Annonce
Ugeavisen Odense

Byrådskandidat: Benzin- og dieselbiler skal ud af centrum

Nicolai Arentz. Pr-foto
På sigt skal Odense være helt fri for benzin- og dieselbiler. Det mener Nicolai Arentz,  byrådskandidat for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom i Odense. Han understreger, at udslusningen skal ske gradvist.
Annonce

På sigt skal Odense centrum være helt fri for biler, der kører på fossile brændstoffer, og udslusning kan dybest set allerede begynde nu.

Det skriver Nicolai Arentz, der er byrådskandidat for DSU Odense, i en pressemeddelelse.

"Odense skal være en grøn forgangskommune! Det er og skal være ambitionen for Danmarks 3 største by. Det kræver en lang række af tiltag, og vi er som udgangspunkt også ret godt med i Odense. Men nu skal vi gå skridtet videre, vi skal skabe plads til en udvidelse af cykelnetværket i Odense. Det skal vi gøre både for sikkerhedens skyld, men også for at få flere til at vælge cyklen frem for bilen," skriver han i pressemeddelelsen.

Og det betyder helt grundlæggende, at benzin- og dieselbiler ikke er velkommen i centrum.

- Odense kommune gør rigtig meget for klimaet og det ser rigtig godt ud. Men det her er next level, hvor vi går ind og siger at vi vil simpelt hen ikke vil have diesel og benzinbiler i bymidten, siger Nicolai Arentz i pressemeddelelsen.

Der bliver dog ikke tale om et forbud over natten, hvis det står til ungdomspolitikeren.

- Det giver ingen mening fra dag til dag at lukke hele bymidten for diesel og benzinbiler. Vi skal gøre det step by step, så vi kan gøre det her sammen som Odenseanere, siger Nicolai Arentz

I stedet henviser han til en ordning, der bruges syd for grænsen, hvor miljøzoner afgør, hvor meget din bil må forurene.

- Det her en en måde der er forholdsvist nem at gå til, og den vil sikre at vi får en grønnere by med renere luft, og mere plads til kollektiv trafik, cyklister og fodgængere, siger Nicolai Arentz og fortsætter:

- Der er mange steder hvor man godt kunne se om der faktisk skal køre biler. Et eksempel Vindegade, hvor jeg personligt har oplevet mange farlige situationer både som cyklist og bilist. Der er nemlig meget lidt plads til cyklerne, så det kan næsten føles som at man sætter livet på spild når man cykler den vej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Midtbyen får ny bottleshop

Annonce