Annonce
Ugeavisen Ringkøbing

Tina og Dan sælger kaffe til hygge: kaffehygge.dk har masser af smagsoplevelser

kaffehygge.dk sælger smagskaffe og en masse andet, den ejes af Tina og Dan Hargaard.
Hos kaffehygge.dk sælger de masser af smagsoplevelser og tilbehør til en hyggestund.
Annonce

Portræt: Der er gjort klar til kaffesmagning hjemme hos Tina og Dan Hargaard.

En lille gruppe på otte personer kommer forbi, bliver bænket omkring kaffebaren i køkkenet og skal høre og smage på de forskellige smagskaffer, som Tina og Dan Hargaard serverer.

De står bag den lille webshop kaffehygge.dk, som de i fem år har drevet fra deres hjem i Ølstrup.

Her sælger de mange forskellige slags kaffe med smag, the, chokolade og forskelligt tilbehør som kander og krus.

Normalt plejer de at tage rundt til julemarkeder og sælge og fortælle om deres mange forskellige slags kaffe.

- Vi kan jo ikke rundt på markeder i øjeblikket, så i stedet arrangerer vi nogle smagninger. For det meste herhjemme, hvor vi har alle remedierne, men jeg tager også ud til arrangementer, fortæller Tina Hargaard.

Det er hende, der er kaffeeksperten, mens Dan Hargaard hjælper til med det praktiske og står for hjemmesiden.

Tina Hargaard har haft sin egen café i Roskilde og var med til at starte Starbucks op i Danmark.

Hun er uddannet barista.

Nu er hun førtidspensionist, efter hun blev overfaldet på sit arbejde og holdt som gidsel med en kniv for struben.

- Jeg kan ikke klare at arbejde så mange timer ad gangen. Når jeg har været på marked eller holdt et arrangement, så er jeg helt færdig flere dage efter, fortæller hun.

Tina Hargaard er glad for, at hun i perioder kan arbejde med noget, som hun ved noget om, at hun kan bidrage.

- Bare det sker i mit eget tempo, kan jeg fint klare at drive shoppen. I dårlige perioder tager Dan over, forklarer hun.

I Danmark bliver det meste kaffe drukket sort, højst med mælk og sukker. I USA har det i flere år været normalt at drikke kaffe med forskellig smag.

- Når bønnerne er blevet ristet sidste gang, er de åbne og kan tage imod smag. Mens de kører rundt i en tromle for at køle af, kan man overhælde bønnerne med den smag, man gerne vil have frem, mens bønnerne lukker sig, forklarer hun.

I USA er kaffen normalt ikke så stærk som dansk kaffe.

Tina Hargaard lægger ikke skjul på, at hun selv er kaffe-nørd, der går meget op i sin kaffe.

- Jeg har for eksempel en Pour Over-maskine, der hælder vand over lidt ad gangen, det skulle give færre bitterstoffer i kaffen., siger hun.

Når hun holder smagninger, gør hun meget ud af, at det ikke skal være snobberi.

- Det er helt i orden, at folk har en kaffemaskine, det er helt OK at købe billig kaffe i Netto. Jeg drikker ikke flere liter kaffe hver dag. jeg drikker tre-fire kopper, så de skal være gode, siger Tina Hargaard.

- Det er da også mit indtryk, at mange af vores kunder køber vores kaffe til specielle lejligheder, siger Dan Hargaard.

De får de fleste kaffeprodukter fra et lille familiedrevet firma i England.

- Kaffe med smag startede i USA og rykkede så til England. Vi følger meget med i Brexit-forhandlingerne og er ved at finde andre leverandører i Tyskland og andre steder, forklarer Tina Hargaard.

Webshoppen startede med at sælge kaffe og kaffe med smag.

- Folk efterspurgte også the og chokolade. Så kom forskellige sirupper, siden stempelkander, krus og værtindegaver, forklarer Tina Hargaard.

Hjemmesiden har også været omtalt i den franske avis Le Figaro.

- Vi kunne pludselig se, at der kom mange ind på vores hjemmeside fra Frankrig. Vi troede, at vi var ved at blive hacket, den det viste sig, at avisen har havde skrevet en artikel om, at Danmark er det land i verden, hvor der bliver drukket mest kaffe per indbygger. Det havde de så sat samme med det danske begreb "hygge", og så havde de henvist til vores hjemmeside kaffehygge.dk, fortæller Dan Hargaard med et smil.

Han kan se, at når de har været ude på et marked, så bliver der solgt mere kaffe i den kommende tid i det område.

- På markederne giver vi smagsprøver, og folk bliver virkelig overraskede. De er vant til at kaffe er kaffe, og så smager det pludselig anderledes. Nogle finder jo nogle favoritter i smagekafferne, siger Tina Hargaard.

Hun er også begyndt at skrive små historier om kaffe i en blog på hjemmesiden. Der vil også begynde at komme små opskrifter på hjemmesiden.

- Jeg kan godt lide at stå og udvikle opskrifter i køkkenet, det holder hjernen i gang, smiler Tina Hargaard.

Firmaet kan også mærke corona.

- Folk holder sig lidt tilbage med at købe luksusvarer som kaffe, men vi er et lille firma uden de store omkostninger, så vi skal nok overleve, siger Tina Hargaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce