Annonce
Ugeavisen Odense

Skal gaderæs legaliseres?

Nogle steder er det lykkes at arrangere lovligt gaderæs. Som eksempelvis her i Skive for nogle år tilbage. Foto: Morten Dueholm
Mange bilfanatikere vil gerne have mulighed for at dyrke en fælles interesse uden politiets konstante afbrydelser, men dette vil kræve en legal bane, som ikke er just ligetil at skaffe. Elever fra Mulernes Legatskole undersøger i denne artikel, hvor svært det - trods velvilje flere steder fra - er at legalisere den populære hobby.
Annonce

På en mørk novemberaften har en stor flok bilinteresserede samlet sig for at dyrke en fælles interesse. Her kan spottes både mænd og kvinder fra mange adskillige aldre, og grupperingerne af disse er vidt varierede. De to første førere gør sig klar med sine biler, og i mellemtiden mens der ventes, bliver der sludret frem og tilbage i det store mylder.

Mange unge og ældre deler en fælles interesse inden for biler, og ligesom unge fodboldinteresserede vil disse også have mulighed for rent faktisk at kunne dyrke dette, nemlig biler og dertil gaderæs, men uden en konstant bekymring om det illegale.

Racedays Danmark arrangerer lovlige gaderæs under opsyn mange forskellige steder rundt omkring i landet. I Odense bliver det til fire legale gaderæs om året, men for bilentusiaster er dette alt for lidt. Det resulterer i folk, der samles i weekenderne og kører ulovligt. Hvis det skal være muligt at køre gaderæs hver weekend, vil dette kræve en miljøvurderingsscreening og derefter en VVM-redegørelse.

- Alt dette vil kunne tage op til et år før papirerne kan være klar, siger Rikke-Louise Bøgeskov Hyttel, afdelingsleder for industrimiljø Jylland/Fyn, civilingeniør.

Lokalpolitikeren Kristian Guldfeldt fra Det Konservative Folkeparti mener, at ulovligt gaderæs er et stort problem, og at der skal sættes ind med hårdere straffe og mere patruljerende politi. Han er åben for at finde en alternativ bane, især hvis det vil forhindre folk i at køre ulovligt blandt andre trafikanter.

Annonce

Alternativer er aktuelle

I Struer vest for Holstebro har de fundet en alternativ løsning. Køre ræs og brænde gummi af på en 30 meter bred og 1.200 meter lang bane, ville være drømmen for alle bilinteresserede. Formanden for Lindtorps flyvebane, Dorte Vilsgaard, har foreslået at landingsbanen i fremtiden lægge asfalt til lovligt gaderæs. Det vil dog koste mellem tre til seks mio. kr. at renovere landingsbanen, som skal ske, før bilerne kan indtage området. Unge splittede om legal bane mod betaling

Der er mange delte meninger om en legal bane til gaderæs mod betaling, som måtte benyttes hver weekend. En af de bilentusiaster, vi har fået kontakt til, udtaler sig om lige netop dette:

- Hvis vi fik en bane til rådighed, ville det være en klar mulighed for os. Men Striben flytter sig meget tit, altså lokationsmæssigt. Det er det, der er meningen, så politiet ikke finder dem så hurtigt. Nogle år tilbage vidste man først, hvor det fandt sted henne, kort tid før start. Da Striben flytter sig hele tiden, ville det måske også være mærkeligt, hvis man havde en fast bane, hvor politiet så hele tiden vidste, hvor vi befandt os henne.

Dette er som resultat af, at politiet selvfølgelig lukker handlingerne, når de møder frem, hvilket ødelægger de fremmødtes aften.

Derudover er der også mange, der filosoferer over, hvordan denne legale bane vil foregå mod betaling. De bilinteresserede mener, at der er en fordel ved en legal bane, men der ses også en bekymring fra deres side:

- Jeg tvivler en smule på, om folk vil støtte op om det, når det foregår mod betaling. Hvis det er et ordentligt beløb, så vil jeg med glæde støtte op om projektet, så folk kan hygge sig uden at få aftenen ødelagt af politiet, lyder det fra en anden af de bilglade personer, der udtaler sig om muligheden for en legal bane på Fyn.

Kringlede meninger Det er en lang og kringlet rute til en lovlig måde at køre gaderæs på. Både de økonomiske omkostningerne samt klimakonsekvenserne skal tages i betragtning. Mens nogle tilskuere og bilister er villige til at betale for en lovlig bane, er der stadig nogle, der ser fordele ved at køre gaderæs ulovligt.

Unge og (u)retfærdighed

I de kommende uger vil du møde skribenter i avisen, du ikke har mødt før.

Det er elever på Mulernes Legatskole, der som en del af kampagnen RYK, hvor eleverne får et indblik i den konstruktive journalistik, før lov til selv at prøve kræfter med journalistikken.

Udgangspunktet for elevernes arbejde - og dermed også deres journalistik - har været (uretfærdighed).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce