Annonce
Ugeavisen Odense

Odense-skoles facebookside gløder af vrede kommentarer: - Vi har kun haft fokus på trivsel og god undervisning

Enmandstelte til undervisning for 7. a på Risingskolen. Foto: Odense Kommune
Risingskolen er havnet i en storm af vrede tilkendegivelser på sin Facebookside efter et forsøg på at opgradere udeundervisningen. - Det skal ikke få lov at fylde, siger skolelederen, der ser enmandsteltene som et foretrukket alternativ til computerskærmen.

Odense: Da Risingskolen mandag eftermiddag postede et opslag på sin Facebookside omhandlende et nyt tiltag i udeundervisningen, havde personalet nok ikke forudset den respons, der fulgte i kølvandet.

Det er nemlig valgfrit, om man som skole på nogle årgange hver anden uge vil tilbyde undervisning fysisk udendørs eller online, og lærerne har i den forbindelse prioriteret en løsning med enmandstelte, hvor eleverne rent faktisk kan mødes og fortsat overholde corona-restriktionerne.

For slet ikke at tale om, at børnene kan være i læ for eventuel regn.

Annonce

TV 2 har sågar været forbi for at lave et indslag til 18-nyhederne.


Alternativet var, at de skulle sidde derhjemme foran skærmene, som de har gjort i al for lang tid. Der skulle ske noget andet, og eftersom april sagtens kan være kold og våd, så var det her en god løsning. Eleverne er jo ikke isolerede. De er jo sammen.

Pernille Sisse Wessel


- Det er egentlig lidt en gimmick, men det hjælper på humøret, sagde lærer Pernille Karlby med et smil til kameraet.

Men så var det ellers også slut med den gode stemning.

En sand storm af vrede kommentarer har ramt skolens Facebookside, hvor harmen over tiltaget bliver udbasuneret i mere eller mindre grimme tilkendegivelser:

- Det der er jo sygt. Jeg er i chok over, hvor vanvittigt folk opfører sig efterhånden.

- Tænk, er det virkelig blevet Danmark. Hvordan kan I byde børn det.

Fokus på eleverne

Set i lyset af, at initiativet var ment som et positivt indslag i børnenes skoledag, blev skoleleder Pernille Sisse Wessel temmelig forbavset, da hun så kommentarerne.

- Vi var fuldstændig overrumplede. Det eneste fokus, vi har haft, har været på børnene og den gode undervisning i en tid, hvor eleverne har brug for at være sammen og fastholde den gode stemning, fortæller skolelederen, der beretter, at hun i løbet af formiddagen har taget kontakt til de implicerede lærere.

- Jeg har snakket med medarbejderne om det, og vi er alle bevidste om at holde fokus på trivsel og god undervisning. Der er ingen forældre, der har kommenteret, og vi ved ikke, hvem de er.

Har lærerne selv læst, hvad der bliver skrevet om dem?

- Nej, det har de ikke, og jeg tror, de lader være med det. Det er som sagt ikke nogen, de kender, så det skal ikke få lov at fylde.

Hvordan er den her løsning opstået?

- Vi har valgt, at eleverne skal have fysisk undervisning, men i denne uge må de ikke være inde. Alternativet var, at de skulle sidde derhjemme foran skærmene, som de har gjort i al for lang tid. Der skulle ske noget andet, og eftersom april sagtens kan være kold og våd, så var det her en god løsning. Eleverne er jo ikke isolerede. De er jo sammen.

For god ordens skyld - de sidder ikke i deres telte hele tiden?

- Nej, nej. Overhovedet ikke. Teltet er en del af undervisningen, når der skal laves opgaver, hvor man lige har brug for ro. Ellers må de gerne være udenfor teltet og lave fysiske aktiviteter med hinanden. Det er bare et klasserum på en anden måde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce