Annonce
Ugeavisen Øboen

Kamp mod fartdjævle: Sådan kan man dæmpe hastigheden gennem Tullebølle

Anders Forchhammer (i midten) klar til at måle vejbredden, mens Jørn Meinertsen (t.v.) og Christian Stenberg ser til. Foto: Michael Lorenzen
Beboere bag underskriftsindsamling fik besøg af kommunens vejfolk

TULLEBØLLE: Farten skal dæmpes, når trafikanterne kører gennem Bygaden i Tullebølle. Sådan lyder det i en underskriftsindsamling med 430 personer bag, som blev afleveret til Langeland Kommune sidste år umiddelbart før den første corona-nedlukning.

Sidste uge havde initiativtagerne, ægteparret Annette og Jørn Meinertsen samt Christian Stenberg, besøg af vejingeniør Heidi Larsen og sagsbehandler, cand.scient.soc. Anders Forchhammer, ligeledes fra vejafdelingen i Langeland Kommune.

De to kunne ikke love noget, men forskellige muligheder kom på bordet. Heidi Larsen nævnte muligheden for maling på noget af vejbanen, så den fremtræder smallere og dermed får farten ned. Det er en løsning, man har gennemført i Tranekær.

Annonce

Der er nogle betingelser. Hver vejbane skal bagefter have stadig mindst 2,75 meter i bredde til rådighed. Derfor var Anders Forchhammer ved afslutningen af mødet ude med målegrej forskellige steder langs Bygaden. Der blev målt samlede bredder af vejen fra 5,75 meter til 5,90 meter. Længst var det ved svinget med brugsen på den ene side og bageren på den anden. Det er nok det mest komplicerede sted på vejstrækningen, men også det sted, hvor flest bløde trafikanter krydser.

Nej til slalomkørsel

Også flytbare chikaner blev nævnt, men så bør det ikke være som på den yderste del af Nørrebro i Rudkøbing, hvor man samtidig har etableret nogle parkeringspladser. Konstruktionerne på denne vej indbyder til slalomkørsel, forklarede Heidi Larsen.

Annette Meinertsen oplever selv, at mange vælger at gå over Bygaden ved parken, fordi der er god oversigt.

Kommunen har målt trafikmængder og hastigheder og her fundet, at der køres 58 kilometer i timen i gennemsnit ved et af målepunkterne og 57 kilometer i timen ved et andet. Det er for meget, fordi en del trafikanter overholder hastighedsbegrænsningen, så dem, som overtræder den, derfor ligger en del over det tilladte.

Målingen viste i øvrigt en tophastighed på 119 kilometer. Udstyret kan ikke registrere, om det var et udrykningskøretøj, men det formoder man.

Også politiet har været forbi med sin automatiske fartkontrol (kaldet AKT).

Annonce

Byskilt kan måske flyttes

En anden ting, man kan overveje, er at flytte det nordlige byskilt længere ind mod Tullebølle. Erfarinsmæssigt ved man, at trafikanter, som ser et byskilt, men ingen huse til en start, trykker på speederen igen og ikke når at komme ned i fart, når bebyggelsen begynder.

Nu skal vejfolkene fra Langeland Kommune i kontakt med vejteknisk kontor hos Fyns Politi og høre om mulighederne. Skal der laves noget på og langs Bygaden, skal der efterfølgende udarbejdes et projektforslag, som skal forelægges Trafik-, Teknik- og Miljøudvalget i Langeland Kommune.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Øboen

Dødsfald

Ugeavisen Øboen

Jegind forlod toppolitik i Odense og blev embedsmand på Langeland: Man bliver slidt af 22 år i politik, men det har jeg først opdaget på den anden side

Ugeavisen Øboen

Foredrag med kendt havemand

Annonce