Annonce
Ugeavisen Øboen

Jan sagde farvel til kompromisløse kure og goddag til en ny livsstil

Jan Bertelsen Nielsen har det meget bedre, efter han har ændret sin livsstil. Foto: Anna Stærbo
For et år siden tog 54-årige Jan Bertelsen Nielsen fra Rudkøbing både medicin for sukkersyge, højt blodtryk og kolesteroltal. Efter han har omlagt sin livsstil, er han stort set stoppet med at tage medicin.
Annonce

RUDKØBING/BREGNINGE: Nytår er en gunstig tid at tage sin livsstil op til overvejelse. Mange har nytårsforsætter om at tabe sig og tager hul på årets første måned med en slankekur.

Det har Jan Bertelsen Nielsen prøvet flere gange. I 2012 fik han konstateret sukkersyge (diabetes type-2), for højt blodtryk og kolesteroltal, og siden har han forsøgt alverdens ting med hjælp fra sin læge. Han har taget medicin og prøvet forskellige slankekure.

- Det første år tror jeg, at jeg tabte 30 kg. Så skete der lidt med familien, og så tog jeg lidt på igen.

Det var hårdt at være på slankekure hele tiden, erfarede han. Pludseligt var der mange ting, som blev forbudt med de kompromisløse kure.

- Det var sådan noget med at spise rigtig sundt. Selvfølgelig skal man spise sundt – sådan er det. Men det var meget store ændringer i kosten, så jeg gik fra sukker og sodavand til at lave sovs af vand. Men alternativet ville være at fortsætte med at få det værre.

Han var samtidig nødt til at fortsætte med at tage medicin. Med slankekurene var hans tilstand blevet lidt bedre, men ikke væsentligt bedre – derfor skulle der ske noget andet.

Blå bog

Jan Bertelsen Nielsen er 54 år og gift med Charlotte.

Han er født og opvokset i Rudkøbing, hvor han også bor i dag.

Han arbejder som it-supporter i Langeland Kommune.

Annonce

Hokus pokus

I begyndelsen af 2018 – lige efter nytår – startede han på kurset ”Slut fred med din krop” i Helhedshuset på Tåsinge – et seks-måneders slankeforløb, men i stedet for slankekure handler kurset om at undersøge, hvordan krop, følelser og vaner har indvirkning på spisemønstre - med hjælp fra en psykoterapeut og slankecoach, en kostvejleder og en mindfulnessinstruktør.

Men eftersom Jan Bertelsen Nielsen er skeptisk anlagt, var han ikke sikker på, at det ville gøre en forskel for ham.

- Jeg har aldrig været til det her hokus pokus med alternative behandlingsformer. Jeg sagde også til dem, da jeg var her første gang, at det ikke var et spørgsmål om, at jeg troede på det, de sagde. De måtte selv overbevise mig, siger han.

Annonce

Indre ro

Det lykkedes dog efter kort at overbevise Jan Bertelsen Nielsen. På kurset er han blevet klogere på kost, ligesom han har ændret dele af sin livsstil, så han fx mediterer på daglig basis.

- Det giver mig en indre ro. Jeg bliver ikke så hurtigt stresset, siger Jan Bertelsen Nielsen.

Han har også lært nogle helt lavpraktiske tricks som at gå væk fra omega-6 og omega-9 fedtsyrer – og erstatte dem med omega-3.

Som sukkersygepatient har han været vant til at skulle til kontrol hver tredje måned, hvor han får målt sit blodsukker, blodtryk og kolesteroltal. Tre måneder efter han fra januar 2018 havde ændret sin kost og livsstil, var tallene så forbedrede, at Jan Bertelsen Nielsens læge foreslog, at han stoppede med at tage sin sukkersygemedicin.

- Tre måneder inde i forløbet havde jeg smidt mine piller, og tre måneder efter det, kan jeg selv justere mit eget blodsukker.

Tre gode råd

Helhedshuset har tre gode råd til dig, der gerne vil lykkes med et livsstilsændring:

1. Vær opmærksom. Brug din opmærksomhed bevidst! Bliv blandt andet bevidst om din krops behov lige inden du spiser noget. Det kan trænes op, så du mærker hvad din krop har behov for.

2. Kig på vaner og værdier. Undersøg, hvad der virkelig betyder noget for dig, så du kan beslutte, hvilke vaner og værdier du skal beholde, og hvilke du skal slippe.

3. Gå skridtene sammen med andre. Støtte og opbakning er væsentligt, når du vil ændre noget, så gør det sammen med andre, der ønsker en lignende ændring.

Annonce

En bøf i ny og næ

Et år senere tænker han ikke ret meget over, om han gør noget anderledes i dag.

- Det er faktisk ikke det store. Jeg motionerer noget mere – løber lidt og træner i mit lokale fitnesscenter. Og så spiser jeg behersket.

På den måde ryger der cirka et kilo i ny og næ. I december er hans mål at holde vægten.

- Vi kan stadig få en bøf en gang imellem, og når vi mødes med venner et par gange om året, kan vi godt spise en schnitzel og en whisky bagefter. Det er der plads til.

Men der er også ting, der er mere sort-hvide.

- Jeg vil ikke fylde mig med hvidt sukker. Så vi køber generelt ting uden sukker. Min morgenmad består fx af havregrød med kanel og chiafrø – måske med en banan eller et æble på, hvis jeg føler for det.

Her i julen har han været gennem to buffeter og en julefrokost, og han har stadig tabt sig. Han giver sig selv lov til at spise and og flæskesteg.

- Jeg spiser også et par brunkartofler. Det er bare et spørgsmål om at fylde mindre på tallerkenen.

Han har tilladt sig selv at have to dage om ugen, hvor han gerne måtte spise noget lækkert – et stykke kage eller lidt chokolade. Han synes ikke, det har været besværligt at ændre livsstil, og han er sikker på, at han kommer til at forsætte i samme spor.

Jan Bertelsen Hansen har tabt 15 kg det seneste år, men det er faktisk ikke så vigtigt, mener han. Det vigtige er, at han har fået mere selvværd og livsglæde.

- Jeg har det bare virkelig godt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce