Ugeavisen Øboen

Mads og Johanne måtte afbryde deres livs rejse: Nu har de isoleret sig på Langeland

Johanne Kohlmetz og Mads Bordinggaard er rejst fra Mexico til Rudkøbing, hvor de er gået i selvvalgt isolation. Privatfoto
For halvanden uge siden var Mads Bordinggaard og Johanne Kohlmetz i gang med deres livs rejse. Fra Mexico, hvor corona er noget, man skåler med, måtte de pludselig haste hjem til Danmark, hvor corona betyder lukkede grænser, fyringer, sygdom og død. Selvom kæresteparret er kede af at skulle afbryde deres rejse, er de glade for at vende hjem til et land, hvor magthaverne tager den verdensomspændende virus alvorligt.
Annonce

RUDKØBING: Lige siden Johanne Kohlmetz og Mads Bordinggaard mødte hinanden for snart fire år siden, har de drømt om at tage sammen af sted på en lang rejse. Da de i sommer sad i et sommerhus lidt uden for Rudkøbing, gik de i gang med at planlægge og gøre drømmen konkret. Det var meningen, at det skulle blive deres livs rejse.

Det er seks uger siden, de drog afsted. Men for halvanden uge siden fik rejsen at brat slutning, da alle danskere i udlandet blev bedt om at komme hjem. Nu er kæresteparret tilbage i det sommerhus på Langeland, hvor de i sin tid gik i gang med at planlægge rejsen. Her er de gået i frivillig isolation for at sikre, at de ikke bliver smittebærere af corona.

- Vi ofrer temmelig meget for at komme hjem – det er vi indforstået med. Men derfor tager vi det selvfølgelig også alvorligt, når vi kommer hjem. Det er ikke, fordi vi er bange. Vi vil bare virkelig gerne undgå at komme til at sprede smitte, siger Johanne Kohlmetz.

Blå bog

Johanne Kohlmetz er 24 år og arbejder som influencer og blogger. Hun er født i Faaborg og bor i Odense sammen med Mads Bordinggaard, der er 26 år og arbejder som lærervikar og fotograf. Han er født i Taulov ved Fredericia.

Lige nu er parret bosat midlertidigt i familiens sommerhus på Langeland.

Annonce

Et valg man aldrig glemmer

I godt otte måneder har Johanne Kohlmetz og Mads Bordinggaard sparet op til rejsen. De har lejet deres lejlighed i Odense ud i fire måneder – en måned mere end de tre måneder, deres rejse skulle vare, for at spare lidt ekstra sammen.

Den 10. februar rejser de fra Danmark til Mexico.

- På det tidspunkt har vi hørt om corona, men vi tænker bare, at vi jo skal den anden vej. Vi er jo ikke på vej mod Asien. Vi har da talt om corona, men med den der distance, vi som danskere også havde haft til SARS og ebola og andre sygdomme, som vi normalt ikke ville mærke noget til, siger Johanne Kohlmetz.

De har brugt den seneste måned på at rejse rundt i Mexico, hvor al information, de har fået om spredningen af coronavirus, er kommet fra danske kanaler. Hver dag følger de med i farverne på Udenrigsministeriets verdenskort, hvor flere og flere lande bliver orange og dermed udelukket som rejsedestination.

De følger med fra en computer, da statsminister Mette Frederiksen onsdag 11. marts annoncerer, at Danmark lukker ned.

- På det tidspunkt taler vi om, at det bliver taget meget alvorligt hjemme i Danmark. Men vi tænker ikke, at vi skal hjem, siger Johanne Kohlmetz.

Men da udenrigsminister Jeppe Kofoed fredag beder alle danskere i udlandet om at komme hjem, går det for alvor op for kæresteparret, at corona-situationen også vil få indflydelse på deres liv.

- Vores forældre og søskende skriver til os, at vi skal se at komme hjem. Vi ser også, at USA, som er vores næste rejsemål, er blevet orange, siger Mads Bordinggaard.

Parret taler om, at det ikke er sket før, at den danske regering har gjort noget så drastisk. Det giver dem en følelse af, at de er nødt til virkelig at spidse ører.

- Vi havde en fornemmelse af, at det blev gjort for vores skyld, og det havde vi ikke lyst til at ignorere. Men det var ikke sådan, at vi bare kiggede hinanden i øjnene og sagde: ”nu tager vi hjem”, siger Mads Bordinggaard.

De diskuterer frem og tilbage og spørger hinanden, hvad det værste er, der kan ske, hvis de bliver i Mexico.

- Men selvom vi har den her samtale, bliver vi lynhurtigt sikre, siger Johanne Kohlmetz.

Hun tænker, at det kommer til at blive et valg, man altid vil huske tilbage på.

- Det var på en måde første gang, jeg og Mads har været voksne mennesker på et tidspunkt, hvor der sker noget så skelsættende i Danmark. Og jeg følte, at jeg var nødt til at tage den beslutning, som var den rigtige. Jeg tror, jeg vil komme til at tænke tilbage på, at jeg lyttede til det, der blev sagt, siger hun.

Det gør indtryk på dem begge at se den danske regering reagere så drastisk, samtidig med at parret befinder sig et sted, hvor der tilsyneladende ikke bliver reageret overhovedet.

Efter forgæves at have ventet i telefonkø i 12 timer for at tale med forsikringsselskabet beslutter de at købe to flybilletter. De vil hjem til Danmark hurtigst muligt. De betaler 27.500 kroner for to billetter uden reelt at vide, om forsikringen dækker udgifterne. Men de er afklaret med at købe billetterne uanset hvad.

27.000 kroner for at komme hjem

Fra den lille mexicanske lufthavn Tuxtla Guitierres flyver de til Mexico City, videre til Amsterdam og så til Kastrup Lufthavn. Turen hjem har mildest talt ikke været en opløftende oplevelse.

- Vi har selvfølgelig været trætte af, at vores tur blev afbrudt, men det, der har bekymret os mest, har været, at vi skulle igennem en masse internationale lufthavne. Vi skulle sidde på et fly med godt 300 passagerer, hvor vi har siddet tæt sammen og potentielt har spredt smitte rundt, og så kommer vi hjem til Danmark, hvor man gør en masse for at undgå smitte. Så vi har begge haft ondt i maven over at komme hjem og være smittespredere, siger Johanne Kohlmetz, og Mads Bordinggaard følger op:

- Det føles til gengæld rart at komme til Danmark - at man hører i lufthavnen, i toget og på banegården, at der bliver taget nogle forholdsregler. Det gjorde man ikke i nogen af de andre lufthavne, vi landede i, fortæller han.

Inden de ankommer i lufthavnen, har de frabedt sig at blive hentet for netop at undgå smittespredning.

- Da vi ankom til Kastrup, var der heldigvis ikke nogen af vores familiemedlemmer, der var kommet. Men vi kunne se, at der var ret mange andre danskere, som stod i ankomsthallen i store grupper for at tage imod en kødrand af andre mennesker, og det virker lidt omsonst, siger Johanne Kohlmetz.

Parrets forældre har anskaffet en bil fuld af mad og vintertøj, så de kan køre direkte fra lufthavnen til familiens sommerhus på Langeland. Her opholder de sig i minimum to uger i selvvalgt isolation.

- Vi har hørt, at der kan gå op til 14 dage, før man kan mærke symptomer på smitte. Derfor bliver vi her i minimum 14 dage for at være sikre på, at vi ikke er smittebærere, siger hun.

Hvad der skal ske, efter de to uger i isolation, ved de ikke endnu. Deres lejlighed i Odense er lejet ud indtil 1. juni, så der går nogle måneder, før de kan komme hjem. De håber på at genoptage rejsen i Mexico og USA, men de venter, til myndighederne har vurderet, at det igen er sikkert at rejse ud.

Johanne Kohlmetz og Mads Bordinggaard har afbrudt en rejse, der skulle have varet flere måneder. Privatfoto
Her er parret sammen i den mexicanske by Chiapa de Corzo. Privatfoto
Tacos i Mexico. Privatfoto
Udsigten fra deres lejlighed i San Cristóbal de las casas. Privatfoto
Mads en af de første dage på turen på en lejet scooter på øen Isla Mujeres. Privatfoto