Annonce
Ugeavisen Odense

I kunstens dybe stille ro

Kunsten har næsten samme virkning som skoven omkring hjemmet i Næsby. Den giver ro og plads til at samle tankerne. Foto: Klaus Knakkergaard
Tine Enemærke Kapper mistede sin far blot tre dage før sit bryllup. Hun måtte sælge sin virksomhed. Og drømmen om at blive tatovør er sat på standby. At kalde det et vildt år er en underdrivelse, men hun fandt styrken i sin mand og roen i sin kunst, der nu ser ud til at kunne blive til en forretning.
Annonce

Der sker noget i Tine Enemærke Kapper, når hun trækker en streg over lærredet. Uro bliver til ro. Frustrationer bliver til tanker. Bekymringer bliver til kunst.

Faktisk er det svært for hende at skjule smilet, bare hun snakker om det, det giver hende at skabe sin egen billedkunst.

- Den første bil, min mor og far købte sammen, var en gammel ”Boble”. Derfra kommer idéen til den der, siger hun og peger på et billede i stuen i hjemmet i Næsby.

Og så smiler hun, mens hun betragter billedet. Overalt i hjemmet stråler hendes kunst fra væggene. Noget skabt i akryl, andet i grafit og de seneste digitalt på en iPad.

Det er egentlig ikke noget nyt. Kunsten har fulgt hende siden børne-fingrene kunne gribe om en pensel, men det er først for nyligt, at det for alvor har foldet sig ud til det, der ligner begyndelsen på en karriere. Årsagerne til det er mange.

- Jeg har haft et ret vildt år, hvor der er sket en masse. Jeg og en partner havde en virksomhed med bæredygtigt tøj, som vi måtte sælge. Jeg afprøvede en drøm om at blive tatovør, men det skulle ikke være mig lige nu. Men det, der uden sammenligning slog hårdest, var, at jeg mistede min far kun tre dage før mit bryllup. Det slog mig helt ud, og det satte en masse tanker i gang, fortæller Tine Enemærke, og fortsætter:

- De tanker fik jeg bedst styr på, når jeg malede. Om det så var med pensel, pen eller på iPad, så var det der, jeg samlede mig selv om mine tanker, siger hun.

Foto: Klaus Knakkergaard
Annonce

Ikke uden min mand

Hun trækker en streg hen over iPaddens skærm for at vise, hvordan hendes nyeste værker er blevet til. Blandt dem den førnævnte Folkevogn.

- Jeg fik en iPad af min mand, Jens, i fødselsdagsgave, da jeg troede, jeg skulle være tatovør. Da jeg droppede den idé overvejede vi egentlig at sælge den, men det blev hurtigt den, jeg sad og tegnede på netop for at finde ro. Nu har det udviklet sig til et nyt kapitel for min kunst, siger Tine Enemærke Kapper.

Og det er muligvis det kapitel, hvor hun finder sit "point of no" return i forhold til en karriere som kunstner. Det er sigende, at det netop er på iPadden, som hendes mand gav hende, at hun skaber den kunst, der har gjort hende til en sælgende kunstner. At hun overhovedet fandt styrke til at komme igennem det hårde år, tilskriver Tine Enemærke Kapper nemlig i høj grad Jens.

- Jeg er nødt til at understrege den rolle, han har spillet i hele forløbet. Havde han ikke haft den tro på mig og mine evner, havde jeg aldrig troet, at det ville være en reel mulighed for mig at sælge kunst. At blive gift med ham var så stort, og det gav mig en styrke, der er uden sammenligning, fortæller hun.

Og det bliver ikke mindre stort af, at de første bestillinger på kunsten er allerede begyndt at tikke ind.

- Det er jo helt vildt spændende. Det er vigtigt for mig, at selv om værkerne er skabt digitalt, så skal de stadig være unikke. Derfor printer jeg dem kun i begrænset antal og skriver min signatur på dem hver især. Jeg har solgt nogle allerede, og det giver mig da mod på noget mere, siger hun.

Tine Enemærke håber, at hun i løbet af det næste år kan få sine billeder udstillet i fysiske gallerier eller udstillinger. Indtil da kan hendes værker ses på Instagram-profilen @tineenemearkeart og på Facebook-profilen "Enemærke"

Tine Enemærke Kapper samler sig selv og sine tanker om kunsten, der formes på iPadden. Foto: Klaus Knakkergaard
Den første bil, Tines forældre købte sammen, var en "Boble". Det blev også motivet på et af de første værker, hun skabte på iPadden. Grafik: Tine Enemærke Kapper.
Tine har malet og tegnet, siden hun var barn. Dette er et eksempel på hendes færdigheder med de analoge pensler. Maleri: Tine Enemærke Kapper.
Grafik: Tine Enemærke Kapper.
Foto: Klaus Knakkergaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Nøøøj, det’ for børn!

Annonce