Annonce
Ugeavisen Odense

Kryds forandres markant: Stort ombygningsarbejde begynder snart på Svendborgvej

T-krydset, hvor Odensevej støder op i Svendborgvej, kommer til at ændre sig markant. Foto: Kristian Isaksen
Der skal en vaneændring til for bilisterne, der benytter T-krydset ved Svendborgvej og Odensevej, når arbejdet med at omdanne det til et busvenligt kryds går i gang i maj.

Hjallese: Krydset ved Svendborgvej og Odensevej ombygges fra et prioriteret T-kryds til et signalstyret T-kryds.

Samtidig med at der etableres lyssignal i T-krydset, omdannes den blinde vej på Odensevej til en busgade. Busser, der kommer nordfra fra centrum, vil have adgang ind ad denne del af Odensevej. Busstoppestedet ved krydset Stenløsevej/Svendborgvej i sydgående retning vil blive flyttet ind i busgaden, som bliver 30-kilometer-zone.

I dag er det muligt at dreje til højre ad Svendborgvej fra Odensevej. Med ombygningen af krydset er højresving ikke længere tilladt her.

Annonce

Cyklister vil fortsat kunne køre på Odensevej – også på det stykke, der omdannes til busgade.

Beboerkørsel vil også fortsat være tilladt på den blinde strækning på Odensevej.

I forbindelse med Bynet 2021, der er Odenses kommende rutenet for den kollektive trafik, når letbanen er i drift, skal krydset ved Svendborgvej og Odensevej betjene 6-8 busser i timen (i myldretiden) i hver retning.


Der er foretaget en trafiktælling af krydset. Tællingen viser, at der forud for ombygningen af krydset er færre end 100 højresvingene biler i døgnet. Derfor prioriteres bussernes fremkommelighed i krydset frem for muligheden for at svinge til højre i bil

Odense Kommune


Derfor vil signalet indeholde signalprioritering til busserne, så de kommer hurtigere til og fra Hjallese Station, hvor det bliver muligt at skifte mellem bus, tog og letbane.

Omdannelsen af krydset vil betyde en mindre omvej for beboere nord for jernbanen, der har ærinder syd for Circle K. De skal i stedet køre mod Odensevej og Hjallesegade for at komme i sydgående retning.

Højresving og trafik

På kommunens hjemmeside kan man læse en række af de spørgsmål, der er blevet rejst i forbindelse med arbejdet - og de tilhørende svar.

Et af spørgsmålene går på nedlæggelsen af højresving. Her lyder svaret:

"Der er foretaget en trafiktælling af krydset. Tællingen viser, at der forud for ombygningen af krydset er færre end 100 højresvingene biler i døgnet. Derfor prioriteres bussernes fremkommelighed i krydset frem for muligheden for at svinge til højre i bil. Løsningen er godkendt af Fyns Politi.

T-krydset Svendborgvej/Odensevej. Grafik: Odense Kommune


Det er heller ikke muligt at etablere et tredje spor til en højresvingsbane i krydset. Det ville kræve inddragelse af mere areal, da der ikke er plads til tre spor i krydset, som det er i dag. Der ville altså skulle fældes flere af de gamle træer i den grønne ø samtidig med, at bunkeren skulle fjernes. Eller det ville kræve en ekspropriation ved tankstationen, som vil få store konsekvenser for denne virksomhed. Dette vil være en meget dyr løsning set i forhold til de relativt få højresvingende bilister, der kører igennem krydset i dag."

Der spekuleres yderligere i, om det vil øge trafikken på Odensevej, at man kan fremover vil kunne svinge til venstre. Svaret er:

"Når der etableres signalanlæg, vil der formentligt komme mere trafik, fordi det bliver nemmere at komme til venstre ud på Svendborgvej sammenlignet med i dag. Til gengæld forsvinder trafikken fra de biler, der i dag kører til højre i krydset. Ombygningen af krydset vil altså med al sandsynlighed hverken betyde mere eller mindre trafik i krydset."

Læs mere på odense.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce