Annonce
Ugeavisen Odense

- Det må aldrig ske igen: Lones mand døde efter cykelstyrt på udskældt opkørselsrampe

Lone Søholm i sin pejsestue med hunden Bella. Foto: Kristian Isaksen
Lone Søholm mistede sin mand efter en ulykke på Hjallesegade, hvor nye opkørsler ses som årsagen til det styrt, der tog livet af ham. Nu vil enken gøre sit for, at lignende ulykker aldrig igen vil opstå.
Annonce

Hjallese: Der var intet i vejen med 74-årige Bjørn. Sin alder til trods var han sund og rask, og han nød at cykle omkring til de gøremål, som lå indenfor en rimelig afstand.

Han voksede op i København og havde derfor sin to-hjulede ganger som sit foretrukne transportmiddel, selv da han flyttede til Odense.

Ofte var han på sin tur ud i verden akkompagneret af hunden Bella. Bjørn håndterede nemt sin sorte, firbenede ven fra styret.

I 33 år boede han på Julagervænget. I 33 år var han aldrig styrtet på sin færd herfra. I hvert fald aldrig i en grad, som skulle skrives ind i en journal eller som af andre årsager var værd at lagre i hukommelsen.

Den fine historik ændrede sig 27. november 2018.

Annonce

Ring 112

Lone Søholm husker tydeligt sin store forundring over at se sin mands cykel stående ved hjemmet.

Hun var netop returneret efter endt luftning af Bella, der den dag ikke var taget med sin anden ejer på cykeltur.


Det var sort uheld, ja. Men Bjørn døde ved den opkørsel. Den er ikke sikker. Når jeg får besøg af familie og venner, og de kører op over den opkørsel, og oplever det her markante bump, der kan mærkes og høres inde i kabinen, så får de en klump i halsen. "Det var Bjørn", tænker de.

Lone Søholm


En tur, der var gået væsentligt hurtigere end sædvanligt, måtte Lone Søholm umiddelbart konstatere.

- Han stod inde i køkkenet og var helt forslået og blødte fra hovedet. Han havde sådan nogle briller, hvor man kunne klipse solbriller på, og han brokkede sig over, at han ikke kunne finde dem. Det ene glas manglede også. Han fortalte, det hele var røget af, da han var væltet oppe ved indgangen til vænget.

Hustruen cyklede derop, men fandt ingenting.

- Tingene lå i hans lomme. Han havde selv samlet det hele op. Det var lidt underligt, men jeg tænkte, at han var rystet over at være væltet og derfor var lidt ved siden af sig selv.

Som timerne skred frem den eftermiddag, blev det dog tydeligere, at det ikke blot var gængs forvirring, der spillede Bjørn et puds.

Noget var anderledes.

- Da klokken var lidt i seks, var der aftensmad. Bjørn var inde på sit værelse, hvor han hørte lydbog. Han havde været fraværende hele dagen og sagde, han ikke var sulten, da jeg stak hovedet ind. Han hang bare ind over sin briks og så træt ud. Jeg spurgte, om han da ikke hellere ville i seng. Jeg gik tættere på ham og så, han havde kastet op.

Lone Søholm har masser af billeder på sin telefon af ægtemanden. Selvom hun er fattet her mange måneder efter, vækker minderne et savn og er samtidig en påmindelse om alt det, de to aldrig skal opleve sammen igen. Foto: Kristian Isaksen

- Se lige på mig, Bjørn. Du virker fjern. Lad os få dig ind i din egen seng.

Men Bjørns ben var tunge som cement.

- Han kunne ikke løfte dem. Derefter ringede jeg til lægevagten, der ud fra min korte beskrivelse var helt sikker. Jeg skulle ringe 112. Bjørn havde fået en hjerneblødning.

Annonce

Ulykken dræbte ham

Bjørn Rosted døde den 4. februar 2019 lidt mere end to måneder efter sit styrt.

- Der var pres på hans hjerne efter ulykken om tirsdagen. Alt blodet havde samlet sig og skulle suges ud. Han vågnede igen allerede om natten og var til at tale med onsdag og torsdag. De ville egentlig sende ham hjem, men jeg stod fast på, at jeg gerne lige ville have ham til at vise, han kunne gå. Det kunne han ikke.

- Lone vil ikke have mig med hjem, sagde han fornærmet. Jeg forklarede ham, at det var for en sikkerheds skyld. At han kunne komme med hjem om et par dage.

Lone Søholm og Bjørn Rosted på tur. Disse stunder savner enken. Foto: Kristian Isaksen

Torsdag aften ringede hospitalet til Lone. En massiv blødning var igen brudt ud.

Hun blev ved hans side hele natten efter operationen. Lægerne sagde, at han nok skulle vågne igen.

Men det gjorde Bjørn ikke.

- Vagtlægen i telefonen, redderne, der kom frem og det fagpersonale, der nåede at møde Bjørn var ikke i tvivl om, hvad der havde taget livet af ham. Det var det styrt ved opkørslen ind til vores vænge. Symptomerne passede perfekt til, at Bjørns tilstand skulle forværres til det punkt, hvor vi ringede. Det var et klassisk eksempel. Blødningen kunne umuligt være begyndt, før fik vi forklaret. For så var han aldrig kommet op på cyklen. Og forsikringsselskabet har godkendt, at det var den ulykke, som forårsagede det hovedtraume og har derefter betalt erstatning.

Annonce

"Det var Bjørn"

De nye opkørsler var blevet udført et par måneder før. I tidsrummet op til ulykken havde ægteparret nået at brokke sig en del over den nye udformning, men nok aldrig frygtet, at den var livsfarlig.

- Jeg forstår det her med sikkerhed for de bløde trafikanter. Men rampen er ikke særligt sikker for de cykler, der skal ud og ind ad vænget. Kun for dem, der kører på Hjallesegade, fortæller Lone Søholm og husker tilbage på den onsdag, hvor manden vågnede efter styrtet.

Deres søn sad ved hans side.

- Den satans cykelsti. Det sagde Bjørn til ham. Den satans cykelsti...

Lone Søholm har bearbejdet tabet. Allerede i perioden op til hans sidste hjerteslag i februar havde hun vænnet sig til tanken om et liv uden Bjørn.

Derfor er hun også reflekteret her mange måneder efter.

Lone Søholm vil ikke bruge energi på at være vred - men hun vil gøre sit for, at andre kan færdes mere sikkert på cykel. Foto: Kristian Isaksen

- Jeg er ikke ude på at få erstatning af kommunen og jeg vil ikke kaste med mudder. Det var sort uheld, ja. Men Bjørn døde ved den opkørsel. Den er ikke sikker. Når jeg får besøg af familie og venner, og de kører op over den opkørsel, og oplever det her markante bump, der kan mærkes og høres inde i kabinen, så får de en klump i halsen. "Det var Bjørn", tænker de.

- Det her skal ikke ske for andre, så jeg håber, at min historie, kan bevirke, at der bliver gjort noget, så lignende ulykker kan forhindres i fremtiden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Corona ville kvæle forretningen: Søren opfandt nye indtægtskilder i nødens stund

Ugeavisen Odense

Hal-cafeterier lider efter genåbning: Raymond har mistet 90 procent af sin omsætning

Annonce