Annonce
Ugeavisen Odense

Direktør for Odense Havn: Forureningen er minimal

Carsten Aa, direktør i Lindø Port of Odense, forsikrer, at der er tale om minimal forurening fra de tre store skibe inderst i Odense Havn. Foto: Michael Bager
Lindø port of Odenses direktør forstår bekymringen omkring tre langtidsparkerede skibe i Odense Havn, men forsikrer, at det ikke er skibets motorer, der kører i døgndrift.
Annonce

Odense: - Jeg kan sagtens følge, at man bekymrer sig om miljøet, og det gør vi bestemt også i Lindø port of Odense. Derfor vil jeg gerne understrege, at den støj, man kan høre, stammer fra en lys- eller en elmotor sat til en generator. Det er ikke skibets motor med 15.000 hestekræfter, der kører døgnet rundt, siger Carsten Aa, direktør for Lindø port of Odense.

Han pointerer, at det kun er det ene af de tre skibe, der har en generator kørende, som leverer strøm til de to søskendeskibe.


Vi har den helt klare holdning, at det er almen medmenneskelighed at åbne havnen for skibe, så søfolk ikke skal ligge månedsvis ude i rum sø

Carsten Aa, direktør i Lindø Port of Odense


- Generatoren leverer udelukkende strøm til at opretholde almindelige funktioner i skibet. Altså til mandskabet om bord, så de har varme i kahytten og kabyssen. Det er helt normalt at gøre det på den måde, og uden at kende de præcise tal, er jeg ret sikker på, at forureningen er minimal, fordi der er tale om nyere skibe, der skal leve op til mange strenge krav, siger Carsten Aa og tilføjer, at der i området omkring Odense Havn dagligt kører mange hundrede busser og lastbiler, der hver især udleder lige så megen Co2 som skibsgeneratoren.

Alligevel kan han godt følge, hvorfor det vækker opmærksomhed, at de tre skibe efterhånden har tilbragt knap otte måneder i Odense Havn.

- Normalt ligger skibene til kaj i få døgn, mens de laster eller losser, men på grund af corona er disse offshore-skibe forhindret i at være aktive. Vi har den helt klare holdning, at det er almen medmenneskelighed at åbne havnen for skibe, så søfolk ikke skal ligge månedsvis ude i rum sø, siger Carsten Aa.

Annonce

Usædvanlig situation

Direktøren for Lindø port of Odenses bifalder Åløkke-borgeren Jesper Knudsens opfordring om at investere i et landstrømsanlæg.

- Vi er allerede i gang med at undersøge mulighederne, men det er lidt mere kompliceret end som så og koster mere end den nævnte million kroner for Odense Havns vedkommende. Vi skal også huske på, at det er helt usædvanligt, at skibe ligger til kaj så længe. Det anede vi ikke, da disse skibe ankom, siger Carsten Aa.

Han kender naturligvis til landstrømsanlægget i Faaborg samt de store investeringer i strømanlæg i Aarhus og København, hvor især krydstogtskibe kræver enorme mængder strøm.

- Det giver uden tvivl mening for Odense Havn at overveje landstrømsanlæg, men vi kunne have stået i en situation, hvor vi havde brugt flere millioner kroner på eltilslutninger, og så var de omtalte skibe væk efter en måned. Ingen vidste eller ved, hvor længe pandemien varer, så når vi træffer den slags beslutninger, handler det om have fokus på den lange bane, siger Carsten Aa.

Det er ikke kun danske havne, der har fokus på strøm og grøn el. Det er en tendens i hele verden, præcis som bilbranchen har fokus på omstilling fra benzin- og dieselmotorer til hybrid- og elbiler.

- Der sker store teknologiske fremskridt for tiden, men der er stadig ingen skibe, man ”lige” propper en forlængerledning i. Det er kompliceret at få strømmen fra kraftværkerne ud på havnene, men når det sker, skal skibene naturligvis tilsluttes strøm. Især de skibe, der skal ligge længere tid.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Ny aftale på plads: Fireårig eksklusivaftale mellem Fyens Stiftstidede, Fyens Væddeløbsbane og FVB sponsornetværk.

Ugeavisen Odense

Skal gaderæs legaliseres?

Annonce