Annonce
Ugeavisen Odense

Iværksættertrio stempler ind i kunstverdenen: Første fernisering gik over al forventning

En selfieramme som på en eller anden måde passer ind i konceptet. Men med så mange mennesker på aftenen er det tvivlsomt, om der var plads til at bruge den. Foto: Kristian Isaksen
Tre unge mænd har med grundlæggelsen af firmaet Ditconsilio fundet på et nyt koncept - en måde, hvorpå eksklusiv kunst af etablerede kunstner kan gøres tilgængeligt for almenvældet. De har været i gang i nogle måneder og forleden var der så premiere for den første fernisering på Byens Ø, hvor det skulle vise sig, om den megen spænding kunne veksles til positiv forløsning.
Annonce

Havnen/centrum: Der står to unge mænd i et lille, lavloftet lokale på havnen med panoramaview ud over bassinet ved Estlandskaj. De har ikke været nervøse. Ikke endnu. Men som sekunderne æder sig hen imod solnedgang, begynder det så småt at sitre rundt om i lemmerne.

For Mikkel Hammershøj Marcussen, Louis Kiprono Friborg og Luis Angel Williams - kun de førstnævnte er til stede - er det en milepæl, de kan stampe i jorden i aften. Om den vil falme eller skinne endnu kraftigere i de to herrers erindring om nogle måneder, kan kun tiden vise.

Det afgørende lige nu, er, at de er nået hertil omgivet af smukke, tankevækkende og bizarre malerier, der alle er eksklusive - men ikke unikke.

For går man tæt på og sætter værkerne under lup, bliver det tydeligt, at overfladen ikke er nubret, som øjnene ellers gerne ville give fingrene et indtryk af. De er glatte. Det er plakater.

Plakater er der intet nyt i.

Men det er der i konceptet, som den unge iværksættertrio har stor tiltro til. Det samme har deres kunstnere.

Og i aften er der fernisering. Idéen skal vise sit værd.

Ditconsilio

Ditconsilio har kontor på Vesterbro 85, men sælger primært fra sin webshop og fra de ferniseringer, som venter i fremtiden.

14 kunstnere er siden september blevet tilknyttet plakatforretningen.

Prisen på værkerne varierer efter størrelse og oplag. I skrivende stund kan den eksklusive kunst erhverves fra 149 til 1299 kroner.

Se selv mere på www.ditconsilio.dk eller på Facebook.

Annonce

Bedste fra flere verdener

Vi skruer lige tiden tre måneder tilbage.

Mikkel og Louis - venner fra før nogen af de to kunne kravle - har fundet en niche. Om nichen er frugtbar i et økonomisk øjemed, ved de ikke. Men forretningsmodellen ser ud til at være fejlfri. Nu mangler de bare at overbevise leverandørerne om at deres vogn er værd at hoppe med på.

- Idéen er skabt ud fra den tilstand, der er i danske hjem, hvor for mange typeplakater fylder væggene. Det giver mening. De er billigere, end hvis man skulle købe noget originalt. Men hvad hvis man kunne blande de to verdener? Hvis vi kunne få nogle kunstnere under vores vinger og lave en aftale om, at der bliver lavet maks 10 eller 50 af et givent maleri, som aldrig må genoptrykkes igen. Så kan man både få noget eksklusivt og noget, der er er til at betale sig fra, fordi det trods alt ikke, er den eneste af sin slags, siger duoen, hvis forretning er indkapslet under navnet Ditconsilio.

Annonce

Risikofrit

Første spadestik var taget, men de vidste ikke, hvor dybt der skulle graves, før de fandt guld. Hvis de da fandt guld.

- Vi sad på instagram og tjekkede kunstnere ud. Vi kendte ingen og vidste ikke helt, hvad fremgangsmåden var, så vi skrev egentlig bare til dem, vi fandt interessante. Midt i september meldte den første kunstner tilbage. Hun ville gerne være med. Vi var ellevilde. Styrtede ned og købte champagne. Godt nok bare den fra Lidl, men det var værd at fejre. Nu var vi i gang.

Da den første sten begyndte at rulle, udløste det et mindre stenskred. Flere ville være med under Ditconsilios vinger og champagnerne poppede lystigt. Der er nu 13 i kunstnerkuldet. 13 kreative sjæle, der alle har kunnet se det samme som Mikkel og Louis.

- Der er ikke nogen risiko forbundet med at indgå en kontrakt. Vi skal egentlig bare finde ud af i hvor stort et oplag den enkelte plakat skal trykkes og fastsætte en pris. Kunstneren får 45 procent af salget - hvilket er langt over, hvad gallerierne giver. Og det er det. Vi sørger for print, fragt og alt det praktiske. Kunstnerne skal levere værket.

Mikkel Hammershøj Marcussen og Louis Kiprono Friborg har brugt eftermiddagen på at gøre klar til aftenen, der gerne skulle give et praj om, hvor god en idé de egentlig har fået. Foto: Kristian Isaksen
Annonce

Stor tro på idéen

Og nu står de så her i Det Blå Kvarter på Byens Ø. De har allerede afsat plakater fra hjemmesiden, men er klar over, at ferniseringerne kan gøre mere. I et rum, hvor kunstneren står ved siden af den anonyme beskuer, kan det snildt tænkes at give malerierne et ekstra pift af magi i en købers øjne.

Hvad er afgørende for, om I vil have en kunstner?

- Vi er ofte enige om, hvad der er godt. Og ofte uenige. Men det kan salget forhåbentligt afgøre.

Har i en forhistorie, der har ledt jer ind på dette spor?

- Vi har ikke nogen baggrund for at sælge kunst og drive galleri. Men vi synes, idéen er holdbar og kan mærke, at der er en interesse. Vi er glade for at være nået hertil, for vi vidste ikke, hvor lang tid det kunne tage at blive "etablerede". Vi kan altså ikke leve af det endnu, men vi har ambitioner. Vi er ikke bare to gutter i en kælder med en fiks idé. Vi går op i det og tror, vi kan komme langt. Med indlemmelsen af Jokeren - Jesper Dahl - så har vi også fået den kendisfaktor, som måske kan hjælpe os til at bryde igennem, siger de.

På aftenen for den første fernisering strøg mere end 100 besøgende igennem galleriet over de tre timer og 12 værker blev solgt.

Over al forventning som Ditconsilio efterfølgende beretter.

Det aflange lokale er ikke deres. Det bliver brugt af mange forskellige - blandt andet til galleri som her. På aftenen var der også sørget for DJ som ses i baggrunden. Foto: Kristian Isaksen
Et udsnit af malerierne. Foto: Kristian Isaksen
Kunsten stikker i alle mulige retninger - fælles for værkerne er dog, at de Ditconsilio kan lide dem. Foto: Kristian Isaksen
Nordatlantisk hus ses til højre i baggrunden og den store malede Silo viser, hvor vi befinder os. Foto: Kristian Isaksen
Der er ofte travlt i en ny virksomhed - og i timerne op til en fernisering bimler og bamler telefonen meget. Foto: Kristian Isaksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce