Annonce
Ugeavisen Odense

Dyrskuet tror stadig på fysisk fest - men det digitale består

Det Fynske Dyrskue er en weekend, hvor landbruget præsenterer nogle af deres flotteste dyr - både de sjældne dyr og de traditionelle dyr som heste, køer, æsler, får, geder, kaniner og mange flere. Alle er de er trimmet og friseret og klar til at blive beundret og bedømt. Det er en weekend med masser af oplevelser og friske fødevarer, hvor gårdbutikker og producenter på fødevaremarkedet står klar med smagsprøver og gode tilbud på alt fra honning, friskbrygget øl, sprøde grøntsager, kød, pølser, friskbagt brød, is og meget mere. Foto: Sugi Thiru
Det Fynske Dyrskue havde så stor succes med Det Digitale Dyrskue sidste år, at de har valgt at relancere det igen i år. Sidste år fungerede det som det fysiske dyrskues afløser, men i år skal det være et supplement til Det Fynske Dyrskue, som stadigvæk forventes afholdt i juni.

Det er stadig håbet, at Det Fynske Dyrskue i juni kan byde fysisk velkommen til hver eneste af de tusindvis af glade gæster, der traditionelt strømmer til folkefesten.

Men selv om håbet lever, så skader det ikke at holde fast i digitale tiltag, man sidste år måtte finde på, at coroaen hev tæppet væk under festen. Derfor får det digitale dyrskue i år comeback  -dog som supplement.

- På Det Fynske Dyrskue er vi meget optaget af at kunne underholde og samtidig undervise børn og unge om naturen, dyrene og landbruget. Det Digitale Dyrskue handler derfor om at række ud til de mindste hele året og ikke kun de tre dage på dyrskuet i juni. Der er ingen tvivl om at digitale events er kommet for at blive, og det er også derfor at vi nu relancerer Det Digitale Dyrskue i en version 2.0, siger Sara Ekknud Windell, der er dyrskuechef for Det Fynske Dyrskue.

Det Fynske Dyrskue er en begivenhed, der varer tre dage i juni med deltagelse af godt 40.000 gæster. Sådan skal det også være fremover, og derfor er folkene bag Det Fynske Dyrskue i fuld gang med at modernisere dyrskuet med en lang række initiativer, der skal skabe nyt liv på pladsen og udenfor.

Et af dem er Det Digitale Dyrskue, en online platform, der blev søsat under pandemiens indtog sidste år. Nu har platformen fået nyt liv med en række nye ting, der i endnu højere grad skal skabe et online undervisningssted for børn og unge.

- At vi afsætter endnu mere energi til det digitale univers, er fordi, at det var vildt populært sidste år. Det skal også være med til at skabe mere opmærksomhed omkring det fysiske dyrskue, for det handler altså ikke om at nedprioritere dyrskuet, men om at skabe to ting, der kan spille sammen og supplere hinanden. På den måde gør de hinanden stærkere, fortæller Sara Ekknud Windell.

For at Det Digitale Dyrskue kan blive et online læringssted, som børnehaver og skoler kan benytte sig af, har dyrskuet fået hjælp af en pædagogisk konsulent til at udvikle indholdet. I første omgang vil dyrskuet derfor sende dyrskuepakker til børnehaver og skoler på Fyn, hvor der er læringsmaterialer, kodeord og info på, hvordan Det Digitale Dyrskue kan implementeres i undervisningen.

- På den måde er vores drøm, at vi kan få endnu flere fynske børn med på dyrskue – nu blot digitalt – også dem der for eksempel bor i Svendborg, og ikke kun dem der bor tæt på dyrskuepladsen i Odense, fortæller Sara Ekknud Windell.

Fakta

- Det Fynske Dyrskue er landets ældste dyrskue, som har været afholdt siden 1882 – og på Dyrskuepladsen i Odense siden 1961 med ca. 40.000 gæster hvert år.

- Det Digitale Dyrskue er en online platform, hvor børn og unge kan gå på oplevelse og blive klogere på naturen, dyrene og landbruget. På platformen er der digitalt læringsmateriale pakket ind i lege og spil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce