Annonce
Ugeavisen Odense

3400 kroners gaveregn bag de 24 låger: Tore True har kæmpet for Odensekalenderen

Tore True med sin dinosaur. Sammen skal de sælge Odensekalenderen, der nærmest er som en pakkekalender, hvor man først får sin gave, når man indløser den. Foto: Kristian Isaksen
Tegneren og grafikeren Tore True slog sig for godt et år siden ned i Boxen på havnen. Her bruger han sit visuelle talent til at få brød på bordet. Imens den mission pågår, har han også skabt Odensekalenderen, der har krævet helt anden end tegneteknisk flair at realisere.
Annonce

Havnen: Hvis nogen for fem år siden havde fortalt Tore True, at han skulle bruge november måned på at vade Odenses gader og julemarkeder tynde i selskab med en dinosaur, så ville han nok have sagt - arghhh - den må du vist længere ude på landet med.

Men den skal slet ikke ud uden for byzonen - eller andre steder. For det passer.

- Jeg fik dragten af tøjfirmaet Allsize, da jeg ledte efter gaver til kalenderen. Jeg tænkte, den var meget sjov at have med, når vi skulle ud at promovere. Den har ikke så meget med jul at gøre, men den er et godt blikfang og jeg kan godt lide dinosaurer. Det kan alle de børn, vi har mødt også, fortæller Tore True, der er ophavsmand til Odensekalenderen, som første gang i år er blevet lanceret.

Odensekalenderen

Der er ingen ekstraudgifter forbundet med lågerne, når man veksler dem til sin gave.

For hver solgt kalender støttes frivillige kræfter i Odense igennem Frivilligcenter Odense - for eksempel foreningslivet.

Kalenderen kan købes på www.odensekalenderen.dk eller på salgsstederne (se hjemmesiden).

Udover de 24 låger er der undervejs adventskonkurrencer til en værdi af 20.000 kroner.

Annonce

Tæt på at give op

Idéen er slet ikke ny. Den er tre år gammel. Tore True blev ansat til at være grafisk designer på den første udgave af en bykalender i Aarhus, som på kort tid derefter skulle vise sig at blive forbillede for de næste 18 byer, der nu har sin egen kalender.

Han blev overbevist om, at Odense skulle være med på trenden - men planen var ved at smuldre, før den overhovedet var sat i værk.

- Jeg er ikke uddannet sælger. Jeg kan tegne, men det er nærmest den mindste del af opgaven. For jeg skulle ud og finde 24 gaver. En til hver låge. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle begynde, så jeg gik bare i gang. Jeg havde øvet min pitch et utal af gange, men sceneskrækken fik alligevel sit tag i mig.

Han lavede ingen aftale. Gik bare ind ad døren hos den første potentielle låge. Nervøsiteten blev bestemt heller ikke dulmet af velkomsten.

- Chefen var hård. Han sad og trommede med sine fingre på bordet uden at fortrække en mine. Han gloede bare i to minutter og gav mig så en afvisning. Det var ubehageligt og jeg var egentlig ved at kaste det hele på gulvet, fortæller Tore True.

Annonce

Overvældende oplevelse

Han valgte dog at samle stumperne af sin krakelerede selvtillid sammen og fortsatte. Han vil ikke fortælle, hvem der gav ham den kolde behandling, men vil gerne fremhæve navnet bag den næste dør, han bankede på.

- Espresso House var et andet univers. Jeg blev mødt af en kvindelig og venlig store manager, der var meget positiv fra start til slut. Det gav mig mod på mere og det skulle vise sig, at flere var som hende og ikke den første, jeg mødte.

Det gik slag i slag. Alt fra klatring til sushi blev føjet til bagsiden af lågerne og efter et par måneder stod han med en færdig julekalender.

- Det endte med at blive en overvældende god oplevelse at lave kalenderen - især fordi, jeg havde tænkt at hver låge skulle repræsentere en værdi af cirka 50 kroner. Men enkelte af lågerne er mere værd end hele kalenderen. Jeg vil mene, at der er ret meget valuta for pengene, siger Tore True, der ulig, hvad der ellers er tradition, når man får gaver, på forhånd åbner op for, hvad der venter køberne.

- Jeg er blevet nødt til at afsløre, hvad der er i den. Det kan man læse på hjemmesiden. Folk bliver nødt til at have en idé om, hvad det drejer sig om, så det ikke bare er katten i sækken, de køber.

Her på sin pind bruger Tore True det meste af sin tid på at tegne - og skrive mails. Men i år har Odensekalenderen selvsagt taget meget af den normale arbejdstid fra ham. Foto: Kristian Isaksen
Annonce

Valuta

Sammenlagt er der for 3400 kroner i kalenderen, der koster 200 kroner. Det må objektivt vurderes at være en ganske god byttehandel, som også afspejler sig i det aktuelle salg.

- Vi har solgt omkring 1000 og jeg har ladet mig fortælle af de andre bykalenderes ophavsmænd, at jeg ikke skal blive nervøs, hvis det går lidt i stå undervejs for i dagene op til december, bliver der solgt meget, fortæller han, og tilføjer, at kalenderen er for dem, der bruger byen og dem, der skal bruge et skub for at udforske den.

- Det har bidragsyderne også set en idé i. For den oplevelse folk får, skal gerne bidrage til, at butikkerne og foreningerne bliver husket. Jeg kan ikke garantere, at hver enkelt kalenderkøber kan bruge alle 24 låger, men der er sørget for, at der er noget til enhver smag. De låger, man ikke kan bruge, rykker man bare af og giver videre. Det må man gerne, siger han.

Se salgssteder på www.odensekalenderen.dk, hvor du også kan læse, om de herligheder kalenderen bærer på.

Odensekalenderen er skabt ud fra en rundspørge - både visuelt og indholdsmæssigt. Da Tore True spurgte sit netværk, hvad en sådan plakat burde indeholde, havde han regnet med at få mange flere kulturelle bud, men de fleste pegede på, at han ikke kunne komme udenom vejarbejde. De resterende ting giver sig selv. Her er to af lågerne åbne. Den ene er et gavekort til spisning for to på Odeon den anden er et gavekort til Anarkist. Men der er altså meget mere end spisegaver i kalenderen. Foto: Kristian Isaksen
Han er nu en ganske dygtig tegner. Foto: Kristian Isaksen
Boxen er blandt andet udsmykket i sit fællesmiljø med værker af Tore True. Foto: Kristian Isaksen
Det er ikke nemt at være dinosaur og få T-shirt på, når man har så korte arme. Det kræver hjælp. Foto: Kristian Isaksen
Tore True med sin dinosaur. Sammen skal de sælge Odensekalenderen, der nærmest er som en pakkekalender, hvor man først får sin gave, når man indløser den. Foto: Kristian Isaksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Odense

5+1 til weekenden

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Café Kosmos

Ugeavisen Odense

Lux Light klar til fremtiden

Annonce