Annonce
Ugeavisen Odense

Verdens bedste robotby går ind i år 2

Børn og voksne i KFUM Børnehus introduceres til teknologiforståelse gennem Coding Class Toddler. Foto Guldastronaut
Mange flere børn i Odense kommer nu til at stifte bekendtskab med robotter, kodning og teknologi i alverdens afskygninger allerede i børnehavealderen
Annonce

Odense: Når 'Verdens bedste robotby i børnehøjde' går ind i sit andet år, rammer strategien om børns teknologiske dannelse og uddannelse nu alle aldersgrupper og alle dele af byen.

- Tusindvis af børn i Odense har allerede leget og eksperimenteret med robotter og digitale løsninger i vuggestuer, børnehaver og skoler, og de har kastet sig ud i det med en fantastisk nysgerrighed. Jeg glæder mig til, endnu flere børn bliver en del af Verdens bedste robotby-miljøet, hvor vi ruster børnene med sunde digitale vaner og også lader dem forholde sig kritisk til den digitale verden. Teknologi er blevet en del af Odenses DNA, og med det her forløb guider vi roligt og sikkert børnene ind i den digitale verden, siger borgmester, Peter Rahbæk Juel.

Alle børn i Odense skal have robotbyens DNA. Men det er ikke alene børnene, der lige nu lærer det fundamentale om kodning og digital dannelse - det gør de voksne i skoler og børnehusene også. Det er netop et af de vigtige fokuspunkter i år 2 af strategien for 'Verdens bedste robotby i børnehøjde', nemlig at kompetenceudvikle pædagoger og lærere, så de kan inddrage teknologisk tankegang og værktøjer i undervisningen og læreplanerne.

Annonce

Kodning læres ind hos børn og voksne

Et af eksemplerne er Coding Class Toddler, hvor omkring en tredjedel af byens børnehuse i år og næste år får besøg af det lille odenseanske firma, Guldastronaut, der med et programmeringsforløb inspirerer pædagoger til, hvordan de kan lege og lære med teknologien. Børnehavebørnene får et sprog for programmering, man øger deres samarbejdsevner, og de bliver introduceret til forskellige teknologier, som de bliver nysgerrige på. Forløbet er bygget op omkring historien om Pingvinen Jack, hvilket gør det sjovt og relevant for børnene at lege med.

De øvrige børnehuse har adgang til samme læringsforløb digitalt, og alle børnehuse har også mulighed for at trække på læringskonsulenter, der kan rykke ud og sammen med medarbejderne prøve idéer af så tæt på børnene som muligt.

- Jeg bliver undertiden spurgt, om hvorfor det er så vigtigt at være Verdens bedste robotby i børnehøjde? Svaret er, at det er en fantastisk arena for dannelse i alle ordets betydninger. Børnene bliver modige, nysgerrige, tålmodige, kreative og lærer at samarbejde. Derudover er det tæt forbundet med opfinderi og iværksætteri. Tænk hvis næste generation af unge er lige så optagede af at skabe job og løn til andre end bare sig selv, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.

Annonce

Mød robotterne i byen

Robotter og teknologi skal i 2021 sprede sig til andre steder end dagtilbud og skoler og være mere synligt og tilgængeligt for alle. Det sker i et tæt samarbejde med relevante aktører i byen fx uddannelsesinstitutioner, it- og robotvirksomheder og biblioteket.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Dialog med Nikotindjævelen

Annonce