Annonce
Ugeavisen Øboen

Langeland har flest ordblinde børn

Ørstedskolens leder Poul Børge Nielsen og læsevejleder Hanne Frilund Hansen er med til at sætte fokus på at hjælpe de ordblinde elever. Foto: Anna Stærbo
25 elever fra kommunens skoler får hjælp til at blive bedre til at læse og skrive.
Annonce

LANGELAND: Andelen af ordblinde børn er større på Langeland end i nogen andre danske kommuner. I Langeland Kommune er 22 procent af børn fra 12 til 15 år testet ordblinde ifølge tal fra Nota - Nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder.

For at komme udfordringerne til livs har Langeland Kommune startet et samarbejde med AOF og den socialøkonomiske virksomhed Ordblindetræning. Det seneste halve år har i alt 25 ordblinde elever fra Ørstedskolen, Nordskolen, Humble Skole og Skrøbelev Skole været i gang med et forløb, der skal hjælpe dem med at blive bedre til at læse og skrive.

Ifølge Poul Børge Nielsen, skoleleder af Ørstedskolen, er der mange gode grunde til at sætte fokus på ordblindhed - blandt andet fordi langelænderne er særligt udfordrede i forhold til ordblindhed, mener han.

- Jeg har været skoleleder på to andre skoler, og jeg har ikke set så massive udfordringer på det område, som jeg har på Langeland, siger Poul Børge Nielsen.

Antallet af ordblinde

De 12 til 15-årige ordblinde elever er blandt de første årgange, som har haft mulighed for at tage Ordblindetesten, der blev introduceret af Undervisningsministeriet i februar 2015.

Hvis en elev lander i testens røde kategori, kan eleven få adgang til Nota (Nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder, red.). Nota er et statsligt bibliotek under Kulturministeriet, der producerer lydbøger, e-bøger og punktbøger til mennesker, der ikke kan læse almindelig trykt tekst

En ny analyse fra Nota giver en indikation af, hvor mange ordblinde den enkelte kommune har i aldersgruppen. Analysen viser, at Langeland Kommune er den kommune i Danmark med den største andel ordblinde blandt de 12 til 15-årige. Her er 22 procent af aldersgruppen medlem af Nota.

I en dansk undersøgelse opfattede syv procent af voksne danskere sig selv som ordblinde. Udenlandske undersøgelser vurderer ifølge Socialstyrelsen, at to til fem procent af befolkningen er ordblinde, alt efter hvor man sætter grænsen for ordblindhed.

Annonce

En forudsætning

Han mener, det er vigtigt at sætte ind over for ordblindhed, for hvis man ikke kan læse, skrive eller heller ikke har et stort ordforråd, er det svært at gå i skole.

- Som skoleleder har man fokus på, hvad børn skal lære, og hvilke kompetencer de skal have. Og en af de allervigtigste kompetencer er, at børnene skal lære at læse og skrive. Det er grundlaget for rigtig meget. Derfor er det en konstant proces at understøtte eleverne til at blive bedre til at læse og skrive, siger Poul Børge Nielsen.

Skolen kan blive et forfærdeligt sted at være, hvis man har læsevanskeligheder, mener Poul Børge Nielsen. I værste fald kan det få den konsekvens, at en elev føler sig dum eller opgiver at følge med.

- Hver evigt eneste dag bliver du tæsket igennem, for den væsentligste del af skolen handler om at kunne læse. Hvis man får nok af det, og det er hver eneste dag 365 dage om året, skulle det være mærkeligt, hvis man ikke føler sig dum, siger han og tilføjer:

- Mit fokus har hele tiden været, om vi kan gøre noget, så eleverne kan hjælpes til at kunne overkomme det her – så det ikke bliver et handikap for dem. Hvis vi som skole og i samarbejde med forældre bliver dygtige til at arbejde med det her, så vil det opleves mindre stigmatiserende.

Annonce

En aha-oplevelse

Hanne Frilund Hansen er lærer og læsevejleder på mellemtrinnet på Ørstedskolen. Som læsevejleder har hun er særlig uddannelse og faglig indsigt i at vejlede både elever og lærere i skriftsproglig udvikling.

Hendes rolle i ordblindeforløbet har blandt andet været at spotte ordblinde elever og kontakte forældre, så de ordblinde elever kunne blive tilmeldt forløbet.

- Når eleverne har været på kurset, har de lært en ny metode og at bruge it-kompenserende værktøjer, som gør, at de lettere kan få læst tekster op, siger Hanne Frilund Hansen.

Forløbet har også haft den effekt, at de ordblinde elever har forstået, at de ikke er mindre intelligente, fordi de er ordblinde.

- Det er som om, eleverne har fået en aha-oplevelse, fordi det er blevet forklaret til dem, hvad ordblindhed handler om. Det er ikke, fordi du er dum. Du har en dysfunktion omkring det fonologiske område i hjernen. Og det er vanvittig vigtigt for børn at få den forklaring.

- Nogle af eleverne har knoklet – og de har knoklet meget mere end sidekammeraten – for at bryde med det her. Og deres læsehastighed er ikke steget. Derfor kan det være en stor lettelse at finde ud af, at man er ordblind.

At skolen har sat fokus på ordblindhed har medvirket til, at det er blevet mindre tabuiseret at være ordblind, mener hun.

- Der er sket en meget positiv udvikling i forhold til, at der er skabt meget bedre forståelse for ordblinde børn. Også for eleven selv. De er ikke bange for at tage deres computer op og bruge de værktøjer, som de kender til, siger Hanne Frilund Hansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce