Annonce
Ugeavisen Odense

Magasin ser tilbage på et par vilde år: - Jeg tror, at der går lang tid, før folk ser, hvor meget der egentligt er sket

Der vil fremadrettet blive endnu mere fokus på service, hvis man skal overleve som fysisk butik, mener Magasins store manager, Sofie Andreassen. Foto: Christina Jacobsen
Corona har styrket onlinesalget, men mange har savnet at gå i de fysiske butikker. Det mærker de hos Magasin i Vestergade, hvor store manager, Sofie Andreassen, tror på fremtiden for de fysiske butikker – og især i Odense, hvor store satsninger på byudviklingen har gavnet midtbyens største butik.

- Det har været hektisk. Og en vild tid. Men den har også vist, hvor omstillingsparate vi kan være, men det bliver forhåbentligt ikke noget, vi skal opleve igen.

Vi sidder på den allerøverste etage af Magasin. Et sted, som kunderne kun går forbi, når de skal bruge stormagasinets toilet, men som de aldrig besøger.

Men herinde tænkes der store tanker. For selvom det er medarbejderne, der hver dag sørger for, at hjulene kører rundt i alle afdelingerne, er det herindefra, slagets gang styres. Og fremtidens planer lægges.

Annonce

Ved bordet sidder store manager, Sofie Andreassen. En titel, hun har båret i næsten fire år. En tid, som ingen store managers før hende har skulle håndtere. En tid med corona.

- På en eller anden måde har det været en positiv læring, for vi har set, at vi sagtens kan, når det gælder. Men det har selvfølgelig kostet rent økonomisk, fortæller Sofie Andreassen.

Frygter ikke onlinesalget

Det økonomiske tab er ganske givet fundet sted i de syv fysiske butikker, som kæden driver. Til gengæld er Magasins webshop blomstret. Det er naturligvis positivt, når man som erhvervsdrivende gerne vil have grønne tal på bundlinjen. Men hvor efterlader det Magasin i Vestergade 20?

- Der er helt sikkert nogle, der shopper mere online, som måske ikke tidligere har gjort det, men vi står stadig stærkt i de fysiske butikker. Da vi slog dørene op efter corona, var det tydeligt, at kunderne havde savnet at komme ind og kigge og røre ved tingene. Så jeg frygter ikke, at online shopping har ødelagt noget for os, lyder det fra store manageren.

Annonce

- Vi er en stor spiller

Magasin har været at finde i Odense siden slutningen af 1870’erne. Og Magasin, som vi kender stormagasinet i dag, har eksisteret siden 1954. Det er indiskutabelt midtbyens største butik, og med sådan en status følger et stort ansvar.

- Vi ved godt, at vi er de store i forhold til mange ting. Vi går forrest og har for eksempel længere åbningstider og åbent hver søndag. Så vi forsøger virkelig at bidrage med alt det, vi kan, til byen. Det betyder noget, om Magasin er med eller ej.

Det mærkede Sofie Andreassen for alvor, da hun for et par år siden takkede nej til at deltage i en Open by Night i centrum.

- Den passede dårlig i forhold til vores kampagneplan, så jeg besluttede, at vi ikke ville være med. Det gør jeg aldrig igen, griner hun og fortsætter:

- Hvorfor er Magasin ikke med og bakker op? Sådan lød spørgsmålet fra mange sider. Så nu har jeg sagt, ”okay, så er vi bare med”. Vi er en stor spiller, så vi skal naturligvis bakke op om de initiativer, der er, tilføjer hun.

Magasin har lært meget af corona. Mest af alt, at stormagasinet er meget omstillingsparat, understreger Sofie Andreassen. Foto: Christina Jacobsen
Annonce

En metropol-lækker by

Ansvaret har også ændret sig i løbet af de fire år, Sofie Andreassen har siddet på posten. For byen har ændret sig.

- Det har været en meget hård periode, hvor det for eksempel var umuligt at få en parkeringsplads. Det påvirkede vores trafiktal. Men over de sidste to år har det været en opadgående kurve, og jeg har indtryk af, at der er meget mere hyggelig trafik i byen – forstået på den måde, at folk gør det til en tur, drikker en kaffe, spiser brunch og så videre. Og det gavner os, understreger hun.

Store manageren er især begejstret for særlig ét tiltag i Odense.

- - Hvis man stiller sig i Vestergade og kigger mod Overgade, ser man meget mere mennesketrafik. Det er megafint for byen, at det stykke er åbnet, for det har givet et helt andet urbant look. Byen er ved at blive lidt mere metropol-lækker, lyder det fra Sofie Andreassen, inden hun tilføjer:

- Nu mangler vi bare, at letbanen kører. Det har jo været en vild udvikling at overvære, og det hele har taget rigtig lang tid. Men nu står vi her snart, og Odense er et godt eksempel på, at det er ventetiden værd at skabe byudvikling.

Har vi set toppen?

- Nej, det tror jeg ikke. Det bliver nok ikke ved på den her måde de næste 15 år. Men nu er der for eksempel åbningen til Overgade og den nye parkeringskælder med 1000 pladser, som mange glemmer. Jeg tror, at der går lang tid, før folk ser, hvor meget der egentligt er sket. Men jeg hverken tror eller håber, at vi har set toppen.

Annonce

Service i centrum

Med en stærkere bymidte, følger også flere kunder. Men derfor venter der alligevel udfordringer, når store manageren kigger ind i fremtiden. Særligt én udfordring, som er affødt af den blomstrende webshop.

- Det bliver at kombinere online shopping og de fysiske butikker, så man får samme oplevelse. Vi skal lære at forstå linket mellem det hele, så man som kunde føler, at der er en sammenhæng. Det kan for eksempel være noget med at kigge på data for, hvad folk søger af tøj og farver online, og så skal vi være i stand til visuelt at bringe det frem i butikken, forklarer Sofie Andreassen, der dog ikke tøver, når hun bliver spurgt til, hvad de fysiske butikker skal overleve på.

- Service. Hvis man ikke har ordentlig service, kommer man ikke til at holde længe. For hvad er det så, man kan tilbyde, som online shopping ikke også kan?

- Det bliver også et af vores fokuspunkter. Især det her med personal shopping, hvor man får en time gratis med en personal shopper, der hjælper kunden med at finde det helt rigtige tøj. Der tror jeg, at vi på sigt kommer til at se mere af og dermed også opjustere, lyder det fra Sofie Andreassen.

Annonce
Ugeavisen Odense

Cirkusteltet bliver slået op i Odense for første gang i tre år

Annonce
Ugeavisen Odense

Specialbutik med mange år på bagen rykker ind i Odenses gågade: - Vi føler, at vi hører til herinde

Annonce
Ugeavisen Odense

Gammel, centralt beliggende autoværksted lukker, men Søren er ikke færdig: Vender tilbage til der, hvor det hele startede - under nyt navn og med makker

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Opsigtsvækkende forsøg i Odense: Kan et træ styre sine egne bevægelser med hjul under rødderne?

Ugeavisen Odense

Vask på abonnement: Wash World åbner bilvask ved Bilka

Ugeavisen Odense

Et mekka for de mindste: Stort legetøjsmarked på Flakhaven

Dalum Hjallese Avis

Line er sprunget ud som bæredygtig blomsterbonde i udkanten af Odense: - Jeg havde egentlig forestillet mig, at folk ville synes, jeg var småtosset

Ugeavisen Odense

Chef og ansat bytter rolle efter 25 år: - Jeg har altid holdt virkelig meget af Dorte, ellers kunne vi ikke gøre det her

Ugeavisen Odense

Bobler hos Recordpusher: Champagnefestival varmer op med konkurrencer og vinyl

Dalum Hjallese Avis

En tatovering hjalp Maria til at bearbejde sorgen over sin dødfødte datter: - Lige så snart, jeg kan mærke nålen på min krop, løser det op for noget

Ugeavisen Odense

- De prøver at overdøve hinanden: Naboerne har fået nok af høj musik i Odenses parker - vil tage drastiske metoder i brug

Ugeavisen Odense

- Sådan én har jeg sgu aldrig set før: Vaks zoo-gæst fik øje på noget, der hang fra tigeren - nu er dyrepasserne ham 'evigt taknemlig'

Ugeavisen Odense

- Der er nogen bag døren: Imens mand stod i badet, listede fremmed kvinde sig ind i hans hjem

Ugeavisen Odense

Hans og Martin er de sidste, der er sammen med dem, du har elsket: - Jeg kan stadig få en klump i halsen, når jeg læser hilsenerne på kisten

Ugeavisen Odense

Odenses krematorie er presset til bristepunktet - bedemænd afvist i døren: - Der har ikke været plads til flere døde

Annonce