Annonce
Ugeavisen Ringkøbing

Hvidevare-sælger: Ny energimærkning er mere overskuelig

Jesper Märcher Larsen, medindehaver af Skousen i både Ringkøbing og Skjern er glad for de nye mærkningsordninger, fordi det bliver nemmere for forbrugerne at sammenligne produkter. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Det bliver nemmere for forbrugerne at sammenligne produkter, både når det gælder energiforbrug og lydniveau, siger Jesper Märcher Larsen, der er medejer af Skousen-butikker i Ringkøbing og Skjern.

Ringkøbing-Skjern: Skousenbutikkerne i både Ringkøbing og Skjern har været lukkede på grund af coronarestriktioner.

Derfor har de ansatte i begge butikker haft tid til at skifte energimærker på de hårde hvidevarer.

Her fra 1. marts er der nemlig kommet nye energimærker til hårde hvidevarer i Danmark.

På den gamle skala var der efterhånden både kommet A, A+, A++ og A+++.

Nu er der kun et A, der som udgangspunkt ikke bliver brugt på de eksisterende produkter, fordi der skal være plads til fremtidige forbedringer hos producenterne.

Jesper Märcher Larsen er medejer af butikkerne i Ringkøbing og Skjern. Han er glad for de nye mærker.

- Jeg synes, at det er godt, at der er kommet nye mærker, hvor man nærmest har nulstillet skalaen. Det er blevet meget mere overskueligt for forbrugerne, fordi mærkerne bliver mere reelle. Nu er det forbruget ved 100 opvaske, der bliver markeret på en opvaskemaskine, påpeger han.

Han regner dog med at få nogle sjove samtaler med forbrugere, der tidligere er gået efter et A-mærket produkt med mange efterfølgende plusser. A+++ svarer nu til B eller C-mærkning

- Nu skal jeg så forklare, hvorfor et produkt tilsyneladende er faldet. Til at starte med vil vi forsøge at have begge skalaer, så vi bedre kan forklare, siger Jesper Märcher Larsen.

I butikkerne vil der ligge foldere, der forklarer om de nye mærkningsordninger.

Han er glad for, at der nu er kommet en skala for lydniveau på de forskellige produkter.

- Før blev lydniveauet opgjort i decibel, Db. Nu er der kommet en skala fra A til G. Det gør det meget nemmere for forbrugerne at sammenligne, påpeger Jesper Märcher Larsen.

Han oplever, at forbrugerne går op i de forskellige mærker, når de er på jagt efter et nye køleskab eller en ny opvaksemaskine.

- Især betyder det meget for de yngre forbrugere, siger Jesper Märcher Larsen.

Annonce

Kunderne kender ikke de nye mærker

Når man går rundt i butikken og snakker med kunderne, så indrømmer de blankt, at de ikke kender de nye mærker.

Til gengæld betyder det noget for dem, at man kan se på produkterne, hvor energieffektive de er.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce