Annonce
Ugeavisen Odense

Kunst på Grand er kommet for at blive

Kasper Madsen og Niels-Erik H. von Øhlenschlæger har arbejdet sammen om at genoptage konceptet Kunst på Grand efter et halvt års coronapause, og nu er udstillingen på plads indtil april næste år, hvor nye kunstnere vil komme til. Foto: Kurt Rasmussen
For nylig har Grand Hotel holdt fernisering på den syvende kunstudstilling, hvor lokale kunstnere har fået plads i hotellets lokaler til at udstille deres værker, og ifølge arrangørerne er det en win win situation for alle implicerede
Annonce

Jernbanegade: Odenses hæderkronede Grand Hotel har gennem snart fire år åbnet dørene op for kunstudstillere, og fra oktober og frem til april vil fem professionelle kunstnere benytte hotellets lokaler til at fremvise deres værker i den syvende udgave af Kunst på Grand.

Det gamle hotel indbyder med sine kringlede kroge til en varierende kunstudstilling. Foto: Kurt Rasmussen
Annonce

Halvårskunst

Et udstillingskoncept, der er kommet i stand gennem et samarbejde mellem hotellet og en gruppe lokale kunstnere.

Kunst på Grand, blev skabt i 2017, da den daværende direktør for Grand Hotel, Luis Hass Jensen sad i bestyrelsen på Filosoffen. Her lagde han ører til et specielt ønske fra den lokale kunstner, Niels-Erik H. von Øhlenschlæger.

- Vi kunstnere klagede over, at der manglede nogle ordentlige udstillingssteder i Odense, og han mente, at han havde et af de bedste steder overhovedet, og det var fuldstændig korrekt, siger Niels-Erik H. von Øhlenschlæger, der sammen med kunstneren Margit Elmelund samlede en gruppe af billedhuggere og kunstnere, som kunne være med til at udsmykke hotellet.

Også skulpturer er med til at pryde lokalerne som her på 1. sal, hvor nogle af Lene Viddings værker fylder gangarealet. Foto: Kurt Rasmussen

Siden er det blevet til to udstillinger om året kun afbrudt af en seks måneders coronapause dette år. Men nu er kunstnerne på banen igen.


Nogle gange lykkes det at skabe nogle udstillinger, hvor det føles som om, at kunsten er en del af hotellet

Niels-Erik H. von Øhlenschlæger


- Det er en kurateret udstilling, og det vil sige, at vi har udvalgt de værker, der skal udstilles, forklarer Niels-Erik H. von Øhlenschlæger, som sammen med Margit Elmelund er kurator for udstillingen.

- Efterhånden har vi lært hotellet at kende, så vi ved, hvilke rum, der passer til de forskellige værker, siger Niels-Erik H. von Øhlenschlæger og forklarer, at der denne gang er fundet plads til fem forskellige kunstnere, Lene Vidding, Kamilla Herskind, Gert Ejton, Annette Fuhr, Margit Elmelund.

De er lykkedes kuratorerne på fornem vis at få værkerne passet ind i de eksisterende rammer. Foto: Kurt Rasmussen
Annonce

I det rette lys

Og det er ikke kun kunstnerne, der drager fordel af det specielle tiltag. Manager på Grand Hotel, Kasper Madsen, mener, at udsmykningen er med til at løfte humøret både blandt gæsterne og personalet.

- Vi, som går på hotellet dagligt, har jo altid et ønske og et behov for, at hotellet kan ændre atmosfære, for vi har rigtig mange gengangere af gæster, og de skal også mærke at vi flytter os, siger han.

Og rammerne på hotellet er tilrettet, så værkerne kommer til deres ret.

- Et værk til 100.000 kroner, som har taget et år at lave, vil man som kunstner gerne have belyst ordentligt, så vi har investeret tæt på 100.000 kroner på de passende lyskilder, siger Kasper Madsen.

På en af de lange gange, har nogle af Gert Ejtons farverige dyremotiver fundet deres rette plads. Foto: Kurt Rasmussen
Annonce

Win win

Det er noget, der glæder Niels-Erik H. von Øhlenschlæger, som mener, at udbyttet af udstillingen går begge veje.

I stedet for et samlet udstillingskatalog har hver kunstner udformet små kort, der beskriver titler og pris for deres værker. Foto: Kurt Rasmussen
I receptionen er Ida Lund klar til at vise gæsterne ind til udstillingen. - Vi har haft kunst før, og jeg har ofte hjulpet folk på vej og inviteret dem på en gratis kop kaffe i loungen. Og hvis de har overtøj, de vil af med, så tilbyder jeg også, at vi kan opbevare det i garderoben, så de kan få den fulde nydelse, siger hun. Foto: Kurt Rasmussen

- Nogle gange lykkes det at skabe nogle udstillinger, hvor det føles som om, at kunsten er en del af hotellet. Vi får altid gode tilbagemeldinger fra personalet, og så bliver det skønt som kurator, siger han og får et velment skulderklap fra hotelmanageren.

- Det er et kæmpearbejde, de lægger for dagen, og vi er stolte af at være med til at levere noget festligt og farverigt på væggene, og så er det jo også en god måde at få finansieret udsmykningen på. Det er en win win for alle parter, siger Kasper Madsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

50 år med blå strømper

Annonce