Annonce
Ugeavisen Odense

Arriva: Dovenskab får ofte folk til krydse sporet - en ulykke kan ødelægge lokoførerens liv

Det er som regel dovenskab, der får folk til at krydse sporene. Men det kan være dødsensfarligt. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Præcis hvor ofte Svendborgbanen bliver brugt til ulovlig færden er svært at sige, men lokoførerne indberetter fra tid til anden om personer, der krydser sporet. Lad være med det, lyder opfordringen fra Arriva.

Odense: 4159 gange. Så mange såkaldte "forløbere til ulykker" - som eksempelvis de legende drenge i Fruens Bøge - blev indberettet til Banedanmark ifølge den seneste sikkerhedsrapport fra 2019. Hver og en repræsenterer en hændelse, der kunne være gået galt.

Hvor mange af disse, der er hentet fra Svendborgbanen fremgår ikke. I det hele taget er det svært at føre statistik på, hvor ofte nogen opholder sig på eller krydser et spor.

- Men vi ved, at det er noget lokoførerne oplever forholdsvis tit, siger kommunikationsmedarbejder ved Arriva, Thomas Fog-Petersen.

Annonce

Han fortæller, at lokoførerne skal indberette uregelmæssigheder på skinnerne til selskabet, som derefter sender informationen videre til Banedanmark, hvor det hele puttes i en statistikbank, der bliver til en årlig rapport.

Han kan derfor ikke sige, hvor ofte Svendborgbanens togpersonale oplever hændelser som den i Fruens Bøge.

- Der bliver lavet indrapporteringer ugentligt, men det er ikke nødvendigvis børn, der færdes på sporet. Det er sjældent man får chancen for at tale med dem, der krydser sporet, men vores indtryk i branchen er, at det oftest handler om dovenskab. At det lige er nemt at krydse sporet i stedet for at finde en tunnel eller overgang.

Ulykker på jernbanen

I sikkerhedsrapporten fra 2019, som omfatter samtlige 2800 kilometer skinnestrækning i landet medregnet S-toge, letbane og deslige, er der indrapporteret otte ulykker med døden til følge, hvor personer har befundet sig på banelegemet. 

I 2018 var det tal 10.

Selvom der har været et stigende antal indberetninger de seneste år, er antallet af væsentlige ulykker ikke øget.

Der har sandsynligvis ikke været flere tilfælde, men der er sket en ændring i indberetnings- og sikkerhedskulturen, hvor der sættes fokus på, at melde selv mindre forløbere til ulykker, så der kan drages nytte af erfaringerne.

Konklusionen er, at det danske sikkerhedsniveau - trods ulykken på Storebælt - fortsat er højt. Danmark ligger således i top fem i EU over lande med færrest personulykker.

Hvor ofte har der været mere alvorlige ulykker på Svendborgbanen?

- Strækningen har kun været under Arrivas styring siden december, så det er begrænset, hvad jeg kan fortælle. Men jeg ved fra vores øvrige strækninger i landet, at de helt grimme ulykker udover at have store konsekvenser for de personer, der er på sporet, påvirker lokoførerne. Det kan ødelægge deres liv. Det har en stor indvirkning på alle involverede, når en sådan ulykke sker. Jeg kan kun på det kraftigste opfordre til, at man holder sig langt fra skinnerne. Det er i øvrigt også ulovligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce