernes udformning rammer de cyklister, der skal ud og ind ad vængerne. De er meget svære at køre op ad i tørvejr, men når det regner eller er vinter, så er det direkte farligt, siger Gregers Nielsen.

De to beboere står og diskuterer muligheder for vejen. Foto: Kristian Isaksen

De forundrede herrer er klar over, hvordan det ser ud. To gamle, sure mænd, der bare vil brokke sig og har rettet sigtekornet imod kommunen. Men der er ikke bare løst krudt i kammeret.

- Vi har samlet 300 underskrifter ind. Det er cirka 95 procent af alle dem, der bor her plus kirken, dens gæster og forsamlingshuset. De sidste fem procent har vi ikke spurgt. Så alle, der har haft muligheden, har altså skrevet under. Det synes vi, fortæller en ensrettet historie.

Annonce

Gæster hader rampen,

Gregers Nielsen og Erik Juul beretter om mindst tre borgere, hvis biler har lidt skade efter mødet med opkørslerne.

Det er til at forstå. Avisen ser med selvsyn, hvor langsomt en bilist kører over Julagervænget. Bilen nærmest står stille i anstrengelserne for at forcere forhøjningen og bumler derefter af sted, som var den kørt ind på en pløjemark.

- Efter det blev lavet, har jeg ingen gæster, der parkerer herinde. De vælger at køre over til Superbrugsen, fordi de synes, rampen er lavet så horribelt, fortæller Erik Juul, og Gregers Nielsen beretter, at nogle beboere har lavet deres egne opkørsler.

De 300 underskrifter, der fungerer som klagebrev til kommunen. Foto: Kristian Isaksen

- Det er kommunen fuldt ud bevidste om. Det står der her i en mail. Det synes jeg jo også fortæller en historie. At nogen vil bruge tid og penge på at gøre noget, der nok er ulovligt og som er grimmere at se på - det burde få fagfolkene til at kigge indad.

Mest bemærkelsesværdigt er det, at et stykke af Julagervænget er slebet ned til gavn for de højresvingende cyklister - på trods af, at det udførte arbejde i klare vendinger bliver vurderet til at overholde forskrifterne.

- De siger, der ikke er noget i vejen, men de fikser alligevel vejen. Det synes vi jo virker som om, at de godt kan se, at udførelsen ikke har været helt god. Og nu de har gjort det her, hvorfor i alverden så ikke kopiere den nedslibning til Julagergårds Allé, som jeg vil sige er endnu slemmere, siger de i fællesskab.

Annonce

Mand døde

Endelig bemærker de viljefaste mænd, at opkørslerne ikke blot er kimen til usikkerhed for trafikanter, der passerer cykelstien. Et liv blev taget ved Julagervænget.

- Der var en mand, der væltede i november sidste år, men kommunen er ikke meget for at medregne ulykken i deres vurderinger, fordi den aldrig blev ført ind i statistikken. Han døde først flere måneder efter, men det var slaget mod hovedet ved opkørslen, der var afgørende, siger Gregers Nielsen og tilføjer undrende.

- Men der sker jo ulykker på Odenses cykelstier hele tiden, som aldrig bliver en del af nogen statistik, fordi det kræver, at politiet er indover, før et uheld bliver bogført. Mig bekendt ringer man ikke til politiet hver gang, man vælter, så den betragtning synes jeg ikke, kan bruges.

Det er ingen nem opgave at fotografere en udskældt opkørselsrampe, men her er den ene - og den er temmelig bøvlet at passere. Foto: Kristian Isaksen

Mændene forventer ikke, at fortællingen om deres bump på vejen får en decideret positiv udgang, men de vil også være tilfredse med en knoldet middelvej.

- Vi vil helst, at de bare var udført som alle andre steder, hvor man ikke skal føle, at hele bilen er ved at skille sig fra hinanden, bare man skal ud fra sit hjem, men hvis de kunne slibe dem lidt, ville vi også have nået meget. Vi kan ikke gøre andet end at fortælle om vores bekymringer og vente, siger Erik Juul.

Nogen har udført egne opkørsler. Foto: Kristian Isaksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Corona ville kvæle forretningen: Søren opfandt nye indtægtskilder i nødens stund

Ugeavisen Odense

Hal-cafeterier lider efter genåbning: Raymond har mistet 90 procent af sin omsætning

Annonce