Annonce
Ugeavisen Øboen

Overfart

Erik Max Andersen i en meget lille del af maskinrummet på færgen, hvor han er maskinchef. Foto: Steen Højgaard

En maskinchef på overfarten Spodsbjerg-Tårs skal kunne ordne al teknik, uanset om det er elevatorer, aircondition, motorer eller andet.

Annonce

Spodsbjerg/Rudkøbing: Maskinchef Erik Max Andersen har sejlet jorden rundt og været vant til at være væk fra familie og venner i Danmark i fire måneder ad gangen.

Derefter ventede fire måneders frihed, men siden 2009 har den 48-årige maskinmester haft Færgens rute mellem Spodsbjerg og Tårs som arbejdsplads.

- Det er dejligt at være maskinchef på Færgen. Man er jo hjemme i Danmark og har som hovedregel 16 vagter eller otte døgnvagter om måneden. Det er en god ordning, siger han.

Som maskincef på Færgen tager man sig af alt, der kan dreje rundt og er teknik.

- Det kan være elevatorer, el-arbejde, aircondition og alt andet. Alle daglige reparationer og forfaldende opgaver inden for teknik tager maskinchefen sig af. Nogle gange må vi selvfølgelig have hjælp udefra. Men som udgangspunkt forsøger vi selv at ordne tingene.

Samtalen foregår i lokalet, hvor personalet kan nyde sin mad og lignende.

Overfor sidder maskinchefen og afkræfter alle forestillinger om en person, som arbejder i maskinen nederst i et skib: Han er ikke snavset, og tøjet er som hentet på renseriet for få minutter siden, og håret sidder perfekt.

Erik Max Andersen er ikke smurt i olie, og tøjet er uden pletter fra maskinen ombord.

- Jo, du har ret. Vi er faktisk nogle stykker, der kan skille en motor ad uden at blive svinet til, fortæller han og ler.

Vi bevæger os ned i maskinen efter at have trukket ørepropper i en automat ved trappen.

Og inde i det 100 meter gange 12 meter store maskinrum sandsynliggøres det, at man kan arbejde her uden at blive beskidt, for alt er så rent og nymalet, at en kirurg ville kunne operere mellem motorerne.

Efter at have været rundt på skibet er det i øvrigt det samme indtryk, man får:

At der er rent, rydeligt og pænt overalt.

Fakta

Færgerne Langeland og Lolland, som sejler Spodsbjerg-Tårs, er begge fem-seks år.

Der kan være 600 passagerer på hver færge samt 120 personbiler alt efter antallet af lastvogne og andre større køretøjer.

Med ofte kun otte ansatte ombord har personalet flere end én opgave. Her er det overstyrmand Steffen Bæk, som er i aktion på asfalten i Spodsbjerg. Foto: Steen Højgaard
Annonce

I Svendborg

Ligesom kollegerne sejler 48-årige Erik Max Andersen på begge færger:

Både Lolland og Langeland, der besejler ruten.

Han bor i Rudkøbing med sin kæreste og er uddannet som maskinmester i Svendborg i 1991.

Frem til 1997 sejlede Erik Max Andersen for A.P. Møller med gas og olie jorden rundt, herefter 12 år hos Herning Shipping i nord-europæisk fart.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce