Annonce
Ugeavisen Odense

Kandidat til Odin Award: Det skal være nemt at vælge bæredygtige bind

Simone Westergaard (t.v.) og Frederikke Dahl (t.h.) fra Mewalii knokler for at få en produktion af bæredygtige bind op at stå, og derefter vil de sælge dem gennem et pick'n'mix-koncept, som ikke findes på det danske marked i dag. Foto: Birgitte Carol Heiberg
En bæredygtig løsning til cirka halvdelen af jordens befolkning og en forretningsmodel, der ikke findes i Danmark. Med den kombination vil Simone Westergaard og Frederikke Dahl fra Mewalii gøre en forskel for miljøet og aftabuisere det at have menstruation. På sigt vil de også etablere egen produktion i Danmark.

Odense: De havde en idé, et navn, et afgangsprojekt og to gange et stort drive, men intet andet, da de første potentielle investorer til Simone Westergaard og Frederikke Dahls store overraskelse begyndte at ringe.

De har da heller aldrig tvivlet så meget som ét sekund på deres idé, selv om de ligesom alle andre iværksættere har oplevet både op- og nedture gennem den første, svære startup-fase.

- Der er ikke noget, der er umuligt. Det umulige tager bare lidt længere tid, som Simone Westergaard udtrykker det og antyder en tålmodighed, hun ellers ikke besidder.

Annonce

De to kvindelige iværksættere havde hver for sig arbejdet med idéen om at sælge bind og tamponer på abonnement, men først da de fra hver deres verden blev sat sammen på et talentprogram for entreprenører, fandt de det match, der skulle til for at føre idéen ud i livet.

- Det første, vi talte om, var, at det skulle være nemt. Vi vil gerne lave et pick'n'mix-koncept, hvor man selv kan vælge type, antal og leveringsdato. Det findes slet ikke i Danmark i dag. Hos os kan du selv sammensætte din pakke med bind og få den leveret i postkassen, men der gik ikke mere end fem minutter, før vi også besluttede, at det skulle være bæredygtigt, og at vi skulle have så mange som muligt med. Frederikke lever meget bæredygtigt af natur, mens jeg ikke har tænkt så meget over det tidligere, og vi vil gerne have alle dem som mig med. Det kræver, at det er nemt at være bæredygtig, forklarer Simone Westergaard.

Det europæiske marked for hygiejnebind ligger på 48 milliarder kroner, og det danske på 600 millioner kroner. Det vil vi gerne have tre procent af i løbet af de første to år. Vi vil selvfølgelig gerne have meget mere end det, for jo flere kunder vi har, jo større forskel kan vi gøre for miljøet.

Frederikke Dahl, Mewalii

Som ingeniør i integreret design brugte Frederikke Dahl sit afgangsprojekt på studiet på at undersøge, om det kunne lade sig gøre at lave bind med plantefibre og uden brug af plastic, mens hun stadig havde adgang til universitetets laboratorier og professorernes viden.

Projektet endte som en bragende succes. Ikke blot på grund af topkarakteren på Frederikke Dahls eksamensbevis, men også fordi, at idéen viste sig at kunne føres ud i livet, og de to kvindelige iværksættere nu kan vise prototypen af et bæredygtigt hygiejnebind frem.

Plantefiber og ingen plast

De fleste bind på markedet i dag består i dag af bomuld og plastic, og hygiejnebind er på Top10-listen over plasticprodukter, der havner i naturen. Der er altså noget at hente ved at erstatte plastic-elementerne med bionedbrydelige materialer, sådan som de to stiftere af Mewalii har gjort det.

- Vores biofolie er lavet på kartoffelstivelse, og den fungerer som en 100 procent sikker barriere for væske, men der kan godt trænge luft igennem, fordi luftmolekyler er mindre end væskemolekyler, forklarer Frederikke Dahl.

Mewalii

  • Er stiftet af Frederikke Dahl, ingeniør i integreret design, og Simone Westergaard, der er i gang med det sidste år af sin kandidat i idræt og sundhed på SDU. Siden har de fået investor Lars Nielsen med ombord.
  • Virksomheden har udviklet et bæredygtigt bind, som de vil sælge på abonnement. Samtidig arbejder de på at aftabuisere det at have menstruation. Ikke mindst for unge piger, der får menstruation tidligt. Dem er Mewalii i gang med at udvikle bind, der passer i størrelsen, til. Mewalii har også planer om at udvikle vatrondeller, tamponer og andre hygiejneprodukter.
  • Navnet Mewalii udspringer af det balinesiske ord mewali, der betyder selv tak, kombineret med et ekstra i for det engelske "I". Men den kombination vil Mewalii sige "tak dig selv" for at gøre en forskel for miljøet.
  • Blev i september kåret som Årets Klimaiværksætter 2021 på klimafolkemødet i Middelfart.

Mewaliis bind bliver derfor mere åndbare, og samtidig bruger virksomheden en plantefiber, der bliver dyrket i Europa i stedet for bomuld, som bliver produceret i tropiske og subtropiske områder og kræver store mængder vand og mange pesticider at dyrke.

- Der er stor uenighed om, hvor meget vand, der bliver brugt til at producere bomuld, men det ligger et sted mellem 5000 og 13000 liter vand for at producere et enkelt kilo bomuld, mens vi bruger 1200 liter vand til et kilo af vores plantefiber. Samtidig er der meget større fiberudbytte af vores planter, så der skal bruges et mindre areal til at dyrke den, og der skal slet ikke bruges pesticider. Produktionen af bomuld står for tre-fem procent af verdens landforbrug, men for 25 procent af hele pesticidforbruget, og det går ud over befolkningen i de områder, siger Frederikke Dahl.

Annonce

Vil have egen produktion

Beslutningen om at producere bæredygtigt betyder imidlertid også, at det har været vanskeligt for Mewalii at få en produktion op at stå. Plantefiberen kan nemlig være lidt mere uhomogen end plastic og bomuld i sine egenskaber, og det kræver derfor særlige maskiner at håndtere den. Samtidig insisterer Mewalii på, at holde hele værdikæden i Europa, og virksomheden kæmper for at lande en aftale med en europæisk producent, efter at deres spanske samarbejdspartner i sommer hoppede fra.

Simone Westergaard og Frederikke Dahl forventer, at der går et halvt år, fra de laver en aftale med en producent, til de kan sende de første hygiejnebind ud til kunderne, og de er allerede i gang med at undersøge mulighederne for på sigt at lave deres egen produktion i Danmark.


Odin Award

  • Odin Award bliver uddelt i fire forskellige kategorier ved en stor prisfest i Dok5000 i Odense torsdag den 11. november 2021.
  • Hovedprisen, Odin Award, gives til en startup, der har gjort det ekstraordinært godt. Odin Tech gives til en virksomhed baseret på en teknologisk, digital eller datadreven løsning, Odin Concept uddeles til et nyt, innovativt koncept, mens Odin Young gives til den bedste forretningsidé fra folkeskolen.
  • Der er 40.000 kroner til vinderen af Odin Award, 20.000 kroner til vinderen af henholdsvis Odin Tech og Odin Concept og 10.000 kroner til vinderen af Odin Young.
  • Mewalii er nomineret i kategorien Odin Concept.

Et billigt anlæg koster imidlertid omkring 12 millioner kroner, og før de to iværksættere kan rejse de penge, skal produktet ud til forbrugerne og valideres.

- Det europæiske marked for hygiejnebind ligger på 48 milliarder kroner, og det danske på 600 millioner kroner. Det vil vi gerne have tre procent af i løbet af de første to år. Vi vil selvfølgelig gerne have meget mere end det, for jo flere kunder vi har, jo større forskel kan vi gøre for miljøet, understreger Frederikke Dahl.

Annonce
Dalum Hjallese Avis

Læser undrer sig over ruin i udkanten af villakvarter: - Hvad skal der ske der?

Annonce
Lokalavisen Nordvest

Hans Henriks cigaræske vejer et par kilo: Du kom med garanti aldrig forbi i gamle dage

Annonce
Ugeavisen Odense

På vej til finalen med OB-fans: Kick off med Flemmings bus til Brøndby

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Voldsomt pres på borgerservice giver lange ventetider til pas: Du skal bestille nu, hvis du skal have et nyt inden sommerferien

Ugeavisen Odense

I Byen Odense: Specialbutik genåbner i nyt lokale, stor kæde rykker deres butik ud af gågaden, og Madklubben åbner to nye restauranter

Skibhus Avisen

Ostehandler fik nok at letbane og parkeringsproblemer: Nu vil han åbne ny butik på trafikeret gade

Ugeavisen Odense

Anmelderrost musiker har et nyt album på vej: - Jeg faldt i musikgryden som barn

Ugeavisen Odense

Jossefin købte hus for at komme tæt på letbanen: - Jeg glæder mig helt sindssygt

Ugeavisen Odense

Det var ikke kun de ældre, der mødte op: Seniorhuset havde et brag af et åbent hus

Ugeavisen Odense

14 år og 3,6 milliarder kroner: Få det store letbane-overblik her

Dalum Hjallese Avis

Genbrugsbutik donerede 55.000 til kattehjem på et år: Nu udfordrer mangel på frivillige butikkens eksistens

Ugeavisen Odense

Den 45-årige gulvlægger Jack snakkede med landstræner Kasper Hjulmand på direkte tv: I 1987 fik han sin største oplevelse med landsholdet

Lokalavisen Nordvest

Kom med ud at cykle

Dalum Hjallese Avis

Jørgen har samlet på Coca-Cola-ting i 35 år: Kunne aldrig drømme om at drikke en Pepsi

Dalum Hjallese Avis

Populært band til Odense: Det svinder ind med Kandis-billetter

Annonce