Annonce
Ugeavisen Ringkøbing

Små ingeniører: Sådan fanger du en mus

William, Mohamad, Mille og Asma viser deres musefælde frem. Musen går op ad rampen og falder så ned i røret. Foto: peso
De yngste elever på Alkjærskolen har prøvet at være ingeniører for en dag på Engineering Day
Annonce

Ringkøbing: Der bliver arbejdet flittigt inde i lokale 21 på Alkjærskolen. Der lyder en ivrig snakken ved hver gruppe, der er i gang med at bygge musefælder.

Ind imellem smutter en elev ud på gangen, hvor de røde materialekasser står med pap, bølgepap, træpinde, piberensere, tape, elastikker og sugerør. Han eller hun finder, hvad der skal bruges og går ind i klasseværelset igen.

I de røde materialekasser kan eleverne finde, hvad de skal bruge til at bygge musefælder med. Foto: peso

2. klasserne på skolen har Engineering Day, hvor de selv skal tegne og bygge en musefælde, der fanger musene levende.

- De skal prøve at arbejde som en ingeniør, forstå problemet og så bygge en løsning, fortæller lærer Lisbeth Rudbeck.

Inden eleverne gik i gang, hørte de om Emil fra Lønneberg, der satte en musefælde ind under bordet, der smækkede over Emils fars tå. Mens Emil sad i brændeskuret tænkte han på at udvikle en fælde, der ikke smækkede musen flad.

- De har også set en lille video om at være ingeniør, og så har de hørt om mus, hvordan de lever og hvad de spiser.. De har også hørt, at mus kan springe, så fælden skal nok have en form for tag, forklarer Lisbeth Rudbeck.

Eleverne startede med at lave en arbejdstegning og gik så i gang med at bygge.

Eleverne arbejder selv med hver deres musefælde, mens lærer Lisbeth Rudbeck går rundt og kigger. De skal selv finde på, men vi må godt spørge ind til deres ideer, forklarer hun. Foto: peso

- De finder ud af, at det er svært at omsætte det, de har i hovedet, til noget praktisk, men så må de jo videreudvikle. Vi lærere skal ikke blande os, eleverne skal selv gøre det, men vi kan da komme med forslag, siger hun.

Annonce

Først en tegning

Torsdag i sidste uge var 1. klasseseleverne i gang. Mandag havde 2. klasserne været i gang.

Gruppen med Mille, Asma, William og Mohamad havde lavet en faldfælde.

- Det var sjovt at bygge, siger Mille.

William havde tegnet fælden, som de så gik i gang med at bygge.

- Det var sjovt at lære og have tidtil at tænke over hvordan, siger Asma.

- Hvis vi fanger en mus, så slipper vi den fri et bedre sted, forklarer Mohamad.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce