Annonce
Ugeavisen Odense

Restauratører får genopfundet den dybe tallerken

Martin Bager Wulff har gennem flere år været et kendt ansigt i Odenses restaurationsmiljø. Foto: Kurt Rasmussen
Midt i coronakrisen er et nødberedskab ved at opstå blandt Odenses små restauratører - godt hjulpet på vej af en frivillig fra branchen.
Annonce

Odense: Fra sin lejlighed på Skibhusvej har eventmager og madelsker Martin Bager Wulff taget skeen i den anden hånd og tilbyder nu at dele ud af sine erfaringer fra fødevarebranchen for at hjælpe sine tidligere konkurrenter gennem coronakrisen. Uden beregning vel at mærke.

- Jeg elsker at gå ud at spise, og jeg ville græde mig selv i søvn, hvis de små restauranter var væk i morgen. Jeg vil ikke vågne op til en verden, hvor der kun er kæder som Dalle Valle og Joe and the Juice tilbage. Dem er der nok af, siger han.

Vi skal vænne os til, at det drejer sig om at give førstehjælp til de restauranter, der ligger i respirator

Martin Bager Wulff

Annonce

Afhængig af restaurationslivet

En del af hans indtægter har blandt andet været at arrangere foredrag, bingoaftener og webservice til restauranter i Odense, og gennem årene har han selv haft restaurantprojekter kørende - senest Hotdog Heaven.

- Mine indtægter er afhængige af restaurationslivet. Mit arbejde har altid bestået af at servicere en masse mennesker på restauranter, eller at sørge for at der kom så mange som muligt ind på restauranterne, siger han og udviser en stor respekt for den truende coronavirus.

- Vi skal vænne os til, at det drejer sig om at give førstehjælp til de restauranter, der ligger i respirator, siger Martin Bager Wulff og hentyder til den del af fødevarebranchen, hvor der ikke længere er kunder i butikken.

- Der er mange af de små restauratører, der ikke har andre indtægtskilder, og hvis ikke de finder på alternative måder at føre deres forretning på, så overlever de ikke den her krise, siger han.

Annonce

Umagen værd

Derfor har han valgt at yde sit eget bidrag til de truede restauranter ved at tilbyde råd og vejledning og et medlemskab på hans website, www.umagebywulff.wordpress.com, som ellers først var planlagt til at gå i luften til sommer.

- Hjemmesiden var ment som en kritisk guide til at finde frem til de fødeleverandører, der gør sig umage, men set i lyset af coronakrisen har jeg valgt at lancere den nu, og jeg har i stedet for valgt at redde alle de restauranter, jeg ellers havde glædet mig til at "smide på gaflen", siger han og fortæller, at det har indebåret et vist kompromis.

- Jeg har måttet lægge mit eget ego væk, for der er nogle restauranter, der måske ikke har gjort sig umage til daglig, men det gør de nu, hvor de er tvungen til det. Vi prøver hele tiden at retænke, hvordan vi kan gøre noget ekstraordinært og redde os ud af krisen, siger han.

Senest har han iværksat en pop up-event under navnet Hotdog Heaven på Bryggeriet Flakhaven. Arkivfoto. Kurt Rasmussen
Annonce

Succesfuld opstart

Siden Martin Bager Wulff inviterede branchen til at medvirke, har 50 forskellige restauratører vist interesse, og nu forestår der et større webarbejde for den 27-årige odenseaner.

- Jeg har svaret hver enkelt, og i mit hoved har jeg gennemgået en selektiv risikoanalyse for, hvem der har størst risiko for at lukke eller afskedige medarbejdere, og dem jeg lavet en rækkefølge på, siger han.

Og prioriteringslisten har han allerede taget hul på.

- Jeg har leveret det første projekt, hvor jeg har sparret med Darren Beetson fra Burger Anarchy og hjulpet med at få lavet et burger kit, som de vil sælge som take away, mens restauranten er lukket ned, og det er blevet en stor succes, siger han og fortæller, at der lige nu er 8-9 andre restauranter på tegnebrættet med innovative løsninger.

Gennem samarbejdet med Martin Bager Wulff har Burger Anarchy introduceret “Anarchy Home Chef” som er et kit, hvor man får leveret de byggeklodser, der skal til for at lave to burgere. Pr-foto
Annonce

Til fri kopiering

Martin Bager Wulff modtager ikke betaling for sin indsats, men han vurderer, at hele branchen er bedre stillet, ved at man rykker sammen og hjælper hinanden.

- Mit know how er begrænset til restaurationsbranchen, men konceptet kan jo kopieres til mange andre brancher, siger han og slår sin pointe fast.

- Det her handler om at få alle igennem krisen uden at miste medarbejdere, siger han.

Og på det personlige plan forsøger han også at se lyset for enden af tunnelen.

- Det næste problem for mig selv er at finde penge til min husleje, men så må jeg jo bare finde på et eller andet genialt, lyder det optimistisk fra den kreative iværksætter.

Martin Bager Wulff ser det som et mål at hjælpe restaurationsbranchen gennem krisen, så der kan undgås fyringer. Arkivfoto: Kurt Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce