Annonce
Ugeavisen Øboen

Butikker skal ikke kun sælge varer: - Skab et lokalt fællesskab

De langelandske butikker skal stå sammen og bidrage til lokalsamfundet for at vinde over de store kæder, mener detailhandels-ekspert. Særligt i en tid, hvor kunderne ikke kommer, som de gjorde i sommer (billedet er fra Rudkøbing i sommer), hvor langt flere danskere end normalt valgte at holde ferie i Danmark. Arkivfoto: Catrine Madelaire.
De langelandske butikker kan ikke overleve på kun at sælge varer. De skal også kunne noget andet, lyder det fra detailhandels-ekspert Dorte Wimmer.
Annonce

Langeland: Mange tror måske, at det som butik kun handler om at sælge varer for at overleve. Og det gør det som sådan også. Men for at være sikker på at sælge nok varer og overleve i fremtiden, skal der også andet til.

Det mener Dorte Wimmer. Hun arbejder hos Retail Institute Scandinavia og har specialiseret sig i udviklingen inden for detailhandel og forbrugeradfærd.

Ifølge hende skal kampen mod de store kæder og internettet kæmpes med lokalt engagement fra butikkernes side.

- De erhvervsdrivende skal stå sammen og forsøge at sælge andet end varer. De skal involvere sig i lokalområdet og være med til at skabe et lokalt fællesskab. Så man ikke bare handler i den lokale købmandsbutik eller tøjbutik, men man handler der, fordi det er et rart sted og man ved, at butikken støtter det lokale fodboldhold eller noget andet lokalt, siger Dorte Wimmer.


De erhvervsdrivende skal stå sammen og forsøge at sælge andet end varer. De skal involvere sig i lokalområdet og være med til at skabe et lokalt fællesskab.

Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia


Annonce

Giv noget til samfundet

Hun mener, at erhvervsdrivendes lokale engagement bliver vigtigere og vigtigere - et engagement, der handler om, at butikkerne støtter lokalsamfundet på den ene eller anden måde.

Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia. Pressefoto: Torben Klint.

- De handler om at slå på, at man er lokal og forankrer sig i det lokale, hvis man skal overleve i fremtiden, for det giver mening i forbrugernes øjne. Man vil gerne betale en krone mere for mælken, hvis man ved, at det går til lokal støtte, siger hun og nævner på dagligvareområdet, at de store supermarkedskæder ekspanderer og slår sig ned strategisk smarte steder.

- Det er en hård kamp, siger hun og understreger, at kampen er værd at kæmpe i de mindre samfund.

Annonce

Pulsen i byen

- Den lokale detailhandel er jo tit pulsen i byen. Og man ser desværre nogle steder, at når en købmanden lukker, så mister byen sin attraktivitet i forhold til at tiltrække tilflyttere og beholde de beboere, der er der i forvejen. Så det er helt sikkert, at det her med at have noget attraktivt detail-miljø og en god købmand er vigtigt for et samfund - ligesom det er vigtigt at have en god skole i nærheden.

Hvor udfordret er detailhandlen i små samfund som eksempelvis samfund på Langeland?

- Detailhandlen uden for de store byer er helt klart udfordret. Og ansvaret ligger jo også rigtig meget på kunderne. Vi stemmer med vores indkøbskurv. Så hvis kunderne køber ind i den lokale købmand eller i de lokale butikker, så er man jo med til at holde gang i dem, siger hun.

Retail Institute Scandinavia er en del af det globale netværk af retaileksperter Ebeltoft Group og rådgiver blandt andet virksomheder om, hvordan man sikrer kundetilstrømmen og fremtidssikrer sin forretning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Øboen

Fine skud af isfugle

Ugeavisen Øboen

Ørtings brevkasse

Annonce