Annonce
Ugeavisen Ringkøbing

Kunder bliver inspireret af Instagram

Butikkerne bruger i stigende grad Instagram til at komme i kontakt med kunderne. Foto: Peter Linderoth Sørensen
Butikker bruger i stadig større grad Instagram i deres kontakt med kunderne

Ringkøbing-Skjern: Billeder kan noget andet end ord, når det gælder om at inspirere kunder.

Det har flere og flere butikker fundet ud af, når det gælder salg af tøj, sko og ting til hjemmet.

Derfor arrangerer Erhvervsrådet og Handelsrådet i fællesskab tre Caféarrangementer, hvor butiksdrivende kan komme forbi og lære at blive bedre på de sociale medier, især Instagram.

Annonce

En af de butiksdrivende, der allerede i lang tid har brugt Instagram til at være i kontakt med sin kunder, er Mette Mosgaard fra Butik Raasted i Ringkøbing.

- Instagram er et godt billede udadtil, hvor man kan sidde derhjemme og lade sig inspirere til at shoppe via min webshop. Udover de lokale kunder, som kommer i butikken, har jeg mange kunder fra hele landet, fordi jeg har nogle mærker, som ikke så mange andre har. Så uden  Instagram ville jeg ikke have så mange kunder, forklarer Mette Mosgaard.

Jeg bruger Instagram til at inspirere kunder og få dem hen til min webshop, forklarer Mette Mosgaard. Arkivfoto: Mads Dalegaard

Hun oplever også , at lokale, der er flyttet til København og Aarhus, stadig køber ind hos hende, selvom de kan købe de samme mærker i København.

- Så kommer deres mor og henter varerne. På den måde støtter de også en lokal butik, fortæller Mette Mosgaard.

Hun har været på Instagram i cirka fire år og har næsten 5.000 følgere.

- Det udvikler sig lige så stille. Jeg vil ikke betale for at få flere følgere. Jeg tror, at de følgere, der kommer af sig selv, er mere trofaste, påpeger hun.

Hun har købt sig til gode råd hos fotograf Jakob Gjerulff Ager.

- Når jeg selv tager billeder sender jeg dem til Jakob, der så lægger et filter på, så min billeder får samme lys og udtryk. Han har også givet mig gode råd. Tag tingene lige på, ikke på skrå, hold en enkelt stil og få noget hvidt omkring varen, forklarer Mette Mosgaard.

Hun  er ved at ansætte folk til at forbedre Raasteds webshop og Instagram-profil.

- Jeg har fundet nogle folk, der kan lide min stil, siger Mette Mosgaard.

Alle aldersgrupper følger Coast

Hos Coast i Skjern lægger Katrine Graakjær billeder op på Instagram.

- Jeg skal helt klart med til café-arrangementet for at lære mere. Lige nu prøver jeg på at lære ved at se, hvad andre gør, og blandt se på, hvilke typer billeder, der får mange likes, fortæller hun.

Hun vil gerne give den bedste præsentation af en vare ved at have det rette lys, få detaljerne og sørge for en "ren" baggrund.

- Vi bruger kun egne billeder, ikke firmaernes billeder, det bliver mere personligt på den måde. Det kan kræve nogle forsøg, inden jeg synes, at billedet er godt. Jeg har ikke specielle lamper eller lægger filter på eller redigerer, for så kan man godt skuffe kunden, hvis vare og billede ikke ligner hinanden, påpeger hun.

Jeg lærer ved at se, hvad andre gør og hvilke billeder der får mange likes, siger Katrine Graakjær. Foto: Peter Linderoth Sørensen
Katrine Graakjær fra Coast i Skjern lægger en del op på Instagram og får god respons fra kunderne.

Coast i Skjern bruger Instagram til at gøre opmærksom på butikken, både i hverdagen, men også op til Open by Night.

- Vi kan jo høre, at flere og flere følger os på Instagram, og det er alle aldersgrupper,  forklarer Katrine Graakjær.

Coast er en kæde-forretning, og Instagram blev i første omgang styret centralt, men nu har de enkelte butikker fået egne profiler.

Gode Instagram-råd fra Jakob Gjerulff Ager

Fotograf Jakob Gjerulff Ager har fire gode råd til butikker, der gerne vil bruge Instagram i deres markedsføring:

1)  Find din egen stil og hold ved den. Det giver genkendelighed med en rød tråd.

2) Kontinuitet, post tre-fire gange om ugen, lad vær at tæppebombe folk og hold ikke for lange pauser.

3) Brug tid og ressourcer på Instagram, dediker en medarbejder eller hyr en professionel.

4) Videoer i dit "feed" skal være professionelle, videoer i din "story" skaber engagement.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce