Annonce
Ugeavisen Øboen

Øboen mener: Tag kampen op mod Zalando, Amazon og kæderne

Lokalredaktør Catrine Madelaire. Arkivfoto: Anna Stærbo. 
Annonce

Man kan efterhånden blive helt træt af at høre gentagelserne om, at handelslivet i de små lokalsamfund er udfordret. Det har sådan en negativ klang, og der er mange mindre butikker, der klarer sig glimrende. Så hvorfor overhovedet beskæftige sig med det?

Når vi i Øboen den seneste tid har stillet skarpt på netop handelslivet, handler det om, at der - uanset hvor træt man er af at høre det - foregår en kamp. En kamp, der kæmpes mellem de små butikker på den ene side og de store supermarkedskæder og internationale virksomheder på den anden.

Mange finder deres tøj på nettet, hvor det er lynhurtigt at få øje på den billigste pris og det bedste tilbud. Den tyske e-handelsvirksomhed Zalando er et godt eksempel på det. Virksomheden sælger sko, tøj og modeartikler på nettet, og de er repræsenteret i de fleste europæiske lande.

Den amerikanske e-handelsvirksomhed Amazon.com er et andet eksempel. En undersøgelse har vist, at Amazon.com er den netbutik, som næst-oftest benyttes af danskere, når der skal handles på nettet. Og at knap to procent af alle internethandler i Danmark sker via virksomheden.

Kampen mod Zalando, Amazon og de andre -e-handelsbutikker er der mange butiksejere, der dagligt forholder sig til. En af dem er Almira Vojnikovic, der som bekendt ejer Butik Gine i Rudkøbing. Som noget nyt hjælper hun i stadig større grad kunderne via internettet med at finde det rigtige tøj. Det sker med tekstbeskeder eller telefonopkald, hvor tøjet vises frem via mobiltelefonens kamera.


Her kan de internationale virksomheder ikke følge med.


Det kan virke omstændigt, men det er faktisk en af de nye metoder, som Gine har haft held med til at fastholde og skaffe nye kunder. Butikken har også haft succes med at være meget synlig på sociale medier. Og oplevelsen er, at unge fraflyttere faktisk ønsker at støtte det langelandske butiksliv fra byer som Odense.

Vi kan ikke vinde over Zalando og Amazon, som Almira Vojnikovicder udtrykker det. Men hvis de lokale butikker kan få "vores egne" til at handle lokalt og også turisterne til at støtte det lokale erhvervsliv, så er man ifølge Gines ejer nået et godt stykke. Og her ligger der ifølge hende et stort potentiale.

Zoomer vi ind til de fysiske butikker, fylder de store supermarkedskæder mere og mere i landskabet. Senest har Rudkøbing fået Aldi. På vej til Langeland på Tåsinge har Netto også etableret en relativ ny butik lige over for Rema 1000. Og Netto i Rudkøbing er lige nu ved at blive renoveret, så butikken kommer til at fremstå mere moderne.

Supermarkedskæderne lægger sig på strategisk smarte steder, som er nemme at komme til, når man eksempelvis kører til og fra arbejde. Eller alligevel er ude og handle. Men hvad gør man som mindre købmand i et lille lokalsamfund? Længere inde i avisen fortæller en ekspert i detailhandel om, hvordan det for de lokale virksomheder ifølge hende handler om at give noget tilbage til samfundet.

Det handler om at støtte det lokale fodboldhold, den lokale forening eller andre tiltag, der har en reel betydning for dem, der bor i området. For så gør det ikke så meget, at mælken koster en krone ekstra, hvis man ved, at nogle af pengene går direkte tilbage og hjælper det samfund, man er en del af. For her kan de internationale virksomheder ikke følge med.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Øboen

Fine skud af isfugle

Ugeavisen Øboen

Ørtings brevkasse

Annonce