Annonce
Ugeavisen Odense

Odense-forstæder lider under motorvejsstøj: Nu råber tusindvis af borgere politikerne op

Jane og Kim Reymond (tv.) med Lene og Erland Bechgreen ved motorvejen. Det er dem, der har lavet støjgruppen. Sammen kæmper de bravt for at råbe politikerne op i håb om at få gjort noget ved støjen. Og noget kunne tyde på, at deres vedholdenhed har tændt en gnist i magthavernes indre. Til borgermødet stiller nemlig et kyndigt hold af lokal- og landspolitikere. Foto: Kristian Isaksen
De seneste fem år er støjen omkring motorvejen ved afkørsel 50 intensiveret i en sådan grad, at flere tusinde borgere oplever, at det påvirker deres dagligdag negativt. Kan magthaverne virkelig byde deres borgere at leve under de forhold, spørger en støjgruppe fra Højby, der har et klart ønske - få reduceret støjen. Nu.

Højby: Klokken 4 rejser Erland Bechgren sig fra sengen. Han kan ikke sove mere. Ikke fordi han er udhvilet.

Nej, han er mere irriteret, end han er træt, og i den tilstand kan han ligeså godt opgive at finde tilbage i søvnen.

Der summer nemlig en motorvejsstøj i hans hoved. Ikke i overført betydning - men helt bogstaveligt.

Annonce

- Omkring klokken 4 begynder pendlerne for alvor at rykke over Fyn. Det er på samme tidspunkt, at lastbilerne begynder dagens ræs. Jeg sover altså ikke udenfor. Jeg sover indenfor i i mit soveværelse, men støjen kender ingen grænse, fortæller Erland Bechgren.

Han bor på Syvhøjevej i Højby sammen med sin kone Lene Bechgren. De er nogle af frontløberne i den støjgruppe, som i øjeblikket forsøger at åbne politikernes øjne og ikke mindst ører for, hvad der er sket med lydniveauet i Højby og Odense SØ de seneste år.

- Ja, vi bor tæt på motorvejen, men da vi flyttede ind i 1995, kunne vi slet ikke høre den. Der var fuglefløjt i luften. Vi vidste, at det var her, vi skulle bo. Men så skete der en ændring omkring 2015-16. Pludselig kunne vi høre al trafikken, og støjen tog kun til. Hvis det havde været sådan dengang for 26 år siden, havde vi aldrig købt huset, fortæller Lene Bechgren.

Råbe ind i en mur

De er ikke ene om iagttagelsen. Den føromtalte støjgruppe blev oprettet 1. juli og har i skrivende stund 1041 medlemmer, som alle kan nikke genkendende til Erland og Lene Bechgrens opfattelse.

Deriblandt Kim og Jane Reymond, der bor på Selleshøjvænget lige op ad motorvejen. De skuer ligesom ægteparret Bechgreen fem-seks år tilbage for at finde tidspunktet for den markante støjforøgelse.

- Når man bor, hvor vi gør, er det klart, at man kan forvente lyd fra motorvejen. Men vi har boet her siden 1993, og omkring 2016 steg støjen helt vildt. Det var sjovt nok lige der, vejen blev fræset op, og der blev lagt ny asfalt på, der ikke var støjdæmpende, siger Kim Reymond, der selv har taget affære for at gøre de rette instanser opmærksomme på den tiltagende gene.

Erland og Lene Bechgreen i deres køkken. Selv inde i huset kan motorvejen høres. De bor på Syvhøjevej omtrent 300 meter fra støjkilden. - Og vi har skiftet til lydglas i hele huset, fortæller ægteparret. Foto: Kristian Isaksen

- Jeg hev fat i Vejdirektoratet, der sendte to mand ud for at vurdere sagen. Deres vurdering var, at det altid havde støjet på den måde, hvortil jeg selvfølgelig måtte svare, at det havde det ikke. Det ville de ikke lytte til og afviste fuldstændigt min påstand. Det er mig, der har boet her i næsten 30 år og mig, der kan høre det. Men deres ører var lukkede. Jeg kunne ikke få lov at forklare mig. Det er som at råbe ind i en mur, når man står ene mand med det, siger Kim Reymond.

Annonce

- Ved, vi ikke er alene

Netop den analyse har de to ægtepar formået at vende til noget konstruktivt. Hvor støj-beklagelserne førhen foregik over hækken til naboen og forblev i en lukket kreds, kan de med støjgruppen nu se, at generne rækker langt ud over blot en håndfuld matrikler.

- Den megen opbakning beviser jo blot, at vores dagligdag vitterligt bliver påvirket negativt af støjen. Nu ved vi, vi ikke er alene. Det ved de tusindvis af støtter, vi har, også at de ikke er. De har måske gået og puttet lidt med irritationen for sig selv, indtil det er blevet åbenlyst, at vi er mange, der lider. Jo flere, vi er, jo højere kan vi råbe op, siger Lene Bechgren.

Frustrationen tog fart da, ægteparrene i forbindelse med en støjreducerende indsats på motorvejen ved Dalum og Sanderum kunne konstatere, at Vejdirektoratet pakkede maskinerne sammen, da de var færdige omkring afkørsel 51.

Motorvejsstøjen

Flere årsager synes at danne grobund for det stigende støjniveau.

I 1995 passerede 24.500 biler på daglig basis forbi på motorvejen. I dag er det tal 66.000, og om få år er vurderingen, at yderligere 5000 biler kommer til med hospitalets åbning.

Den støjdæmpende asfalt blev fræset af i forbindelse med tilslutningen af den nye opkørsel til Nyt OUH. Da vejen atter skulle asfalteres, blev der ikke anvendt støjdæmpende asfalt.

På samme tid blev alle træerne langs vejen fældet.

Der er i de berørte boligområder målt op til 88 decibel. Til sammenligning producerer en standard-støvsuger et decibel-niveau på 75-78 decibel, når måleren/øret er en meter fra maskinen.

Bliv selv medlem af støjgruppen - den findes på Facebook under navnet Motorvejsstøj Odense S og SØ. Her deler medlemmerne blandt andet historier og erfaringer om støjen, og du kan vise din deltagelse ved borgermødet 9. september i Højby Hallen.

Det foregår fra 19 til 21.30.

- Vi var helt sikre på, at vi indgik i den plan. Vi var faktisk blevet lovet det. Men vi fik aldrig en forklaring på, hvorfor vi ikke var omfattet af arbejdet, lyder det undrende fra støjgruppens repræsentanter, der ikke kan se, hvad der adskiller Lindved, Højby og de udsatte områder i Odense SØ fra de tilgodesete bydele længere imod vest.

- Vi synes, det er mærkeligt, at man bliver ved med at betegne det her stykke af motorvejen som beliggende syd om Odense. Det passer jo ikke. Den skærer lige igennem, og der er masser af Odense på sydsiden og dermed masser af mennesker. Det virker som om, man med den form for italesættelse prøver at forklejne støjens betydning, siger gruppen.

Annonce

Vilde decibel

Faktisk anslår de fire frontkæmpere efter tilkendegivelser fra flere områder, at op imod 20.000 borgere kan være påvirket negativt af motorvejens beskaffenhed.

Og de hårde fakta taler utvetydigt borgernes sag.

- Vi har selvfølgelig lavet de målinger, man bruger, når man skal vurdere, om der er behov for støjreduktion. Støjforøgelsen er jo ikke ren indbildning, når vi har målt op til 77 decibel på Syvhøjevej. Støj påvirker sundheden, og WHO (verdenssundhedsorganisationen) har defineret en grænse på 58 decibel, før det bliver skadeligt, fortæller ægteparret Bechgren, og Kim Reymond indskyder.

- Vi har målt 81,7 decibel på vores grund, og for hver tredje decibel fordobles lydtrykket. Larmen er konstant. Jeg mener, det er indlysende, at der bør gøres noget.

Annonce

Stor opbakning

Samme holdning har flere politikere tilsyneladende også. I hvert fald støtter flere byrådsmedlemmer støjgruppens fremfærd, og mindst fire folketingspolitikere har meldt deres ankomst til borgermødet 9. september i Højby Hallen - hvoraf den ene for få uger siden besøgte Lene og Erland Bechgren med den efterfølgende konklusion, at det måtte være så godt som uudholdeligt at leve på Syvhøjevej.

- Alle kan komme. Vi regner med og håber på, at vi bliver 500 deltagere, hvilket vil være afsindigt meget, men også et vidnesbyrd om, at der er et problem. Det er jo ikke bare støj, det er livskvalitet, der er på spil, siger Lene Bechgren.

I øjeblikket er 180 tilmeldt borgermødet via Facebook, imens flere borgere ved Højby Marked gav tilsagn om deltagelse.

- Vi er vel på vej, siger Lene Bechgren, der minder om, at tilmelding ikke er nødvendig - man må gerne bare møde op på dagen.

Fra Folketinget deltager Lars Christian Lilleholt (V), Jane Heitmann (V), Karsten Hønge (SF) og Karsten Pihl Lorentzen (V).

Fra Odense Byråd deltager Christoffer Lilleholt (V), Carsten Sørensen (DF), Kristian Guldfeldt (K), Line Mørk (SF), Søren Windell (K), Nazim Gürkan (S), Susanne Crawley (R) og Claus Houden (V).

Annonce
Annonce
Ugeavisen Odense

Boxen Finals: Padel i dansk topklasse i Odense

Annonce
Annonce
Ugeavisen Odense

Sydbank Pokalen: Pokaldrama og masser af sjov

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Ny kaffebar på havnen: - Vi vil gerne være det sted i Odense, hvor man får den bedste kop kaffe

Ugeavisen Odense

Et pletskud i Odense: Fugleøen i det kunstige naturparadis

Ugeavisen Odense

Odenses internationale plademesse: Nu sker dét, som mange vinylentusiaster har ventet på længe....

Ugeavisen Odense

400.000 lys, 25 juleboder og en julekalender: Odense Zoo gør klar til historiens største event

Ugeavisen Odense

Kalder alle danseglade kommende skolebørn

Ugeavisen Odense

GF-Fyns Ildsjælepris: Lokale ildsjæle fik overrakt 20.000 kr.

Ugeavisen Odense

Forbudt for kvinder: Ny mandeklub åbner i Odense

Ugeavisen Odense

Carlsberg Corner: Vind en fed ishockey oplevelse for fire i Carlsberg Skybox

Ugeavisen Odense

Restaurantkæde giver gratis mad til alle og støtter Knæk Cancer: - Vi vil fejre, at vi kan samles igen

Ugeavisen Odense

Efter 13 måneders benspænd: Jannies Dancebar er klar til åbningsfest

Ugeavisen Odense

Efter en tur på bunden: Gammel lodsbåd er blevet Caspers redningsplanke

Ugeavisen Odense

Rigmænd viser superbiler frem i Odense: Kom tæt på McLaren, Lamborghini, Ferrari, Porsche, Rolls Royce, Aston Martin og mange flere

Ugeavisen Odense

Odins Brygge er mega-populært: Stort set alle lejligheder er udlejet i nyt havnebyggeri

Ugeavisen Odense

Vanvidsbilist forsøgte at dukke sig for fartmåler: Han var dog ret let at finde alligevel

Ugeavisen Odense

Politihund fandt iskold tyv på badeværelse i Odense

Ugeavisen Odense

Udfordring: Tag vennerne med og drik en Nicos 10er

Ugeavisen Odense

Kommer til Odense: Ostecyklen er på danmarksturné

Ugeavisen Odense

Støjgruppe indtager Christiansborg: - Vores liv bliver simpelthen dårligere - det skal fikses

Ugeavisen Odense

Donation: Virksomheden Zerv donerer Speedminton udstyr til Mandecentret

Ugeavisen Odense

Motionisterne strømmer til: 4.000 løbere forventes til HCA Marathon

Ugeavisen Odense

Butiksejer åbner op om mareridtsepisode: - Det er ikke hver dag, en bil smadrer ind i forretningen

Annonce