Annonce
Ugeavisen Odense

Jernstøberiet Tasso går den grønne vej:- Jeg har været utroligt betænkelig ved at blive beskyldt for greenwashing

Tasso skal være grønnere. Foto: Jørgen Hansen
Jernstøberiet Tasso i Odense er del af nyt landsdækkende projekt, som skal hjælpe danske produktionsvirksomheder med at få styr på CO2-aftrykket. Direktør i Tasso, Kristian Bundgaard Pedersen, forventer, at det vil styrke bundlinjen.

Odense: Der knokles på livet løs i jernstøberiet Tasso i det centrale Odense.

Hvert døgn producerer fabrikkens 60 medarbejdere 75 tons jernstænger og andre metalprodukter, som eksporteres til hele verden.

Alligevel har direktør, Kristian Bundgaard Pedersen, blikket rettet mod fremtiden. Tasso er del af projektet Klimaklar SMV, som skal hjælpe danske produktionsvirksomheder med at få styr på CO2-aftrykket.

Annonce

- Der er ikke nogen vej uden om en grøn omstilling af produktionen. Det kan være en udfordring at få klimaarbejdet prioriteret ind i en travl hverdag. Men vi tror på, at det er afgørende for virksomhedens fremtid, siger han.

Produktionsvirksomheder som Tasso oplever stadig oftere, at store virksomheder stiller grønne krav til deres underleverandører. Målet med Klimaklar SMV er at hjælpe producenterne med at leve op til de nye krav og dermed skabe grønnere vækst i fremtiden.

Et afgørende skridt

Helt konkret giver Klimaklar SMV 50 virksomheder eksperthjælp til at lægge en plan for, hvordan deres virksomheder og ikke mindst deres produkter og services kan blive klimavenlige. En vigtig del af projektet er også at give virksomhederne værktøjer, der sætter dem i stand til at dokumentere, at de gør en reel indsats for klimaet.


Jeg har været utroligt betænkelig ved at blive beskyldt for greenwashing for at tage munden for fuld. Efterhånden har vi dog fundet en form, hvor vi er trygge ved at sige, at vi har fokus på bæredygtighed i produktionen.

Kristian Bundgaard Pedersen, Tasso


- Det er helt afgørende for danske virksomheders konkurrencekraft, at de proaktivt arbejder med den grønne omstilling og får styr på deres klimaaftryk. Det forventes af kunderne, og de forventninger vil stige i fremtiden, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond, som finansierer projektet.

Fakta - Tasso

Støbejernsvirksomhed grundlag i 1856 i Odense.

Virksomheden har 60 ansatte. Fik en omsætning på 107 mio. kr. i 2019.

90 procent sælges på eksportmarkeder.

Kunder findes i bl.a. pumpe-, hydraulik- og glasindustri.

Kristian Bundgaard Pedersen har været adm. direktør siden 2013.

Tasso i Odense har arbejdet med grøn omstilling siden 2017.

- Men vores rejse har ikke været lineær. Hver gang vi har taget to skridt frem, har vi også taget ét tilbage, fordi vi har manglet erfaringer at spejle os i. Den viden har vi fået nu med Klimaklar SMV, siger Kristian Bundgaard Pedersen.

Tasso skal sammen med de 49 øvrige virksomheder i projektet i løbet af 2021 udarbejde et CO2-regnskab, en klimaplan og arbejde med at bruge de grønne resultater i markedsføringen. Og den sidste del er faktisk sværere, end man umiddelbart skulle tro.

- Jeg har været utroligt betænkelig ved at blive beskyldt for greenwashing for at tage munden for fuld. Efterhånden har vi dog fundet en form, hvor vi er trygge ved at sige, at vi har fokus på bæredygtighed i produktionen – men at det ikke er ensbetydende med, at vores produkt er helt grønt, siger han.

Annonce

CO2-regnskaber

Første skridt i en troværdig grøn markedsføring er at have styr på sine data. Her udstyrer Klimaklar SMV virksomhederne med en række uundværlige værktøjer.

- Vi foretrækker at træffe vores beslutninger ud fra data og fakta. Projektets rådgivere hjælper os med at samle informationerne i CO2-regnskab, som vi kan arbejde videre med, siger Kristian Bundgaard Pedersen.

Tasso har flere kunder i vindmølle- og pumpeindustrien. Og de er på det seneste begyndt at kræve CO2-regnskab ud fra anerkendte standarder samt klimaplaner fra deres direkte underleverandører.

- Vi er længere nede i forsyningskæden, så der går ekstra tid, før kravene når os. Men vi er klar, når det sker. Det handler jo helt grundlæggende om, at når kunden ser på Tasso, skal det være nemt at sætte flueben ud for vores klimaaftryk og klimaindsats, siger Kristian Bundgaard Pedersen.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Odense

Cirkusfestival: Dynamo indtager Byens Ø

Annonce
Annonce
Ugeavisen Odense

Sanselig akrobatik: Mærk teknologiens skyggesider i Duo Masawas forestilling

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Billetsalget svigter: Tommelise savner dig i Den Fynske Landsby

Ugeavisen Odense

Efter professionel fodboldkarriere: Sune Heilbo er faldet for golf

Ugeavisen Odense

Kan den holde: Vægten af kærlighed

Ugeavisen Odense

To mænd fængslet for groft gaderøveri: Gav 22-årig en gedigen flænge i hovedbunden

Ugeavisen Odense

Opgivet af systemet: Anja smed 50 kg og vendte tilbage for fuld udblæsning

Ugeavisen Odense

Efter 23 år: Søren og konen siger farvel til tronen

Ugeavisen Odense

Til komikere og deres publikum: Hele landet skal snakke om HCA Comedy Festival

Ugeavisen Odense

Flere regionale strækninger er blevet Orange

Ugeavisen Odense

Efter fodboldkarriere i Spanien: Nicolai udlever sit eventyr i Stenløse

Ugeavisen Odense

Golftalent går i arv: Esben har golf i blodet

Ugeavisen Odense

Akrobatik og dans sammenvævet i en morsom forestilling: Mød ægteparret Mr. og Mrs. Twistly og deres upålidelige grammofon

Ugeavisen Odense

Sommerguide: Her finder du Odenses mest populære gårdhaver

Ugeavisen Odense

Nyt vietnamesisk takeaway-sted i midtbyen: Vita udlever sin mors restaurant-drøm

Ugeavisen Odense

Kåre har omdannet gammel Citroën HY til kaffevogn: Velodrom fortsat lukket, men nu er der alligevel lidt godt nyt

Ugeavisen Odense

Portvinsfestival.dk vender tilbage i 2021 med en “Premium”-billet

Ugeavisen Odense

Schiang Living åbner ny butik med nyt koncept: - Jeg er fløjtende ligeglad med, hvad mærket hedder

Ugeavisen Odense

Nyt H.C. Andersens Hus: Nu er der ørebøffer til gæsterne

Ugeavisen Odense

Fantastisk gadeshow med fuld fart på for hele familien

Ugeavisen Odense

Nyhed: Han Bubble Tea er åbnet i Odense

Ugeavisen Odense

Verdenskendt magasin: Odense er blandt de 100 mest interessante steder i verden at besøge

Ugeavisen Odense

Udvidelse: The Original Pita udvider med restaurant

Annonce