Annonce
Ugeavisen Odense

Letbanetog afsporet: På værksted i Berlin for at blive repareret

Selvom et tog efter afsporingen nu er blevet sendt til Berlin til tjek og reparation, så er der stadig 15 togsæt tilbage i Odense, og derfor får afsporingen ingen konsekvenser for testkørslerne på letbanen, lyder det fra Odense Letbanes tekniske direktør Steen Lykke. Foto: Lasse Olsson/Odense Letbane
Banedanmark måtte rykke ud for at få et afsporet letbanetog tilbage på skinnerne. Et skiftespor ved vedligeholdelsescentret får skylden for uheldet, og afsporingen bliver nu undersøgt nærmere, mens toget er tilbage hos producenten Stadler i Berlin for at blive repareret.

Odense: Efter forsinkelsen af åbningen af Odense Letbane, der blev meldt ud for nylig, er der nu stadig cirka otte måneder til det første letbanetog kan byde passagerer om bord.

Men længe før den officielle jomfrutur har Odense Letbane dog allerede haft sin første afsporing. Den fandt sted midt i februar, mens der lå sne, erfarer Fyens Stiftstidende fra kilder med kendskab til, hvad der rører sig omkring letbanen.

Forelagt avisens oplysninger bekræfter Odense Letbanes tekniske direktør Steen Lykke hændelsen.

- Det er rigtigt, ja, siger han.

Steen Lykke forklarer, at afsporingen skete i forbindelse med, at et af togene skulle passere hen over et sporskifte ved kontrol- og vedligeholdelsescentret.

- Af en eller anden grund har det skifte stået forkert, ellers har der været en fejl på det. Det er vi i gang med at undersøge detaljerne i, oplyser den tekniske direktør.

Annonce

Til tjek og reparation i Berlin

Konkret var det et hjulsæt, der røg af skinnerne, og Steen Lykke nedtoner dramatikken, selv om det dog blev nødvendigt med assistance fra Banedanmark.

- Det er ikke noget med, at toget hverken har rullet rundt eller noget, og vi besluttede, at det skulle tilbage på sporet. Det fik vi Banedanmarks eksperter til at gøre for os, for de har det sorte bælte i den type opgaver.

- Det tog en halv dags tid eller noget i den stil, forklarer Steen Lykke.

Toget blev beskadiget ved afsporingen, men umiddelbart virker det ikke til, at skaderne er så alvorlige. Alligevel er det afsporede tog blevet sendt til producenten Stadlers fabrik i Berlin.

- Dels for at få udbedret de kosmetiske skader, men også for at få tjekket i forhold til, om der skulle være sket andre skader, som skal rettes. Det er vi meget trygge ved, for i Berlin har de det helt rigtige udstyr, siger Steen Lykke.

Annonce

Påvirker ikke testkørsler

Hvad gør I hos Odense Letbane for at undgå, at det sker igen?

- Det kan jeg ikke sige så meget om, før vi helt præcis ved, hvad årsagen har været. Men det er klart, at alle procedurer bliver gennemgået for mulige mangler eller fejl, og selve sporskiftet bliver selvfølgelig også tjekket.

Får afsporingen betydning for testkørsler eller sikkerhedsgodkendelsen af letbanen?

- Nej, overhovedet ikke. Vi har jo 15 andre tog, så det er ikke noget, der kommer til at påvirke vores testkørsler, og da det er sket på en byggeplads, så er der ingen forbindelse over til den overordnede sikkerhedsgodkendelse, lyder det fra Steen Lykke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce