Annonce
Ugeavisen Odense

Farvel til Odenses farligste kryds

Tagtækkervej lukker for gennemkørsel, og bilisterne ledes i stedet ad Børstenbindervej og Gørtlervej. Ill: Odense Kommune
Fra mandag den 11. januar får byens cyklister bedre forhold på Odenses mest benyttede cykelsti. Det sker, når Odense Kommune sætter en prop i Tagtækkervej og lukker for ind- og udkørsel for biler ved Harald Nyborg.
Annonce

Tagtækkervej: Krydset Tagtækkervej/Rødegårdsvej er det sted i Odense, hvor der sker flest uheld. Derfor har Odense Kommune arbejdet på en mere sikker afvikling af trafikken i området. Det sker ved at lukke Tagtækkervej for gennemkørsel for bilister.

I stedet skal bilisterne køre ad Børstenbindervej til butikkerne på Gørtlervej og Tagtækkervej.

For at gøre lukningen mulig er der sket en række større ændringer i området med nyt lyskryds, svingbaner og fællessti til gående og cyklende.

Annonce

Lyskryds ved Rødegårdsvej og Børstenbindervej

I krydset Rødegårdsvej/Børstenbindervej er der etableret et lyskryds for at skabe en bedre og mere sikker afvikling af trafikken. Der er desuden etableret svingbaner, som bl.a. betyder, at dem, der skal til venstre ad Børstenbindervej, ikke holder i vejen for de trafikanter, der skal ligeud.

Cyklister, der skal fra centrum til SDU og Cortex Park, bliver ledt uden om lyskrydset og skal ikke holde tilbage for signalet. Cyklister, der kommer i den modsatte retning, vil opleve et ekstra stop på vejen i forhold til i dag. Lyskrydset er dog med til at skabe en mere sikker og tryg afvikling af trafikken.

Annonce

Svingbaner på Gørtlervej og Børstenbindervej

For at forbedre afviklingen af trafikken i krydset Gørtlervej/Børstenbindervej er der etableret venstresvingsbaner på Gørtlervej og Børstenbindervej. De skal medvirke til, at biler og lastbiler kan komme ind og ud af området.

På Gørtlervej har der udelukkende været cykelsti på den ene side af vejen. Der er derfor også etableret cykelsti på den vestlige side – nogle steder som fællessti til både gående og cyklende. Det betyder, at cyklister, der skal mod IKEA, ikke længere skal cykle på vejen.

Anlægsprojektet forventes helt færdigetableret i foråret 2021, og Odense Kommune vil løbende følge trafikafviklingen i området for at se, om fremkommeligheden og sikkerheden er tilfredsstillende.

/Kuras

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Hadet har det alt for let

Annonce